Taidanpa olla viimeisiä Karjalan pakolaisia, tai ainakin yksi nuorimmista. Olin viikon ikäinen, kun äitini joutui, minä mukana, pakenemaan kotoamme Pitkärannasta, joka jo silloin oli sotatoimialuetta ja seuraavana päivänä jo neuvostojoukkojen valtaama. Kyse oli konkreettisesti paosta, jota ei oikein enää nykyisin tahdota myötää todeksi. Puna-armeijan vyörytyksen alla tapahtuvaa pakoa ei kovin paljon ole tutkittu, johtuen kai sodanjälkeisistä suhteista Neuvostoliittoon. Valvontakomissio istui Helsingissä hotelli Tornissa ja saneli, mistä saatiin puhua ja mistä piti vaieta. Vaiettuja asioita oli muun muassa pakolaisjunien ja kolonnien pommitukset ja siviilien tappamiset. Elisenvaaran asemanpommitukset olivat kielletty puheenaihe vielä 70- luvullakin. Niinpä peruskiltit suomalaiset sitten vain niputtivat kaikki kotiseutunsa menettäneet samaan nippuun nimeltä ”evakko”.
Tuo sana pitää sisällään kuitenkin
monenlaisia ihmisiä. On niitä, jotka evakuoitiin sodan syttyessä, ikään kuin
”varmuuden vuoksi.” Osa jo ennen talvisotaa, mutta osa palasi kotiseudulleen
välirauhan aikana. Osa syystä tai toisesta ei lähtenyt kotoaan ennen kuin oli
se viimeinen pakko. Sota tuli yksinkertaisesti päälle. Tästä joukosta löytyvät
ne pakolaiset, joita minä vertaan tämänpäiväisiin Syyrian pakolaisiin. Täysin
turvallisesti voitiin evakuoida vain ne karjalaiset, jotka menettivät kotinsa
”munattomien” rajaneuvottelijoiden takia, alueilta, jota Neuvostoliitto ei
koskaan onnistunut valtaamaan, mutta jotka annettiin ikään kuin lahjaksi paljon
sodan jälkeen. Julkinen puheenaihe ei liene tämäkään. Kaikkein vähimmällä
pääsivät ne evakot, joiden evakkomatka oli ikään kuin matka varmuuden vuoksi.
Koti jäikin yllättäen uuden rajan Suomen puoleiselle osalle, ja he saivat pian
palata kotiinsa.
Asuttamaan jouduttiin kuitenkin
lähes puoli miljoonaa karjalaista. Heihin voi hyvinkin verrata suhteellisen vähäisiä
turvapaikan hakijamääriä, pakolaisiin taas monella tavoin Karjalan pakolaisia.
Erona on oikeastaan vain kieli.
Jopa Karjalan liiton kunniapuheenjohtaja
Risto Kuisma sekoili jotenkin näissä asioissa sanoessaan, että hän häpeää sitä,
että nykyisiä pakolaisia verrataan Karjalan pakolaisiin. Todellakaan en tiedä,
mitä Kuisma häpeää, mutta kyllä minuakin pikkusen hävettää. Minua hävettää
nimittäin suomalaisten tietämättömyys omasta historiastaan sekä se, että me
olemme niin omistamme kiinnipitäviä ihmisiä, että auttamisen halua on täysin
kadonnut.
Sen sijaan, että me olisimme
kiitollisia siitä, että olemme saaneet tilaisuuden maksaa ”velkamme” sille maailmalle,
joka auttoi meitä silloin, kun meillä oli hätä, niin me onnettomat tunarit
heittelemmekin heitä polttopulloilla.
Mistä ihmeestä tämä rasismi on
Suomeen päässyt sikiämään? Laajasti ottaen ei meillä pitäisi olla huonoja
ulkomaalaiskokemuksia muista kuin itärajan takaisista kansoista. Ei nyt sitten
länsirajaamme ruveta tukkimaan.
Ehkä ne ovat oikeassa, jotka
sanovat, että kaikki vieras pelottaa, ja pelko tuo mukanaan tuon vastustuksen. Uskallanpa
lyödä vetoa, että jos suoritettaisiin summittainen otanta ihmisistä ja
verrattaisiin sitten toisiinsa ns. maahanmuuttovastaisia ja maahanmuuttomyönteisiä,
tehtäisiin se ilmiselvä havainto, että maahanmuuttovastaisilla on todella vähäisiä
ulkomaalaiskokemuksia verrattuna tähän toiseen ryhmään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti