Jostakin ihmeen rasismikortistahan rasistit puhuvat ja koettavat keksiä omia määritelmiään esimerkiksi sanalle pakolainen. Helpottaakohan se vähän, kun voi uskoa, että eivät suomalaiset ole koskaan joutuneet pakenemaan mistään eikä meitä kukaan ole auttanut.
Joskus olen joutunut väittelyyn
jälkipolven kanssa tuosta asiasta, jota ei oikeasti tarvitse määritellä
mitenkään, tai jos joku määrittelee, niin määritelköön ihan omaksi huvikseen.
Tosiasia on kuitenkin, että jos joku pakenee jostakin pelon tai vaaran takia,
on hän ilman muuta pakolainen. Ei siihen mitään määritelmiä tarvita, pakolainen
on pakolainen ja sillä siisti. Tähän samaan hengenvetoon totean, että rasisti
on rasisti, eikiä se miksikään muutu sillä, että keksitään joitakin peitenimityksiä
tuolle ilmiölle. Esimerkiksi oikeasti maahanmuuttokriittinen voisi esimerkiksi
kritisoida sitä, miten huonosti Suomi on varautunut tällaisiin kriiseihin,
joita paljonpuhuttu pakolaistulva aiheuttaa Euroopassa ja jonka rippeitä ihan
pikkuisen yltää myös tänne kaukaiseen pohjolaan. Vähän pitäisi tuntea huonoa
omaatuntoa siitä, että monet meitä köyhemmät maat ottavat moninkertaisen määrän
näitä ihmisiä.
Pidän minäkin itseäni pakolaisena,
vaikka myöntää täytyy, että omat muistikuvat ovat varsin vähäiset, koska olin
vielä sylivauva, kun Karjalasta paettiin. Vanhempieni kertomukset ja monet
dokumentit kertovat kuitenkin, että kyse oli todellisesta paosta, sillä rintamalinjat
vyöryivät päälle ja pakolaiskulkueita ja junia pommitettiin. Elisenvaarassa
kuoli satoja pakolaisia, kun pommi osui junaan. Näistä asioista ei
vuosikymmeniin saanut puhua, ja kun vihdon puhuttiin, niitä kovasti
kaunisteltiin. Todellista Suomen historiaa ei edes kouluissa uskallettu opettaa,
ja minä, joka aloitin koulunkäyntini 50-luvulla, sain todellista tietoa näistä
asioista vasta 60-luvun puolella. Ei näistä asioista puhuminen ollut ihan
vaaratonta vielä silloinkaan, ja uskallan väittää, että 60-luvun jälkeen
syntyneet kansalaiset ovat saaneet hyvin vääristyneen kuvan sotien todellisista
tapahtumista. Ne kymmenet tuhannet pakolaiset, jotka joutuivat pakenemaan jopa
maamme rajojen ulkopuolelle, vaiettiin kokonaan, ja Suomeen jääneille annettiin
yleisnimi evakko. Oikeastihan joukossa oli sekä pakolaisia että siirtolaisia.
Monet saavat vieläkin hilsettä
päähänsä, kun Karjalan pakolaisia verrataan esimerkiksi Syyrian tai Irakin
pakolaisiin. Kaikissa porukoissa on hyvin erilaisia ihmisiä, mutta varmaa on,
että tuo ydinjoukko on hyvinkin verrattavissa. Vain kieli erottaa, ja se, että
osa on joutunut tulemaan tänne rasistiseen barbaarien valtakuntaan. Erittäin
luotettavalta taholta saamani tiedot kertovat, että meitä Karjalan
pakolaisiakin kohdeltiin täällä ”hunnien” joukossa aivan yhtä tylysti kuin nyt
näitä oikeasti ulkomaalaisia. Missään ulkomailla ei karjalaisia kohdeltu yhtä
tylysti. On pelkkä klisee, että me muutettiin vain kotimaassa paikkakunnalta
toiselle. Toki sitäkin tapahtui, mutta vasta sen isomman pakomatkan jälkeen. Minäkin
sain kuulla olevani ”ryssän” lapsi, vaikka isäni oli haavoittunut kahdessakin
sodassa tätä maata puolustaessaan. Ei kirjoitellut hävyttömiä nettikirjoituksia
ja väittänyt vain ”puolustaneensa isänmaata”. Onni onnettomuudessa, että noiden
haavoittumisten seurauksena tuli toipumislomaa, jonka seurauksena minäkin
synnyin tähän maailmaan, joka vielä silloin kävi sotaa. Kuka ketäkin vastaan.
Se sitten siitä. Karjalasta siis
tuli ihan oikeita pakolaisia, eikä sitä määritelmillä voida kumota. Ihan joka
asiassa eivät määritelmät auta. Tuskinpa maailman nälänhätäkään tulee sillä
autetuksi, että laaditaan määritelmä, jonka mukaan ihmisellä on nälkä vasta
sitten, kun hän alkaa syödä hiiriä ja sammakoita.
Useimmiten olen sanonut, että tässä
blogissa esitän vain omia mielipiteitäni, mutta nyt täytyy todeta, että rasisti
on rasisti, pakolainen on pakolainen ja nälkäinen on nälkäinen ihan riippumatta
siitä, onko asiasta olemassa määritelmiä vaiko ei.
On ihan tyhmyyden huippu, että
jotkut 40 vuotta sodan jälkeen syntyneet koettavat inttää, että et ole
pakolainen, kun et täytä määritelmää. Kuulkaapas juustopäät: minä olen
pakolainen siitäkin huolimatta, että vielä silloin olin äitini sylissä tuon
pitkän ja vaivaloisen matkan aikana. Toki tiedän, että vaivoiksihan minä olin,
mutta tosi kiukkuinen olen tälle jälkipolvelle, joka koettaa kaikenlaisin
määritelmin vesittää Karjalaisten pakomatkan.
Lukekaa nyt aluksi vaikka kirja
nimeltä ”Laatokan pakolaiset”, saatte pienen välähdyksen niistä sadoista
tarinoista, joita noihin pakomatkoihin sisältyy. Valitettavan monia myös kuoli
tuolla matkalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti