Paljon olen elämää pitänyt
pakolaisten puolesta enkä koskaan ole unohtanut mainita tilannetta, joka oli
Suomessa 70 vuotta sitten. Me Karjalan pakolaiset olimme pakolaisia omassa
maassamme, vaikka jotkut meistä pääsivät peräti Ruotsiin ja rohkeimmat
aina Amerikkaan asti. Voimme sanoa, että hyvin monet meistä olivat
täysin vieraan maan kansalaisten avun varassa.
Niin,
siis sen verran olen tästä elämää pitänyt, että minua pyydettiin kertomaan
ajatuksistani erään lähiseudun Karjalaisseuran tilaisuuteen.
Kolme
sodan jälkeen syntyneiden luomaa käsitystä lyttäsin heti. Ensimmäinen oli se,
että Karjalan pakolaisia ei voi muka verrata nykyisiin Syyrian
pakolaisiin. Ihmiset, joilla ei ole pätkääkään elämänkokemusta, vetoavat
joihinkin määritelmiin. Pakolainen on se, joka pakenee jostakin paikasta
pelätessään jotakin. Kansainvälisesti ottaen se on sota tai muu
väkivalta, eikä siihen mitään määritelmiä tarvita. Pakolainen on pakoon
lähtenyt henkilö, ja laiton pakolainen esimerkiksi vankikarkuri. Laiton
pakolainen on myös termi, joka minua ärsyttää. Mitä laitonta
siinä on, jos ihminen pakenee henkensä hädässä! Niin
me Karjalan pakolaisetkin teimme, siitäkin huolimatta, että kaikki
kantasuomalaisetkaan eivät meitä mielellään vastaanottaneet.
Pommitettu Karjala. Kuva: http://www.slideshare.net/karjalanliitto/karjalaisevakkojen-matkassa
Pommitettu Syyria.
Kuva: http://yle.fi/uutiset/syyrian_taistelualueelle_matkustaneet_ovat_alkaneet_palata_suomeen/7494984
Toinen
tosi kiukuttava asia on väittämä, että tämä on ennen näkemätön tilanne
Suomessa. Suksikaa nyt ainakin kuuseen!
Kun
Karjalasta tuli pakolaisia ja muita evakkoja Kanta-Suomeen 70 vuotta
sitten, meitä oli lähes puoli miljoonaa. Siis noin 15-kertainen määrä
nykyisiin pakolaisiin, ja kaikki piti asuttaa. Toki se oli tälle sodan
jälkeiselle porukalle tilanne, jota ei ole nähty, mutta
siitäkin selvittiin, kun halua oli. Eiväthän kaikki sitä silloinkaan
halunneet, mutta kun pakotettiin, niin pakko oli. Pakkohan se nykyisinkin
on, ja parempihan se on tehdä suosiolla kuin itkeä ja tehdä. Pikku hommahan se
on, kun sitä verrataan 40-lukuun.
Kolmas
minua kiukuttanut asia on se, että yhä edelleen meillä on karjalaisvastaisuutta
piilevänä, jopa niin paljon, että joku puolivirallinen kielenhuoltotoimisto on
ilmoittanut, että karjalan murretta ei ole. Totta hitossa on! Kyllä monet
tuntemani karjalaiset sitä puhuvat edelleen, ja se elää ja voi hyvin tällä
Suomen puolella rajaa. Totta tietysti on, että karjalan kieltä täällä ei enää
kovin paljon puhuta, se on kyllä jäänyt Venäjän karjalaisten omaisuudeksi,
mutta elää sillä puolella rajaa. Karjalan murre on kyllä karjalan murre, eikä
sitä millään kielitoimiston päätöksellä kumota. Samaan hengenvetoon sanon vielä
kerran, että pakolainen on pakolainen, eikä sitä millään määritelmällä
miksikään muuteta.
Joku
instanssi kuulemma laatii sanakirjaa, johon hyväksytään joitakin uusia suomen
kielen sanoja - tai jätetään hyväksymättä. Minä taas hyväksyn ne sanat,
joita ymmärrän ja jos en ymmärrä, niin en minä siihen sanakirjaa ala etsiä.
Miettimistä
siinäkin, mikä on laiton pakolainen ja mikä taas pakkolaki. Outoja sanoja,
mutta, please, älkää panko niitä sanakirjaan. En tunne minkään sivistyksen
aukon möllöttävän, vaikka en näitä sanoja ymmärtäisikään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti