maanantai 13. huhtikuuta 2015

Älä turhaan äänestä


Muistini mukaan olen vain kerran jättänyt äänestämättä. Silloin oli kyseessä presidentinvaalit, eikä kukaan ehdokkaista täyttänyt niitä vaatimuksia, joita minä olisin presidentille asettanut. Toki olin syvästi tietoinen siitä, että presidentti valitaan siitäkin huolimatta, mutta minulle oli aivan saman tekevää, kuka noista ennakolta heikoilta vaikuttavista ehdokkaista valitaan. En osaa sanoa edes sitä, kuka noista heikoista ehdokkaista oli kaikkein heikoin, mutta tietysti minulle tuli mieleen, että heikoimman valitsivat.

Eduskuntavaaleissa olen äänestänyt aina ja muistini mukaan myös paikallisvaaleissa. Ehkä se kuitenkin johtuu siitä, että olen aina ollut jossakin määrin kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja myös omannut jonkinlaisen käsityksen ”omasta” ehdokkaastani ja hänen edustamastaan puolueesta.

En todella olisi äänestänyt, jos en olisi tiennyt mihin suuntaan haluan politiikan etenevän tässä maassa ja millaisia mielipiteitä ehdokkaallani on. Jo melko nuorena käsitin myös sen, että ääneni menee ensisijaisesti puolueelle ja vasta toissijaisesti tälle ehdokkaalle. Minun tuli siis tietää melko hyvin, millaisia tulevaisuuden tavoitteita tällä puolueella on. Siihen ei todellakaan riitä se, että isäni ja isänisäni on lähes muun suvun tavoin äänestänyt aina tiettyä puoluetta. Tosiasiassa on luultavaa, että eivät hekään ole pariin sukupolveen vaivautuneet edes lukemaan minkään puolueen ohjelmaa. He olivat perinnöllisesti jotain mieltä, vaikka eivät tienneetkään mitä mieltä olivat.

Muistan, kuinka kerran vaalien lähestyessä pyysin kaikkien puolueiden ohjelman voidakseni tutustua siihen. Vain yksi puolue lähetti minulle ohjelmansa, johon sitten tutustuin, ja vaikka en ihan kaikesta ollutkaan samaa mieltä, pidin tuota tekoa jo niin reiluna, että siitä muodostui käsitys puolueen rehellisyydestä. Nykyisin on netti olemassa, ja lähes kaikista puolueista voit poimia tietoja samoin kun yksittäisistä ehdokkaistakin.

Olen aina suorittanut jonkinasteisen ennakkokarsinnan, mutta joutunut vaihtamaan puoluetta vain pari kertaa. Kun se on selvästi vaikuttanut välttämättömältä, olen sen kyllä tehnyt, epäröimättä.

Eniten minua kuitenkin ärsyttää joidenkin lanseeraama lause, että äänestäminen on kansalaisvelvollisuus. Tai että ”äänestä oman kotipaikkakuntasi ehdokasta.”

Näin kun ei todellakaan ole.

Jos et ole varma ketä äänestät, ei tarvitse kärsiä pienintäkään omantunnon tuskaa, vaikka et osallistuisikaan noihin arpajaisiin. Arpajaisethan niistä tulee, jos ihmiset äänestävät vain äänestämisen vuoksi tajuamatta lainkaan, mihin suuntaan heidän äänensä meitä vie.

On ihan hyvä jos äänestät, mutta ota selvää, kenelle äänesi annat ja muista, että kansanedustajan kotipaikalla ei juurikaan ole merkitystä valtiollisista asioista päätettäessä. Eduskunta on Suomen kansanedustuslaitos, ja kaikki kansanedustajat ovat velvollisia huolehtimaan koko maan eduista. Muista siis, että nykyinen vaalijärjestelmämme ohjaa äänesi aina ensisijaisesti puolueelle täysin riippumatta puolueesta.

Jos nämä asiat ovat edelleen hakusessa, älä äänestä. Se ei ole lainkaan häpeällistä, eikä siitä tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa, eikä selitellä kellekään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti