Kun me kaksi karjalaista, minä ja Pirjo
muutimme Kalajoelle, pelkäsimme aluksi kovinkin näiden ”pohjalaisten”
suhtautumista meihin. Varsinkin minä,
joka olin aidosti Laatokan rannalla syntynyt siirtolainen, olin kuullut
kertomuksia pohjalaisten ja varsinkin ruotsinkielisten nuivasta suhtautumisesta
Karjalan pakolaisiin. Toki olin aiemminkin Pohjanmaalla asunut, mutta silloin
olin vielä työelämässä mukana ja annoin oman panokseni tämän yhteiskunnan
eteen. Nyt oli pelko siitä, että sotien jälkeinen ajattelutapa palaisi ja että
ihmiset alkaisivat miettiä, miksi olen edelleen täällä. Ehkä tämä oli kimmokkeena sille, että emme
halunneet jäädä laakereilla lepäämään, vaan halusimme kantaa kortemme kekoon
uuden kotipaikkamme hyväksi.
Ensimmäiseksi halusimme ruveta elvyttämään karjalaista kulttuuria
täällä, sillä olimmehan itsekkäästi sitä mieltä, että se on osa suomalaisten
identiteettiä. Onhan kansallisteoksemme Kalevalakin perin juurin Karjalasta
kertova teos.
”Ei täällä montaa karjalaista ole”, näin
ajattelimme. Pian kuitenkin ilmeni, että
karjalaiset sukujuuret on useimmilla kun arvasimmekaan. Ortodoksisuus on osa karjalaista perinnettä,
joten aloitimme ”kotiseututyön” tällä uudella kotiseudulla perustamalla
Kalajoen ortodoksisen rukoushuoneen kannatusyhdistyksen. Yhdistyksen tarkoitus oli rakentaa tsasouna
Kalajoelle, mutta ei harjoittaa muuta uskonnollista toimintaa. Vaikka olenkin
ortodoksi ja omalla tavallani myös harras, en koskaan ole lukeutunut näihin
maailmanloppua saarnaaviin ns. uskovaisiin.
Pian huomasimmekin, että karjalaisen
kulttuurin vaalimiseen tarvitaan yhdistys, joka on muutakin kuin tuo
rukoushuoneen kannatusyhdistys. Vaikka kannatusyhdistyksen perimmäinen tehtävä
olikin Karjalaisen kulttuurin vaaliminen, päätti kaupunki luokitella sen uskonnolliseksi
yhteisöksi ja eväsi sillä perusteella mm. apuraha-anomuksemme. Silloin kyllä tunsin tulleeni syrjityksi
karjalaisuuden perusteella, sillä en mitenkään voinut ymmärtää, että joku
pitäisi rakennustöitä uskonnon harjoittamisena. Ei kai asia oikeasti näin
ollut, vaikka hyvin moni kertoi samantapaisista kokemuksista, ja tästä syystä
oli pitänyt karjalaisuutensa salassa.
Jopa monen ortodoksinen uskonto oli avioliiton myötä vaihtunut
luterilaiseksi.
Karjala-seuraa täällä Kalajoella ei ollut, joten siihen emme voineet liittyä. Karjala-seuran ja Karjalan Liiton jäsenyys tulikin paljon myöhemmin, kun kuuluisilla Kalajoen hiekkasärkillä järjestettiin alueellinen karjalaisten tapaaminen. Siellä saimme kuulla, että Ylivieskan Karjala-seura ottaa meidät mielellään jäsenikseen. Nyt olemme siis Ylivieskan Karjalaiset ry:n jäseniä ja haluamme raportoida täällä tapahtuvasta toiminnasta myös Karjala-lehden välityksellä.
Kyseinen seura on erittäin aktiivinen ja tästä
syystä myös omavarainen. Syksyn aikana järjestetään pikkujoulu InterSense-koulutuskeskuksessa. Samoin myös myyjäiset Puuhkalassa, joka on
Ylivieskan kotiseutumuseo. Näihin tilaisuuksiin
jäsenet leipovat mm. lähes 1000 karjalanpiirakkaa. ”Yleensä ovat loppuneet kesken”, sanovat
seuran aktiivit. Monenlaista muutakin
toimintaa on odotettavissa, mm. matka Lappeenrannassa pidettäville karjalaisten
kesäpäiville 2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti