keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Ammattiyhdistys estää työllistämisen


Kai minussa joku vika täytyy olla, kun ihan oikeasti joskus tuntuu, että olen todella hieman erilainen joissakin asioissa. Jos erilaisuus on sitä, että vaadin sääntöjen noudattamista ja omien lakisääteisten tehtävien tekoa, niin mielelläni sitä myös olen. Tässä nimenomaisessa tapauksessa olen kuitenkin vilpittömästi ihmeissäni suomalaisten ammattiyhdistysten negatiivisesta suhtautumisesta työllistämiseen.

Akateemisten ammattijärjestö AKAVA teki loistavan päänavauksen ehdottamalla, että työnantajalla olisi oikeus työllistää ”pätkätyöhön” joku pitkäaikaistyötön ilman erillistä selitystä siitä, miksi kyseessä on ”pätkätyö”.

Kyllä minä kovasti ihmettelen, mitä työntekijöiden ammattiliitoilla on työttömiä vastaan, kun tuollaisestakin asiasta jotain mörköjä esiin kaivavat. Kyllä minä uskon, että AKAVA oli aivan tosissaan ehdotusta tehdessään ja uskon, että ajatuksen takana oli vilpitön huoli kalliin koulutuksen hukkaan valumisesta. Toki tämä auttaisi myös täysin kouluttamattomiakin, joita saattaisi olla helpompikin työllistää. AKAVA perustelee ehdotustaan sillä, että näin saattaisivat mahdolliset piilotyöpaikat tulla esiin.

Kun minullakin on tapana ajatella näitä asioita, vaikka en pätkäeläkkeellä olekaan, niin näen asian juuri näin. Jostakin syystä pidän AKAVA:n ehdotusta jopa liian varovaisena. Työnantajan edustajana ja vastaavasti myös palkansaajana olen tätäkin asiaa saanut seurata aidan molemmilta puolilta. Tottahan se on, että meidän nykyinen työsopimusjärjestelmämme tulisi romuttaa, mutta tämä työllistämisesitys sitä ei todellakaan romuttaisi, vaikka AKAVA:n ehdotusta laajennettaisiin kaikkia työttömiä koskevaksi ja myös työsuhteisiin, jotka voisivat kestää alle tuon mainitun 10 kuukautta.

Minun mielestäni tästä laista ei tarvitsisi tehdä edes tilapäistä. Tosiasiassa me kaikki tiedämme, että jokaisessa firmassa on lukuisia töitä, jotka ovat kasaantuneet ja jotka eivät kuulu oikeastaan kenellekään. Ne vain jäävät tekemättä, mutta nykyinen työsopimusjärjestelmä on yksinkertaisesti sellainen, että ei voida ottaa tilapäistä työvoimaa näitä asioita hoitamaan. Yksityisessä yrityksessä käy sitten niin, että lopulta yrittäjä hermostuu ja hoitaa asian ihan itse. Nämä ovat niitä ns. piilotyöpaikkoja, joita ei koskaan täytetä, vaikka luultavaa on, että yrittäjä palkkaisi jonkun työttömän hoitamaan asian, jos ei työllistämisen kynnystä olisi nostettu niin korkeaksi.

Jokainen meistä ymmärtää, että kokonaisvaltainen työttömyyden ratkaisu löytyy vasta silloin, kun työpaikkoja aidosti lisääntyy. Ne eivät kuitenkaan lisäänny päivittelemällä eivätkä työnantajia moittimalla. Useimmilla työnantajillahan ei oikeasti ole minkäänlaista työllistämisvelvollisuutta.

Minä nyt sitten ihan omaan piikkiini uusin tuon oman versioni tuosta AKAVA:n alkuperäisestä ehdotuksesta. Jos työnantaja katsoo, että hänellä olisi mahdollisuus työllistää joku työtön muutamaksi kuukaudeksi, hän voisi palkata työvoimatoimiston kautta siihen sopivaksi katsomansa henkilön, ilman minkäänlaista selitysvelvollisuutta. Riittäisi, että hän työsuhteen alussa mainitsisi, että kyse on tilapäisestä työstä.

Kyllä minä sen verran erilainen olen, että uskon tällä menetelmällä ainakin muutamia piilotyöpaikkoja löytyvän.


 Tässä ihan lopuksi sitten opettavainen tarina.

Pyöritin omaa insinööritoimistoa yksin ja pitkiä päiviä tehden. Ensimmäisenkin työntekijän palkkaaminen oli silloin aika korkean kynnyksen takana. Kun huono paperihommien pyörittelijä aina olen ollut, palkkasin kuitenkin lopulta osa-aikaisen toimistotyöntekijän. Siihen aikaan olin poikamies, joten ystäväpiirini kiirehti moittimaan minua. ”Miksi ihmeessä sinä sen tytön töihin otit? Ajattele nyt, että ethän sinä mitenkään pääse eroon työntekijästä, kyllä ammattiyhdistys siihen puuttuu varmasti. Olisit mennyt naimisiin sen kanssa, niin pääsisit eroon yhdellä ilmoituksella.”

Vakava asia, mutta tuppasi naurattamaan. Kyllä ammattiyhdistystenkin pitäisi aidosti miettiä, miten päästäisiin eroon noista ”saavutetuista eduista”, jotka vievät lopullisesti meidän kilpailukyvyn ja työpaikat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti