maanantai 12. toukokuuta 2014

Älä luule luuta lihaks...

”Älä luule luuta lihaks.” Näinhän sitä lapsena huudeltiin, kun ei oikein uskottu toisen tietävän jotain asiaa, tai tiedettiin, ettei hän tiennyt. Eihän tuollainen ilkkuminen kovin kaunista ollut, mutta jotain erittäin nasevaa siinä oli.

Päinvastoin kuin ehkä nämä nykyiset kolmekymppiset uskovat, ei kokemus lopeta karttumistaan tuossa iässä, vaan me vanhemman ikäpolven edustajatkin paitsi olemme jo jonkin verran kokeneita myös koemme yhä vielä lisää. Ihan jokainen päivä tulee minunkin eteen jotain uutta ja ennen kokematonta.

Eräs merkittävimpiä kokemuksiani on ollut se, että tiedon puute on suurin pelon aihe. Pelolla on taas taipumusta aiheuttaa närää ja eripuraa, joka saattaa kateuden tavoin aiheuttaa vihaa ja lisää pelkoa. Se on kierre, josta pääsemme eroon vain päättämällä lopettaa kyräilyn ja ihmisten kriminalisoinnin.  Kyllä se ”peiliin katsominen” on suureksi avuksi, vaikka luulisimme itseämme hyvinkin nuhteettomiksi kansalaisiksi.

Yhä edelleen minä uskon, että ihmisten poliittiset motiivit ovat pääasiallisesti oman edun tavoittelu ja vallanhimo, mutta en yleensä osoita sormella, että juuri tuo tai tuo ihminen toimii tarkoituksellisesti yhteisen edun vastaisesti. Kyllä politiikkaankin sopii ihmisiä, joiden tarkoitus on yksinkertaisesti parantaa tätä maailmaa.

Sen olen tässä maailmassa oppinut, että jos joku ihminen sanoo tekevänsä jotain, minulla on oikeus epäillä sitä sisälläni, jos epäilyttää. Minulla ei kuitenkaan ole oikeutta pahoittaa tämän ihmisen mieltä väittämällä, että et osaa tai pysty siihen. Minulle tuntemattomillakin ihmisillä on suunnattomasti voimavaroja, joista me toiset emme välttämättä tiedä mitään. Tuon alussa mainitun hokeman lisäksi on oikeita sananlaskujakin, jotka kertovat siitä, että tämän tapainen ajattelu on ollut hyvin yleistä ja on sitä yhä vieläkin. Eräs ehkä tunnetuimmista on tämä: ”Ei ole koiraa karvoihin katsominen.”

En voi kertoa toisten kokemuksista, joten otan esimerkin omasta elämästäni. Nykyinen olemukseni ei ehkä kerro sitä tosiasiaa, että olin lapsena suhteellisen vilkas, mutta kiltti poika. Pitkänä ja laihana, melkein aliravitun näköisenä, en ehkä vaikuttanut kovin urheilulliselta. Olin muuttanut Vaajakoskelta Jyväskylän kaupunkiin, joten minua pidettiin kovin maalaisena, vaikkei Vaajakosken teollisuusyhteiskunta juurikaan Jyväskylä kaupungista eronnut. Sain kuitenkin mitä ihmeellisimpiä haukkumanimiä. Totta toki onkin, etten miltään kovikselta vaikuttanutkaan. Jyväskylässä kävimme joillakin koulutunneilla vanhassa koulussa, joka sijaitsi Jyväskylän vanhan hyppyrimäen takana ja hyppyrimäen torni piirtyi pelottavan korkeana taivasta vasten. Koulun pihamaalla käytiin kerran keskustelu, kuinka hurjapäinen ja rohkea täytyi olla ihmisen, joka tuosta mäestä laski. Harrastin mäkihyppyä, mutta en ollut asiasta sen suurempaa numeroa tehnyt. Nyt kuitenkin totesin, että ei kai tuo nyt tavallista mäkeä kummoisempi ole. ”Ihan tavallinen mäki minun mielestäni. Olen minä siitä monta kertaa hypännyt.” Seuraukset tuosta lauseesta olivat lähes katastrofaaliset. Kuulin mm. lauseen: ”Mtäs landepaukku tänne tulee valehtelemaan.” Hyvä, etten selkääni saanut. Sitä ei sentään kukaan yrittänyt, mutta mieleni minä pahoitin. Siihen aikaan koulua käytiin kahdessa vuorossa, joten seuraavana päivänä oli aamupäivä vapaata. Ilman isompaa tappelua sain sovittua, että seuraavana aamuna pojat tulevat katsomaan, kun lasken mäestä. Pelkäsivätkö tulevansa perin pohjin nolatuiksi vai liekö vain muuten vähättelivät puheitani. Nykyisin Jyväskylän urheilulautakunnan puheenjohtajan toimiva Juha Parviainen kuitenkin tuli paikalle ja kertoi seuraavana päivänä minun laskeneen mäestä. Seurauksena koululla oli suuri ihmetys ja häpeä, mutta kukaan ei edes anteeksi pyytänyt. 



En tiedä, olisiko anteeksipyyntö asiaa miksikään muuttanut. Olin minä mieleni pahoittanut. Valheellisten väittämien takia saatan pahoittaa vieläkin, vaikka poliittisessa toiminnassa jouduin joskus niitä kestämäänkin. Valitettavasti en kaikkein vähiten täällä Kalajoella, josta syystä olenkin luopunut politiikasta lähes kokonaan.

Toivottavasti tästä seuraa myös jotain hyvää. Pirjon kanssa herätimme henkiin ajatuksen ”Kalajoen kateuspäivistä”, jonka nimityksen kuulin tänne Kalajoelle muuttaessani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti