Taisinpa hyvinkin luvata, että puhun hieman meidän pyhistä lehmistä joskus tulevaisuudessa. Nyt on sitten se tulevaisuus, joten varautukaa rytinään.
Ei
vaineskaan, asiat eivät ole niin suoraviivaisia kuin usein luullaan, vaan on
aivan totta, että jokaisella mitalilla on se toinenkin puoli. Muistan hyvin
ajan, kun voimaan tuli ns. kattonopeus. Se tarkoitti sitä, että autojen
maksiminopeus liikenteessä säädettiin lailla. Lain tarkoitus oli tietenkin
liikenneonnettomuuksien vähentäminen. Meitä toisin ajattelijoita oli jo silloin
pieni joukko, ja osoittautui, että olimmekin osittain oikeassa, mutta vain
osittain. Jos auto ajoi sadan kilometrin matkan nopeudella 120 km/h, ei häneltä
kulunut tuohon matkaan kuin alle tunti. Tuntia myöhemmin vastakkaiseen suuntaan
lähtevä auto sai siis rauhassa körötellä tiellä, pelkäämättä ainakaan tuon
auton vastaan tuloa. Jos aiemmin lähtenyt auto ajaisi alle 100 km/h, joutuisi
tämä jossain vaiheessa kohtaamaan vastaantulijan. Todennäköisesti he eivät
törmäisi toisiinsa, mutta se mahdollisuus olisi. Mitä hitaammin autot liikkuvat
maanteillämme, sitä enemmän niitä on samanaikaisesti liikenteessä ja
onnettomuusriski kasvaa. Tämä on tämän mitalin toinen puoli.
On
totta, että kattonopeudet ovat vähentäneet maanteillä tapahtuvia onnettomuuksia
vähän, mutta eivät lainkaan niin paljon kun aikoinaan ennakoitiin. Osittain
tämä johtuu juuri tuosta liikenteessä olevien autojen lisääntymisestä. Lisäksi
on muistettava, että suurin osa onnettomuuksista tapahtuu nopeusrajoitusalueilla.
Olkoon
tuo esimerkki mitalin toisesta puolesta.
Toinen
esimerkki on väittämä, jonka mukaan Suomen autokanta on liian vanhaa. Mukavahan
uudella autolla on ajella, mutta kyllä minä väitän päinvastaista.
Kansantalouden kannalta autokantamme on ehdottomasti liian uutta. Miettikääpä
tätä:
Jos
keskihintainen ajoneuvo maksaa ulkomailta ostettuna 20.000€ ja sitä käytetään
kymmenen vuotta, tarkoittaa se 2.000 € vuotuista rahansiirtoa ulkomaille. Jos
sama auto onkin käytössä 20 vuotta, on vuotuinen rahansiirto ulkomaille vain
puolet tuosta summasta.
Nyt
ajattelit varmaan, että kyse onkin liikenneturvallisuudesta. Aivan oikein, niin
onkin. Liikenneturvallisuudesta vastaa tältä osin katsastusjärjestelmämme. Suosittelisin
autojen teollismaista peruskorjausta jossakin 10 – 15 vuoden iässä, ja sen
jälkeen perusteellinen vuosikatsastus. On oletettavaa, että Suomessa uusioidut
autot eivät turvallisuudessa häviä yhtään jollekin Koreassa valmistetulle
uudelle autolle.
Opetin
aikoinaan myös taloustietoa aikuisopiskelijoille, ja tämä oli eräs
kansantalouden esimerkki. Eräs opiskelijani esitti ”vastaväitteenä”, että myös
tämä maksaa. ”Totta kai maksaa”, vastasin silloin. Se on kuitenkin rahaa, joka
jää Suomeen ja lisää suomalaista työtä. Totta on ainoastaan se, että valtion
tulot tulli- ja alv-maksuista vähenevät. Luultavaa on myös, että autojen
maahantuojat vastustaisivat näitä ”peruskorjaustehtaita”.
Kyllä
minun matematiikkani kuitenkin osoittaa, että kokonaisuutena meidän
autokantamme on pikemminkin liian uutta kuin liian vanhaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti