maanantai 11. heinäkuuta 2016

Määritelmien vangit


Istuin tässä muutamien ihmisten kanssa iltateen ääressä. Porukassa oli sekä pappi että maahan muuttaneiden kotouttamiskouluttaja. Todettiin porukassa, että ihmisillä on pääsääntöisesti täysin väärä käsitys ulkomaalaisista. Toki kulttuurieroja on, mutta pohjimmiltaan ihmiset ovat hyvin samanlaisia kaikkialla maailmassa. Tuon allekirjoitin välittömästi, sillä olen saanut kiertää muutakin kuin tahkoa ja ihan omin silmin nähnyt mitä maailmassa tapahtuu.

Vähän kerrassaan puhe siirtyi käytettyihin määritelmiin ja suomen kielen tulkintoihin erilaisista asioista. Minä se taisin olla, joka vanhana pilkunviilaajana en oikein hyväksynyt sanontaa ”maahanmuuttaja”. Olin ja olen edelleen sitä mieltä, että termi on väärä. Maahanmuuttaja on henkilö, joka on juuri muuttamassa maahan, mutta muuttoprosessi on vielä kesken. Henkilö, joka on jo asettunut asumaan tähän maahan, on sen sijaan ”maahanmuuttanut”. Toki molemmista voidaan käyttää lyhennettä ”mamu”, jos se on tarpeellista. 
 

Maahanmuuttaneista suurin osa on ihan muita kuin pakolaisia, mutta jostakin ihmeellisestä syystä kaikille pyritään iskemään tuo leima otsaan. 

 Frederic Pacius: Maamme-laulu

Mikä sitten on pakolainen? Jotenkin Suomessa on tapana tässäkin tapauksessa vetäytyä joidenkin määritelmien taakse, ikään kuin henkilö, joka ei täytä tuota määritelmää, ei sitten olisikaan pakolainen. Kaikkea se suomalainen keksii!
 
Sanoin, että kaikkea keksii. Minkähän määritelmän keksii sille ihmiselle, joka jonkin uhan alla juoksee karkuun, minkä kintuistaan pääsee. Minä en keksi muuta sanaa kuin pakenija tai pakolainen. Varmaa ainakin on, että kyseessä ei ole evakko eikä siirtolainen. Henkilö on pakolainen senkin jälkeen, kun pakomatka varsinaisesti on päättynyt johonkin turvallisempaan paikkaan. 

 Perperim Hetemaj

Kun meistä sotaa paenneista karjalaisista on puhe, yrittävät jonkin sortin määrittelijät ängetä meidät väkisinkin evakoiksi tai siirtolaisiksi. Minulle määritelmä evakko tarkoittaa ihmistä, jolla on paluun mahdollisuus, tilanteen muuttuessa. Siirtolainen ehkä… mutta silti myös pakolainen. Evakko en yksinkertaisesti suostu olemaan, sillä ei minua kukaan evakuoinut. Kyllä jouduttiin sotaa pakenemaan viikko minun syntymäni jälkeen, kun puna-armeija valloitti syntymäkaupunkini Pitkärannan. En suostu olemaan määritelmien vanki, koska määritelmät antavat selvästi väärän kuvan. Kyllä minä olen pakolainen samoin kuin noin 100 000 muutakin karjalaista.

Noita naurettavia ja harhaan johtavia nimityksiä ja määritelmiä käytetään suomen kielessä melko runsaasti, ja niistä kertyisi varmasti pieni kirja, jos kaikkeen takertuisin. Olen tässä nyt kuitenkin painiskellut vain muutamien lempiaiheitteni kanssa, joten panen tähän loppuun nyt sitten sanan tuulipuisto.

Mikä ihmeen puisto tuo töröttävien häkkyröiden kokoelma on, jossa puut on hakattu pois suurelta alueelta? En tiedä, minkä sanan noille häkkyröille oikein keksisin… ehdotuksia otetaan vastaan. Mistään puistosta ei ainakaan ole kysymys. 

 Tuulipuisto


 Topeliuksen puisto





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti