maanantai 24. tammikuuta 2022

En osaa sanoa

Ei politiikka mitään helppoa peliä ole, edes minulle, joka olen koettäaut jotenkin riippua mukana jo melko nuoresta alkaen. Täällä Jyväskylässä olin aikoinani Kokoomuksen nuoriso-järjestössä, mutta mentyäni Ouluun opiskelemaan tunsin silloisen SMP:n jotenkin läheisemmäksi. Veikko Vennamon sanoma meni hyvin perille, ja taisin jossakin vaiheessa olla kunnallisvaalissa ehdokkaanakin. Myös Perussuomalaisissa olin kerran ehdokkaana, mutta tuon puolueen sanoma tuntui jotenkin vieraalta, enkä kertakaikkiaan halunnut hyväksyä puolueen rasistista sanomaa.  Näyttääpä olevan niin, että ihan kaikki muutkaan eivät sitä hyväksyneet, enkä oikein ihmeenä pidä, että puolue sitten hajosi ja syntyi ryhmittymä nimeltä Sininen tulevaisuus.  Ellei sinisiä olisi syntynyt, olisi minun poliittinen urani päättynyt Jyväskylän puoluekokoukseen, josta tuli puolueen vedenjakaja. Silloin ei minulle olisi löytynyt vaihtoehtoista puoluetta. Sinisten ohjelma miellytti minua, sillä siinä oli paljon näitä vennamolaisia ajatuksia, joista olin aina pitänyt.  Korruptio kuriin, puoluetuki pois, eikä poliittisia virkanimityksiä. 

En osaa sanoa, miten Sinisille nyt käy, sillä selvää tuntuu olevan, että kansa ei oikein ole sisäistänyt puolueen ohjelmaa, joka on hyvin vennamolainen.  Kun kaikkea vastustaa ja tarpeeksi räksyttää, niin se näyttää purevan kansaan, mutta onni on, että Siniset eivät ole sellaiseen sortuneet.  Puolueohjelma on edelleen hyvä ja porukassa paljon isänmaallista väkeä, joka todella ajattelee tämän maan ja ihmisten parasta. 

En tiedä miten puolueelle käy, kun puoluejohto hieman tussaroi ennen näitä aluevaaleja, ja ehkä tästä syystä puolueen tulos jäi käsittämättömän heikoksi. Rahaakaan ei ollut, mutta aate elää ja tästä syystä toivoisin kovasti, että tämä isänmaallinen puolue saisi tuulta purjeisiinsa ja nousisi syvästä kuopasta.  Meitä todella tarvitaan.

Jo toisen kerran peräkkäin kävi niin, että olin ehdokkaana, mutta en itse äänestänyt itseäni. Syykin siihen on selvä.  Pidin itseäni kyllä hyvänä ehdokkaana, mutta en ihan parhaana, joten äänestin sitä parhaana pitämääni. Näinhän sen pitäisi oikeasti mennäkin.

En osaa myöskään sanoa, mikä nykyisessä sote-mallissa on hyvää, mutta kaipa joku siihenkin uskoo.  Minä olen jo sen verran konkari, että olen nähnyt lukuisia uudistuksia ja muita mullistuksia. Lopputuloksena on aina ollut edellistä rakennetta huonompi malli. Jos vikoja on, ne pitää pyrkiä korjaamaan eikä rakentamaan uutta järjestelmää, jossa pahimmassa tapauksessa virheetkin kertautuvat.

Katson nyt, mitä tapahtuu näiden vaalien seurauksena ja päätän omasta asiastani sen jälkeen. Minun mielestäni vaalien tuloksessa oli myös jotain hyvää.  Tapahtumia parhaasta päästä lienee ”persujen” ja Vihreiden selvä tappio.  Vihreillä ei oikein ole käsitystä tästä maailmasta ja ”persut” uivat kokonaan vieraassa maailmassa.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti