sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

Halla-ahosta persujen kuningas?


Olenhan minä yhden kuolinkamppailun nähnyt ja niin on myös Timo Soini, joka sai ihan aitiopaikalta seurata SMP:n kuristumista. ”Nyt alkaa uusi nousu”, intoili Timo, ja kieltämättä hän on hyvin näillä suosion aalloilla pyörittänyt tätä varsin epämääräisen porukan muodostamaa joukkiota. Siis aallokossa, jytkystä toiseen. Jossakin vaiheessa tultiin kuitenkin tilanteeseen, jossa ei enää pelkkä suupoilu auttanut, vaan on tosissaan mietittävä, mitä nyt. Jytkyä ei enää tullut, eivätkä vanhat virret oikein soineet. Siinä missä SMP kärsi taloudellisen konkurssin, näyttää perillinen nyt ajautuneen ideologiseen kriisiin. Jytkystä tuli lätky.

  
Saattaahan se olla, että persut joskus nousevatkin, mutta eivät noilla eväillä. Kesäkuun puoluekokous saattaa muodostua nousun tai lopun aluksi. Oppimiskykyä ja rehellisyyttä tarvitaan nyt todella paljon.

Ei kai Suomessa ole yhtään politiikkaa seurannutta ihmistä, joka ei ymmärtäisi, mistä persujen heikko vaalimenestys johtui. Ihan suruissani minä olin siitä, että osa puoluepomoista yritti uskotella, että hallitusvastuu vei puolueen kannatuksen. Ovatko tosiaan kykenemättömiä olemaan rehellisiä itselleen? Ei syönyt hallitusvastuu puolueen kannatusta sen enempää kuin muillakaan hallituspuolueilla. Tuskinpa vain kansa olisi kanavoinut pettymyksensä erityisesti juuri perussuomalaisiin. Henkilökohtaisesti olen vakuuttunut, että puolueen teemat olivat ne asiat, jotka todellisuudessa kannatusta söivät. Rasismi ja rasistien suojelu olivat asioita, joista kansan enemmistö ei pidä. EU:n vastaisuus olisi varmasti siedetty, mutta tuskin tämäkään teema enää puree. EU:n jäsenyys on niitä tosiasioita, jotka on vain hyväksyttävä, ja unionin vastustaminen on ehdottomasti liian myöhäistä.

Kesäkuun puoluekokous tulee näyttämään, mitä tapahtuu. Riippuu paljolti siitä, millainen puolue tulee olemaan kesäkuun jälkeen. Puolueen linjan tulee määrittelemään puolueen puheenjohtaja.

Painakaa tarkoin mieleenne, mitä minä nyt sanon. En edes yritä olla sellainen konsultt,i joka sanoo, kenet puolueen puheenjohtajaksi on valittava. Sen valinnan tekevät puolueen jäsenet, eikä minulla ole yhtään ääntä kenenkään puolesta tai vastaan. Kyseessä on siis valistunut arvaukseni.

Jos puolue valitsee Sampo Terhon, on todennäköisesti edessä muutama laiha vuosi, mutta määrätietoisella ja oikeudenmukaisella politiikalla puolue saattaa nousta suurten joukkoon, joskaan mitään jytkyä ei liene odotettavissa.

Minun mielestäni paljon pahempi vaihtoehto olisi Jussi Halla-ahon valinta. Paitsi, että mies on tunnettu rasisti ja rasistisesta rikoksesta tuomittu, hän ei myöskään tyyppinä ole mikään johtaja. Olen sitä mieltä, että se merkitsisi jälleen yhden puolueen siirtymistä historiaan.

Näin se menee. Tämän minä haluan teidän muistavan tulevissa eduskuntavaaleissa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti