Meidän hyvä hallituksemme on nyt ryhtynyt saattamaan tämän maan asioita parempaan suuntaan, ja asiantuntijatkin ovat kautta maailman kiitelleet, että toimet ovat oikeansuuntaisia, mutta riittämättömiä. Näinhän se varmaan onkin, siviilirohkeus puuttuu meidän päättäjiltä sittenkin. Ei uskalleta tehdä riittävän rohkeita päätöksiä ammattiyhdistysliikkeen ja opposition pelossa. Oppositio räksyttää kuin rakkikoirat, vaikka ihan itse ovat sitä porukkaa, joka on saattanut maan tähän tilaan. Ammattiyhdistysliike itkee tapansa mukaan aina, vaikka rahapuuta ei ole olemassakaan. Kun hallitus nyt kerrankin on saanut sisäistettyä, että lait säätää eduskunta, hallituksen esityksestä, olisi varmasti ihan paikallaan, että tätä valtaa myös käytettäisiin.
Työlakien tulisi olla sellaisia,
että ne turvaisivat Suomen kilpailukyvyn ja edesauttaisivat koko kansakunnan
hyvinvointia. Ei mikään ammattiryhmä saa itsekkäästi ajaa vain omaa etuaan.
Kuten otsakkeessa kerrotaan, olen
nyt ottanut silmääni koulutussäästöt, joista oppositio on ehkä tavallista
enemmän rähinöinyt. Oppositiohan omalla hallitusvuorollaan teki jo leikkauksia,
mutta kun ei mitään muutoksia syntynyt, jäivät leikkaukset vain leikkauksiksi
ja nykyinen hallitus joutui puuttumaan asiaan uudelleen. Vaikea sanoa, mitä
uudet leikkaukset vaikuttavat, mutta ainakin hallitus on miettinyt, miten tällä
pienemmällä rahalla voidaan tulla toimeen. Olen jo sitä ikäluokkaa, että kaivan
asioita omasta menneisyydestäni, enkä usko nykyisiä oppilaita ja opiskelijoita
sen tyhmemmiksi kuin minunkaan aikanani. Ryhmäkoot on se keppihevonen, jonka
suurentamista ei millään tahdottaisi sallia, vaikka kansainväliset kokemukset
kertovat, ettei oppilasryhmien koko paljonkaan vaikuta oppimistuloksiin. Saman
havainnon olen tehnyt myös omassa opetustyössäni.
Olen saanut opettaa lähes kaikilla
kouluasteilla aina korkeakouluja myöten, joten ehkäpä jotain olen itsekin
oppinut. Opettajan halu opettaa on ihan se kaikkein tärkein asia, ja se
ratkaisee oppilaan suorituksen. Tuskinpa me kauan sitten syntyneet sen
epäpätevimpiä omassa työssämme olemme kuin tämä myöhemmin syntynyt ikäluokka.
Muiden puolesta en voi puhua, mutta aika vakio oppilasmäärä luokalla oli minun
aikanani 30 oppilasta. Toiset oppivat toiset eivät… aivan kuin nykyisinkin.
Kun teknillisen koulutuksen olen
saanut, on opetustyönikin painottunut pääosin sille alalle ja nimenomaan
ammattiopistoihin ja aikuiskoulutuskeskuksiin. Onneksi en koskaan hankkinut pedagogista
pätevyyttä. Siinä piilee vaara, että jos niin olisi käynyt, en olisi ennättänyt
hankkimaan minkäänasteista ammattitaitoa, vaan opettaminen olisi jäänyt
melkoiseksi pintahipaisuksi. Niinpä sain opettaa melko monessa oppilaitoksessa
joskus viransijaisena ja joskus viran väliaikaisena hoitajana. Sattuipa tuohon
sopimaan myös se oppilaitos, joka antoi tuon muodollisen pätevyyden opettajille.
Koomiseksi asian teki se, että olin itse joutunut lähtemään edellisestä
opettajan paikasta siksi, että minulla ei ollut sitä pätevyyttä, jota nyt
sitten olin osaltani antamassa. Eihän siitä kellekään mitään haittaa ollut,
ellei haitaksi sitten katsota sitä, että menetin lopullisesti uskoni tuon
oppilaitoksen tarpeellisuuteen.
Joskus on eletty aikoja, jolloin
mestari otti oppipojan ja koulutti tästä uuden mestarin. Nykyinen oppisopimusjärjestelmä
näyttötutkintoineen hipaisee hieman sitä. Olen vakaasti sitä mieltä, että
ainakin ammattiopinnoissa säästämiseen olisi paljonkin varaa. Jos minä olisin
Euroopan omistaja, panisin pienen peruskurssin jälkeen oppilaat
oppisopimuksella töihin ja sopivaksi katsottavan ajan jälkeen näyttötutkinto ja
siinä koko juttu. Koska mestarin - siis kouluttajan - ammattitaito on
huomattavasti tärkeämpi kuin näennäinen opettajakoulutus, voitaisiin ainakin
tällä sektorilla luopua koko opettajienvalmistuslaitoksesta. Ihan kokemuksesta
uskallan väittää, että eivät oppimistulokset ainakaan nykyistä huonompia voi
olla.
Varmuudella tiedän, että monista
kolmevuotisistakin ammattioppilaitoksista lähtee ulos paperit kourassa ihmisiä,
joita ei pienimmillekään työmaille voi päästää yksin. Tämä ei koske kaikkia
aloja eikä tietenkään kaikkia oppilaita. Totuus kuitenkin on, että niitä ei
saisi olla yhtään.
Ainakin ammattikoulutuksessa
voidaan yhä vieläkin aikaansaada säästöjä. Ttodellinen pätevyys pitäisi pystyä
asettamaan muodollisen pätevyyden edelle, kaikilla aloilla. Kauaksi on Suomi
eksynyt tästä, mutta yltiöpäisesti odotan, että ainakin näyttötutkinto nousee
todelliseen arvoonsa, kun maahanmuuttajien pätevyyttä suomalaiseen työelämään
aletaan puntaroida.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti