Meidän hyvä hallituksemme
on keksinyt kaikenlaista, mm. rakennepoliittisen ohjelman syksyllä 2013. Hyvä
idea, josta hallitukselle ihan hyvin voitaisiin antaa joku ideointipalkinto.
Ideointipalkinto siksi, että lähes kaikki hallituksen toimenpiteet ovat enemmän
tai vähemmän ideoita, joita ei ole saatu toimimaan käytännössä.
”Tarttis tehrä jotain”,
sanoi aikoinaan presidentin virkaa hoitanut Mauno Koivisto, eikä tehnyt mitään.
Oli siis aivan meidän nykyisen hallituksen linjoilla. Jotain pitäisi siis tehdä
todella kiireesti, sillä Suomen talous kasvaa hitaammin kuin yhdenkään muun
Euroopan maan talous. Parilla saarella menee kuulemma vielä huonommin. Toinen
niistä on Kypros, ja onkohan toinen sitten tämä Kalla? Valitettavasti Suomi on
ihan pian Kreikan tiellä ja vaaleihin on vielä aikaa.
Mistä me sitten
aloittaisimme tämän nousun?
Kamalan suuresti
ihmettelen, miksi esimerkiksi ammattiliittojen jäsenmaksu on
verovähennyskelpoinen menoerä. Miksi en minä saa vähentää Kalajoen ortodoksisen
rukoushuoneen jäsenmaksuja enkä lukuisia muita tarpeellisten yhdistysten
jäsenmaksuja? Kyllä esimerkiksi Sydänliiton jäsenyys on minulle yhtä
tarpeellinen kuin tuo kyseinen ay-järjestö terveelle duunarille. Se siis
ensimmäinen karsinnan kohde.
Puoluetuki tulisi
lakkauttaa kokonaan, sillä tuolla kohtuuttomalla rahamäärällä elätetään suuri
joukko ihmisiä, jotka laativat sotasuunnitelmia toista suurta ihmisjoukkoa
vastaan. Yle-verolla kerätään rahaa yli 420 000 000 €, jolla
rahoitetaan ylen yli-suuri budjetti. Ei nyt ihan pahaa tekisi. jos hallinto
muutenkin karsisi menojaan, vaikka tuskin koskaan päästään siihen. että meidän
julkinen hallinto mitoitettaisiin palvelemaan Suomen kokoista kansaa. Suomen
julkisen hallinnon kerrotaan riittävän hyvin kymmen tai jopa kaksikymmenmiljoonaiselle
kansalle. Meitä on vain viisi miljoonaa, joten liikkumavaraa kyllä on.
Julkisyhteisöjen
työntekijöiden määrä suhteessa kaikkiin työllisiin eräissä OECD-maissa
vuonna 2011. Lähde: OECD. Grafiikka: Juha Rissanen / Yle uutisgrafiikka.
Jonkun mielestä nämä voivat olla pieniä summia, mutta eivät suinkaan merkityksettömiä. Nämä muutamat mainitsemani ovat vain esimerkkejä rypäleestä, joka pitää sisällään lukuisia muitakin kohteita. Toisaalta Suomen nousu ei vielä - siis vielä - vaadi niin suurta matokuuria kuin Kreikan talous. Olemmehan me ”lahjoittaneet” Kreikalle yli taloudellisen sietokykymme menevän avustuksen, joka kyllä saattaa kostautua.
Tosiasiassa Suomi selviää
kuiville, kun järkeviä leikkauksia toteutetaan niin, että vuotuinen säästömme
esim. vuosikymmenen ajan on edes yksi prosentti.
Tässä sitä sitten onkin
miettimistä, mistä tuo summa revitään. Se jää jokaisen hallituksen vastuulle,
mutta tällä kokoonpanolla ei tapahdu mitään. Paitsi jos korvaamaton vahinkokin
lasketaan tapahtumaksi.
Ihan minun henkilökohtainen
mielipiteeni on, että jos Suomeen halutaan toimintakykyinen hallitus, on siitä
jätettävä pois nuo monesti mainitsemani yhden asian liikkeet. Kokoomuksen
kelpuuttaisin mukaan, jos pääministeri on perussuomalainen. SDP,
Vasemmistoliitto ja Vihreät jakaisivat vain sitä kakkua, minkä muut ovat aikaan
saaneet. Voihan olla, että uusi puheenjohtaja saa taottua myös SDP:n joukoissa
niin paljon järkeä, että kakkua voidaan jakaa vasta, kun kakku on leivottu. Epäilen
kyllä, että ay-jäsenmaksujen vähennyskelpoisuuden poisto olisi kova pala
demareiden nieltäväksi. Ainakin se toisi paljon enemmän rahaa valtion kassaan
kun lapsilisien leikkaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti