torstai 22. tammikuuta 2015

Matkaillaan nyt Kalajoelle

Jostakin syystä olen aina ollut kiinnostunut siitä paikkakunnasta, jolla olen asunut. Toki hyvin olen ymmärtänyt, että kunnan asioissa saavat olla aloitteellisia muukin kuin kunnan virkailijat tai luottamusmiehet. Toki kansalaisella on oikeus kansalaisaloitteeseen, jonka valtuusto joutuu käsittelemään, mutta likikään kaikissa asioissa ei edes valtuustoa tarvita, vaan jokaisella on yksilönäkin mahdollisuus toteuttaa ideoitaan, jos mielenkiintoa asioihin riittää.

 Kuvat jokakesäisiltä urheilufestivaaleilta Münchenistä.

Porin jazz on tapahtuma, joka vetää Porin täyteen kerran vuodessa. Monet muutkin musiikkifestivaalit keräävät huomattavia yleisömääriä, mutta Kalajoki makaa melko passiivisesti Särkkien varassa.

Jonkin aikaa elämässäni olen asunut ulkomailla, ja kai siitä vähän on ollut hyötyä tässä elämässä, vaikka en rikastumaan ehtinytkään. Täytyy myöntää, että ainakin maailmankatsomus on pikkuisen avartunut ja jonkinlaisia Suomessakin toteuttamiskelpoisia ideoita on tarttunut, vaikka en ole niitä ennättänytkään jalostamaan. Johtui tämä nyt sitten minun saamattomuudestani tai muuten vain passiivisuudesta, niin toteuttamatta ovat jääneet. Itse olen pannut nämä asiat ammattini piikkiin, sillä aikuiskouluttajan työ on pitänyt minut aika vilkkaasti liikkeellä. Paikkakunnatkin ovat vaihtuneet, ja vaikka viimeisen vuosikymmenen asuin suunnilleen samoilla paikoilla, ennätin silloin tällöin nukkumaan kotonani. Nyt kun olen eläkkeellä, olen päättänyt jäädä tänne Kalajoelle. Sen verran koetan näyttäytyä kylillä, että eivät aivan kuolleeksi luule, ja siinä samalla sitten heittelen näitä ideoitani ahkerampien toteutettaviksi. Nuo omat liikkeet kun ovat jo pikkuisen hidastuneet, joten siitä vaan. Ihan vapaasti kaikkien käytettävissä. Jos niistä kunnian haluatte, niin esittäkää ominanne, ei se minua häiritse. Mottonihan on aina ollut: ”Ei ole väliä kuka tekee, kunhan joku tekee”.

Olen hehkutellut ideaa ”Sporttifestivaaleista”. Tämä on minun keksimäni työnimi tapahtumalle, jossa kaikki paikkakunnalla jotain urheilulajia harrastavat seurat järjestäisivät kilpailuja kukin kykynsä mukaan saman viikonlopun aikana yhteisen nimikkeen alla. Tämä voisi olla vaikkapa talvitapahtuma, silloin kun meillä on hieman vajaakäyttöä. Kun festivaalin aikataulut sovittaisiin porukalla, riittäisi yleisöä varmasti kaikkiin tapahtumiin. Talvitapahtumista tulisi mieleen heti ainakin kaikki sisäurheilulajit ja tietysti hiihto. Eiköhän tämä ”festari” toisi mukanaan näitä olympiakärpäsen puremia urheilun ystäviä ainakin muutaman tuhat ylimääräistä sielua tälle paikkakunnalle.



 
Sen verran vähän aikaa olen tällä paikkakunnalla asunut, että en tunne koko pitäjän urheilutarjontaa, mutta suoralta kädeltä voisin luetella muutamia lajeja. Ilman muuta lentopallo ja jääkiekko. Keilailu toki, sekä painonnosto ja monet kamppailulajit. Varmasti löytyy monia muitakin lajeja, jotka oheistapahtumineen vetäisivät väkeä melko kaukaakin.

Totta kai tuollainen asia vaatii työtä ja toteuttajia, mutta saahan sitä miettiä, mitä varten meillä yleensä matkailuyhdistys on. Ihan varmasti minä uskon, että jokaisen lajin ihmiset olisivat mukana, jos vain joku tekisi konkreettisen aloitteen. Vaikka vähän huru-ukko jo olen, niin voinpa luvata järjestää yhden nyrkkeilytapahtumankin tänne, vaikka laji ei enää taida olla minkään kalajokisen seuran ohjelmassa. Sen tiedän, että on kyllä joskus ollut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti