perjantai 23. tammikuuta 2015

Tittelinkipeät joutomiehet


Kaikkea tässä elämässä joutuu pähkäilemään, mutta hyvä niin, sillä tuleepahan samalla vilkaistua peiliinkin. Olen jossakin vaiheessa saanut moitteita siitä, että olen monessa kirjoituksessani merkinnyt nimen lisäksi myös ammattini. Tottahan se on, sillä kun jotakin teknisesti merkittävää asiaa käsittelen, on mielestäni kirjoituksella hieman enemmän painoarvoa silloin, kun nimen perässä lukee että diplomi-insinööri kuin jos siellä lukisi "eläkeläinen".

Jouduttuani tänne Kalajoelle ja tultuani jälleen kerran politiikkaan mukaan vastailin poliittisiin kysymyksiin, joissa yksinkertaisesti kysyttiin ammattia. Ja kas kummaa, ihan oikeasti minä olen diplomi-insinööri. Kunnallisvaaleissa, joihin silloin lähdin ehdokkaaksi vain siksi, että halusin auttaa puoluetta. Ajattelin myös, että ei kai se pahaksi olisi, jos joukossa olisi joku oikein yliopistotutkinnon suorittanut ihminenkin, kun nuo ”persut” Kalajoella näyttivät olevan ihan jotain muuta.


No, ehkäpä olin vähän erilainen ”persu”, niin kuin joku jossain totesikin. Kunnioitan demokratiaa, noudatan sääntöjä ja lakia sekä yhdessä tehtyjä päätöksiä, enkä suostunut valehtelemaan missään tilanteessa. Melkein kun otsaani olisi kirjoitettu tuo ”älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi”. En ainakaan tiedä, että niin olisin tehnyt.

Se mikä minua oikeasti nyt riepoo, on juuri tuo titteleiden väärinkäyttö, joka on ilmiönä varmaan taas yleistymässä vaalien alla. Monet työttömät joutomiehet keksivät itselleen toinen toistaan merkillisimpiä ammatteja. Suosituimpia ovat poliitikko, konsultti ja yrittäjä. Nämä eivät tosiasiassa tarkoita yhtään mitään, eivätkä useinkaan kestä lähempää tarkastelua. En toki tarkoita, etteivätkö jotkut poliitikoiksi luokiteltavat todellakin olisi jossakin poliittisessa asemassa, mutta varmaan he veikkauskuponkeihin kirjoittavat jotain muuta. Sanasta ”konsultti” on muodostunut jo kirosana, jota varsinkin Keski-Euroopassa oikeat konsultit karttavat kuin ruttoa. Oikeasti kunnon konsulttejakin on, mutta pääasiassa he käyttävät koulutuksessa hankkimaansa titteliä, joka kertoo ammattitaidosta hieman enemmän kuin nuo epämääräiset tittelit. Yrittäjiä meillä toki on joka lähtöön, ja oikea yrittäminen on sen verran kovaa hommaa, että kyllä minä tuon tittelin jo joksikin noteeraan. Mutta juuri samasta syystä minä myös inhoan tuon tittelin väärinkäyttäjiä. Edes minä en ole yrittäjä, vaikka ihan oikeasti omistan osakkeita paristakin toimivasta yrityksestä. Tänä päivänä minun yrittäjyyteni rajoittuu hengissä pysymiseen ja rauhassa elämiseen. Kuten aikaisemminkin olen kertonut, koetan myös edesauttaa Kalajoen kaupungin kulttuuria ja kehitystä. Ehkä se ei onneksi ole minun varassani, mutta en usko siitä haittaakaan olevan.

Sen ainakin voin luvata. että jos sanon olevani jonkin alan ammattimies, minä sitä myös olen. Tai noh - ainakin olen ollut, sillä kehitys kulkee niin, että ei edes juoksemalla perässä pysy.

Niin että tällainen poliittinen blogi tällä kertaa näin vaalien edellä. Kyllä tämä siinä mielessä kaikkia koskee, että tarkastelkaa nyt oikeasti, mitä siellä tittelien takana lepää - ettei vaan olisi ”työtön joutomies”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti