perjantai 12. joulukuuta 2014

Mielipiteen vapaus

Olenkohan minä ainut ihminen tässä maailmassa, joka on jokseenkin aina oikeassa. Tämä ei tietenkään johdu siitä, että tietäisin enemmän kuin toiset tai muutoin olisin asioista paremmin perillä. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että en juuri koskaan esitä asioita ehdottomana totuutena, jos en todella tiedä, että kyseinen asia on tosi. Tällaisia ehdottomia faktoja ovat osa historiasta ja jotkut luonnon lait. Sen lisäksi on todennäköisyyksiä ja ennusteita, joita olen saattanut esittää faktan tavoin. Sanottakoon näin, että silloin kyseessä on valistunus arvaus, jonka todennäköisyyttä tukeakseni olen joskus maininnut myös koulutukseni. Ei todellakaan ole kysymys siitä, että pitäisin itseäni jotenkin fiksumpana tai parempana ihmisenä kuin joku toinen. Yksinkertaisesti olen vain halunnut kertoa sillä, että ehkä jotain tästäkin asiasta tiedän.

Jos jonkin asian ammattilainen kertoo minulle jotain jostakin työnsä osasta, en mene väittämään, että ”maalaisjärjelläkin tajuaa, että hän on väärässä.” Ja jos siihen vielä lisäisin, että ei siinä tittelit mitään auta, niin kyllä kai meistä useimmat tajuaisivat, että kovasti tollero olen. Tällaiseen en tiettävästi ole koskaan sortunut, vaikka monessa asiassa eri mieltä olenkin ollut. Joskus jopa asiantuntijoidenkin kanssa, mutta silloin on vähintäänkin ollut kyseessä asia, josta sentään kokemukseni perusteella olen jotain ymmärtänyt.

Suomi24.fi on keskustelupalsta, jossa ihmiset voivat nimettömänä mollata toisiaan joutumatta siitä vastuuseen. Tämä houkuttelee monenlaisia kirjoittajia esittämään siellä mielipiteitään. Ongelma onkin se, että nämä eivät aina pysy mielipiteinä, vaan ovat jopa tarpeettomia loukkauksia. Kun ihminen väittää jotakin asiaa faktaksi, hänellä pitäisi olla jotain kättä pitempää asian tueksi. Tällainen kättä pitempi olisi esimerkiksi kokemus tai koulutus, joihin voisi vedota.

No totta on, että en siinä määrin julkisuuden henkilö ole, että olisin ihan usein joutunut noilla sivustoilla kenenkään hampaisiin, mutta joskus on sellaistakin sattunut. Historian suojelijana olen kyllä profiloitunut, mutta pääasiassa olen näissäkin asioissa ilmoittanut, että kyseessä on oma mielipiteeni. Silloin, kun vanhojen rakennusten korjauksesta on ollut kyse, olen kyllä maininnut myös oman koulutukseni, sillä olen olettanut, että sillä on tiettyä merkitystä asiantuntemusta arvioitaessa.

Täällä Kalajoella en kovin paljon asioista ole meteliä pitänyt, koska en paljonkaan Kalajoen historiaa tunne. Ensimmäinen kohde, johon paneuduin, ovat nuo Ventelän talot, joiden historiallinen arvo on mielestäni korvaamaton. Ensimmäiseksi paneuduin tietenkin historiaan. Sitten mietin, mitä kaikkea voitaisiin tehdä, jotta Museoviraston vaatimukset tulisivat täytetyiksi, ja sen jälkeen siellä kävi pyynnöstäni parikin asiantuntijaa arvioimassa rakennusten kunnon ja korjauskelpoisuuden. Toinen oli rakennushallituksen entinen yliarkkitehti ja toinen rakennusten entisöintiin perehtynyt rakennusmestari. Heidän lausuntonsa jälkeen tein kaupungille ehdotuksen rakennusten käytöstä, ja saattaahan olla, että siinä yhteydessä mainitsin myös oman koulutukseni.

Jos joku ihan tosissaan väittää, että ns. ”maalaisjärki” ohittaa tuon kovan asiantuntemuksen, niin väittäköön aivan vapaasti. Yleensä sanaa ”maalaisjärki” käyttävät vain ne, joilla ei ole koulusta eikä kokemusta.

 
Mielipiteen vapaus on meillä kaikilla, mutta jonkinasteista taustatietoa pitäisi hankkia, jos aikoo esittää asioita totuutena. Ventelän talojen asiassa on faktaa vain niiden kunto ja historia. Se, että ympäristön rakentamisella on paikka hieman pilattu, on minun mielipiteeni.   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti