lauantai 7. kesäkuuta 2014

Nakuna

Kyllä minä nyt varmaan joudun heittämään kylmää vettä niiden päälle, jotka kovasti ovat pitäneet minua syvästi uskonnollisena. Tottahan se on, että elämässäni olenkin koettanut kristillisiä arvoja toteuttaa, mutta en ehkä ihan niin kuin monet ns. tapauskovaiset asian näkevät. Pääasiassa olen ihan tavallinen ihminen, ilman suurempaa hötkyilyä tai sanoman saattamista. Minulle kristillisyys on lähinnä elämäntapa, jossa olen koettanut pitää jonkinlaisina suuntaviittoina raamatun mukaisia kymmentä käskyä. Vaikka kymmenen käskyn syntymästäkään en ole aivan varma, niin varma olen kuitenkin siitä, että niiden noudattamin ei johda turmiolliseen tulokseen.

Pienestä esipuheesta sitten siirrytäänkin maallisimpiin asioihin. Kun tulin Kalajoelle, sain heti osallistua seminaariin, jossa käsiteltiin ideointia Kalajoen matkailun hyväksi. Tosi hienoja heittoja siellä esitettiinkin, mutta monesta puuttui realismi ja toisista taas toteuttajat. Valitettavasti ei yksikään siellä esitetty idea ole johtanut ideaa suurempiin tekoihin. En usko kalajokisten olevan yhtään muita suomalaisia kateellisempia, mutta entäpä jos antaisimme ymmärtää, että näin todella on. Varmasti muut kunnat olisivat siitä kateellisia, että Kalajoki omii kateellisuuden. Kalajoen Kateuspäivät saattaisi kuitenkin olla melko merkittävä markkinatapahtuma, jos se oikein osattaisiin rakentaa.

Olen kuollakseni miettinyt, mitä muuta täällä voitaisiin tehdä. Aina olen törmännyt samaan asiaan, panos-tuotos -ajatteluun. Mitään ei kannata tehdä tekemisen itsensä vuoksi, ellei siitä ole merkittävää lisäarvoa kuntalaisille tai selkeää tuloa kaupungille. Kalajoen Kateuspäivät saattaisivat hyvin järjestettynä täyttää molemmat vaatimukset.

Siten se kylmä suihku. Jos alan puhua naku-rannasta, niin varmaan saan syntisen maineen iäksi. Sen verran turtunut ainakin olen, että en näe nudismissa mitään syntistä. Alastomuus sinänsä ei ole syntiä; jos olisi niin, varmasti meidät olisi synnytetty housut jalassa. Istuessani miettimässä, mikä minua huolestuttaa eniten, se oon Suomen tulevaisuus, josta olen tosi huolissani. Kalajoen tulevaisuus, josta olen pikkusen huolissani. Vaiko sitten oma tulevaisuuteni - josta en oikeastaan ole kovinkaan paljon huolissani. Oikeasti uskon selviytyväni elämäni loppuun asti.

Niin, siinä mietiskellessäni muistin, että olin joskus lapsena käynyt uimassa Helsingin Seurasaaressa. Paikka oli korkealla lauta-aidalla eristetty muusta rannasta, ja huomasin, että siellä olivat kaikki ihmiset ihan alasti. Alasti riisuin siis minäkin ja ihan pienen ajan kuluttua en edes muistanut, että olin ilman vaatteita. Aivan kuin se sadun keisari. Olin jotain 12 – 13 vuotta, ja oikeasti se oli vahinko, mutta kun ihmiset näyttivät jonottavan kassalla, niin ajattelin, että varmaan minunkin täytyi jonottaa. Niin jonotin ja kulutin muutamat tätini antamat markat uimarannan pääsymaksuun. Ei siinä mitään erityisiä muistikuvia ole syntynyt, mutta sen matkailullisen arvon tajusin vuosia myöhemmin törmättyäni hieman samanlaiseen rantaan Porin Yyterissä. En tiedä oliko kyse ihan samanlaisesta rannasta, mutta kuulemani mukaan se oli todellinen vetonaula. Ihmiset matkustivat eripuolilta Suomea Poriin vain päästäkseen kävelemään alasti noille rannoille.


Miettikääpä tätä. Eikös vain Kalajoellekin saataisi sopimaan yksi tällainen nudistiranta? Ihmiset matkustaisivat pitkiäkin matkoja, ja tiivis lauta-aita tulisi luultavasti maksettua jo ensimmäisen kesän lipputuloilla. Sen verran esteettistä silmää minullakin on, että saattaa olla, etten tulisi pilaamaan rannan näkymiä omalla vartalollani.

Ollaan nyt sen verran kateellisia Porille, että varastetaan tuo idea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti