sunnuntai 25. toukokuuta 2014

Jussi Halla-aho ja muut hörhöt


Minulla on tapana lukea myös rivien välit, aina silloin kun luen ihmisten haastatteluja tai mielipidekirjoituksia. Rivien välit paljastavat usein enemmän kuin itse teksti, mutta sen ymmärtäminen vaatii tavallista tottuneempaa silmää. Rivien välit kun on yleensä kirjoitettu näkymättömällä musteella.

Luin Helsingin Sanomien haastattelun Jussi Halla-ahosta. En tietenkään voinut olla tarttumatta muutamiin kohtiin, jotka suorastaan paistoivat sanojen seasta.

”Olen väärin ymmärretty, tyhmä mutta ahkera.”

”Oikeasti en vastusta mamuja, sillä olenhan itsekin ollut mamu. mutta maahanmuutovastaisuus tuo mukavasti ääniä.”

”Oikeasti minua ei kiinnosta politiikka, mutta siitä saa kivasti rahaa.”

Jos olen tulkinnut jonkun kohdan täysin väärin, olen kovasti pahoillani. Hörhönä pidän kuitenkin Jussia, mutta jääköön se minun henkilökohtaiseksi mielipiteekseni. Mielipiteen vapaus meillä on, joten se siitä.

Miksi minä näen sitten erityisen punaista kohdatessani todellista maahanmuuttovastaisuutta? Se yksinkertaisesti perustuu minun hieman poikkeavaan kristillisyysnäkemykseeni, sekä käsitykseeni oikeudenmukaisuudesta. Olenhan itsekin ollut mamu.

Mielestäni ei ole oikein, että niin kauan kuin suomalaiset saavat matkustaa vapaasti ulkomaille ja viides osa kansasta asuu pysyvästi ulkomailla, me kiellämmekin muuttamisen tähän suuntaan. Meillä on oikeus ainoastaan vaatia heitä noudattamaan niitä säädöksiä, jotka me olemme laatineet, sekä osallistumaan tämän maan rakentamiseen samoin kuin muutkin täällä asuvat. Tätä minä pidän oikeudenmukaisena.


Mihin tässä sitten sopii kristillinen näkemys? No, minä koen sen siten, että mietin mitä Herramme olisi tehnyt silloin kun ”mamu” kolkuttaa portille. Luuletteko, että hän todella olisi sanonut, että et voi tulla, koska olet vääräuskoinen. Tuskinpa Herramme myöskään on piirrellyt valtakunnille rajoja ja sanonut, että tämän maan saavat asuttaa vain syntyperäiset suomalaiset, ranskalaiset tai norjalaiset. Ne, jotka eivät noudata tämän pienen kirkkokunnan käsityksiä minusta, ovat auttamattomasti kadotukseen tuomittuja, eikä heillä ole paikkaa tässä luterilaisille pyhitetyssä maassa.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että tällaista käskyä ei Herramme ole asettanut.

Minä palvelen Jumalaani oman käsitykseni mukaan ja parhaani teen pystyäkseni noudattamaan hänen käskyjään. Eräs niistä kuuluu: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Vai olenko ymmärtänyt taas väärin? Jos siitä onkin jäänyt pois tämä lause: ”ellei hän ole muslimi”.

Ihan käytännössä olen joutunut toteamaan, että lähes poikkeuksetta nämä meidän ”mamut” ovat keskimääräisesti fiksumpia ihmisiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti