tiistai 20. toukokuuta 2014

Minun mielipiteeni


Joskus saattaa tuntua, että yritän tässä blogissani opettaa ihmisiä. Pois se minusta, sillä hyvin usein kirjoitan asioista, joista olen jotakin mieltä, mutta joista minulla ei ole todellista tietoa. Käsitykseni mukaan on olemassa kolme täysin erillistä asiaa: tieto, luulo ja usko. Lisäksi näillä käsitteillä on erilaisia variaatioita, joista osa kuuluu kaikkiin noihin ryhmiin. Tämän kirjoitan siksi, ettei kellekään tule edes pieneen mieleen, että taas Kallan kuvernööri pyrkii opettamaan meitä. Vaan kun ei pyri, mutta jonnekin takaraivoon on kyllä iskostunut ajatus, että jos vaikka joku saisi tästä aiheen ajatella asioita. Kaikesta huolimatta kyseessä on vain minun mielipiteeni. Kun sanon, että minun mielipiteeni, se on todella minun mielipiteeni. Ei faktana esittämäni väite tai kopio jonkin toisen mielipiteestä.

Miksi meistä usein tuntuu, että eduskunta on täynnä puupäitä, joista kaikkein lahoimmat on istutettu hallitukseen. Ahneus ja vallanhimo ovat ne kaksi asiaa, jotka estävät tehokkaan kyvyn toimia yhteiseksi hyväksi. Kolmantena mainittavana tekijänä on omien kykyjen yliarvioiminen. Suurin osa meistä ihmisistä uskoo, että hän olisi pätevämpi hoitamaan jotain poliittista tointa kuin toimeen valittu ihminen. Täydellinen itsekritiikin puuttuminen saa meidät joskus jopa asettumaan ehdolle tehtävään, jonka hoitamiseen meillä ei ole pienintäkään edellytystä. Oikeasti on ihan turha kuvitella, että esimerkiksi puolustusministerin tehtäviä hoitaa tehokkaasti ihminen, joka ei ole käynyt edes armeijaa.


Mistä luulette Keskustapuolueen kannatuksen nousun johtuneen?
Ei Juha Sipilä ole erityisen hyvä puhuja, mutta esittää asiansa kuitenkin melko selkeästi. Mutta tärkeintä lienee kuitenkin se, että hänellä on osoitettu kyky saada asiat oikealle tolalle. En ole kepulainen, mutta olen silti sitä mieltä, että nykyisistä puoluejohtajista hän on ehdottomasti pätevin. Olisi varmasti myös pätevä pääministerikin. Valitettavaa on, että muut ovat joko poliittisia broilereita tai muuten ”mukavia miehiä”. Ettei vain olisi taustalla peräti rikoksiakin, joista toki uskon monen muunkin puoluejohtajan olevan vapaa. Olen antanut kertoa itselleni, ettei nykyinen pääministerikään ole aivan nuhteeton. Siitä olen täysin vakuuttunut, että jos nykyisellä pääministerillä olisi Juha Sipilän kyvyt, ei Suomen tilanne olisi niin kurja kuin se tosiasiallisesti nyt on.

Keskustapuolueen kokonaislinja on kuitenkin hieman erilainen kun esimerkiksi Perussuomalaisten linja, josta syystä pidän itseäni edelleen ”persuna”, vaikka puolueesta eronnut olenkin. Korviini kantautuneista huhuista huolimatta minua ei siis ole milloinkaan erotettu puolueesta, kuten ei kai muitakaan kalajokisia. Minun henkilökohtainen ratkaisu oli minun henkilökohtainen ratkaisu, joka johtui siitä, että Kalajoella noudatettu toiminta on ristiriidassa puolueen linjan kanssa. Ei se tietenkään mikään helppo ratkaisu ollut, sillä olinhan sentään pitkäaikaisin puolueen jäsen Kalajoella.

Totta kai minä protestoin myös puolueen päätöksiä kohtaan, vaikka olenkin syvästi tietoinen, että ne johtuivat puoluejohdolle suunnatusta valheellisesta informaatiosta.

Niin että silleen…. Tämä on minun mielipiteeni, jota minä pidän totuutena, mutta en voi väittää, että ihan kaikki olisi juuri noin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti