lauantai 16. marraskuuta 2013

Lasten säilytyspaikkako?


Kyllä se totta on, että Kalajoki on hoitanut asiansa keskimääräistä paremmin, josta kiitos valveutuneiden päättäjien ja myös suhteellisen hyvin asioita ymmärtävän ”taloudenhoitajan”. Siitäkin huolimatta tuntuu joskus siltä, että täälläkin olisi kirveellä töitä, sillä aina ei kenenkään järki tunnu tajuavan, että on olemassa asioita, joita ei voi rahalla ostaa.  Asiat ovat sellaisia, joista ei myöskään voida säästää. Nämä arvot ovat aivan jotain muuta kuin rahalla mitattavat näennäisarvot.

Kouluverkosto tuntuu olevan jotain sellaista, jota useimmissakin kunnissa ja kaupungeissa pidetään säästöautomaationa. Lakkautetaan koulu ja hups, taas tuli säästöjä että pätkähti.  Vaan kun ei tullutkaan. Tämä tosiasia tajutaan, jos tajutaan, yleensä vasta sitten kun virhe on jo tehty.

Home tuntuu olevan se keppihevonen, jolla ratsastetaan silloin kun joudutaan miettimään jonkin koulun olemassaoloa.  Homeasiaan pitäisi paneutua vasta toissijaisesti, sen jälkeen kun on ensin pohdittu koulun tarpeellisuutta. Jos todetaan, että koulu on tarpeellinen, voidaan ruveta miettimään mitä homeelle tulisi tehdä. Yleensä sitä pelätään kun ruttoa, ja kieltämättä se on ihan vakava asia.  Homeesta on päästävä eroon, ja siitä toki päästäänkin, joskus halvemmalla, joskus kalliimmalla. Joskus, mutta tosi harvoin, voi käydä peräti niin, että vanahan koulun tilalle joudutaan rakentamaan kokonaan uusi koulu. Tärkeintä on, että lapsia ei panna tämän touhuilun maksumiehiksi. Kaikissa tapauksessa on päädyttävä lasten edun mukaiseen ratkaisuun. Huomiota vaille jää usein myös muutama muu varsin merkittävä asia.

Koulu on kylän vetovoimatekijä. Nuoria perheitä ei saada jäämään kylälle, jossa ei ole edes koulua. Vielä hullummalta tuntuisia ajatus, että tällainen perhe muuttaisi sinne. Todennäköistä on, että koulu on rakennettu aikoinaan tarpeeseen, ja vain ani harvoin on todella käynyt niin, että tämä tarve olisi hävinnyt. Kunnolla hoidettu kyläyhteisö pystyy ylläpitämään yhden koulun varsin pienellä oppilasmäärällä. Se on halusta kiinni.  Valitettavaa on, että kunnallisessa päätöksenteossa vain harvoin kuunnellaan niiden halua, joita asia koskee. Kuntien valtuustoissa vanhemmat lapsettomat ihmiset päättävät, että ”Mutkakylän” kolmiopettajainen koulu lakkautetaan, kun siellä on vain viisikymmentä oppilasta. Uskotaan vakaasti, että säästöjä syntyy, jos rakennus pidetään kylmänä ja oppilaat kuljetetaan taksilla kirkonkylään.  Mitä oikeasti tapahtuu?

Mutkakylä-koulun opettajat ovat kunnan virkailijoita, ja kun kyseessä on ollut ”liitoskunta,” ei heitä voi erottaa, vaan heidät on sijoitettava jonnekin kirkonkylän koululle.  Palkoissa ei siis säästöjä synnykään. Oppilaat joudutaan kuljettamaan kirkonkylälle, yleensä takseilla, joista syntyy kuluja saman verran kuin on ollut tuo kolmen opettajan palkka Mutkakylässä.  Kun vielä havaitaan, että kylmäksi jätetty koulurakennus alkaa oikeasti homehtua, syntyy todellista vahinkoa. Tosiasiassa lopputulemana saattaa olla melkoinen kulujen lisäys.  Toki tämä on ääriesimerkki, eikä ihan aina käy näin, mutta kahteen kertaan tulisi harkita asioita. Varmaa on, että näin on mahdollista käydä.

Kuten jo alussa sanoin, ei tuo raha saa olla ainut päätökseen vaikuttava tekijä. Monessa tapauksessa koulu on myös kylän sydän, jota käyttävät monet harrastusryhmät. ”Oma lähikoulu” on monille kyläläisille tärkeä ja rakas. Koulun opettajat ovat kylän ”mekkihenkilöitä”, joilta kysellään neuvoja mitä moninaisimmissa asioissa. Pienten koululaisten työpäiväkin on selkeästi lyhyempi omassa koulussa kuin vieraaksi koetussa kirkonkylän koulussa.

Olen minä sellaistakin kuullut, että uusi koulu muka parantaisi opetuksen tasoa. Siihen täytyy nyt kyllä sanoa että menkää mäkeen! Opetuksen taso ei riipu pätkääkään rakennuksista, vaan vain ja ainoastaan opettajista. Jos opettaja on motivoitunut, ammattiinsa sitoutunut ja työnsä osaava, on tulos ainakin viisi kertaa parempi kuin rahan takia oppilaita säilövän opettajan huostassa. 

” Jotakin ehkä tietäisin, teinhän sitä työtä minäkin… ”

Jos kyläläiset vastustavat jonkun koulun lakkauttamista, ei sitä koulua tule lopettaa. Niin yksinkertaista se on. 

Etelänkylän koulun uusi puoli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti