keskiviikko 29. kesäkuuta 2016

Oikeat uskonnot


Kovasti minä olin mennä sekaisin, kun kuulin, että Suomessa on yli tuhat uskonnollista yhteisöä.  Kummallisinta kaikessa oli, että kaikki uskovat olevansa oikeassa ja nimenomaan niitä, että ovat ainoita, jotka ovat kaikessa oikeassa.

  
Pidän näin ajattelevia ihmisiä hieman yksinkertaisina.  Alkuräjähdyksiin uskovia ateisteja ei saa sanoa yksinkertaisiksi, sillä ainakin he ajattelevat yksinkertaisiakin asioita kovin monimutkaisesti.  Olenkin todennut että he ovat vain tyhmiä.

Johtuneeko matemaattispohjaisesta koulutuksestani, että pidän maailmankaikkeutta niin hienona matemaattisena järjestelmänä, että en vaan voi käsittää, että joku luulee sen syntyneen ampumalla.  On todellakin järkevämpää tunnustaa uskovansa johonkin suurempaan voimaan, jota minä nimitän jumalaksi.

Olen siis ns. uskovainen ja kuulun ortodoksiseen kirkkoon.  Ei pienessä mielessänikään ole kuitenkaan käynyt, että oma seurakuntani olisi kaikessa oikeassa.  En tosin tiedä, missä asiassa se olisi väärässä, tai edes minä olisin väärässä, mutta varmaan sellaisiakin asioita on.  Mieleenikään ei ole tullut lähteä käännytysmatkalle toisinajattelevien keskuuteen ja jostakin syystä uskon, että myös meidän Herramme suhtautuu mokomaan pikkujuttuun aika lojaalisti.

Jeesuksen suuhun on pantu asioita, joista en lainkaan ole varma, sillä hänen väitetään sanoneen esimerkiksi, että ”lahkot ovat minulle kauhistus”, ikään kuin Jeesuksen aikana olisi ollut jo lahkoja.  Tai no.. miksipä ei… olihan niitä kirjanoppineita ja fariseuksia.  Näin on väitetty, että lahkon tuntee parhaiten siitä, että he uskovat ehdottomasti olevansa oikeassa, mitä Raamattuun ja sen teksteihin tulee.   Minäkin olen sitä mieltä, että pääasiallisesti Raamattu on oikeassa ja lähes kaikessa tapauksessa hyvä moraalinen opas.  Uskon myös kokeneen kääntäjän sanoihin, että käännetäänpä kielestä kuin kielestä, niin juuri koskaan ei alkuperäisteksti tule täysin autenttisena.  Kun suomenkielinen Raamattu on käännetty  useista perättäisistä käännöksistä, on aihetta epäillä, että niissä on useitakin virheitä. 

Tiedän eläneeni monessa asiassa väärin, mutta en hetkeäkään kuvittele, että vaihtaessani kirkkokunnasta toiseen saisin paremmin syntini anteeksi.  Jumala on antanut minulle omantunnon ja vapaan tahdon.  Ainoastaan tekemieni tekojen vilpitön katuminen antaa sen lujan pohjan, jolle uusi mielekäs elämä voi rakentua.

Jeesus on myös opettanut: ”Pysy siinä, minkä olet hyväksi havainnut.”

Olen siis ortodoksi, ja se on minulle hyvä kirkko.   Kyllä meillä ovat saaneet käydä myös Jehovan todistajat, joiden opeista en useinkaan ole samaa mieltä, mutta en katso itseäni riittävän päteväksi ”käännyttämään” heitä.  Kyllä hekin Raamattuun nojaavat. mutta he tulkitsevat sitä tavallaan.

Edelleen minä ihmettelen tuota tuhatta yhteisöä, sillä oikeasti olen sitä mieltä, että niissä on 999 liikaa.  En vain ole oikea ihminen kertomaan, mitkä niistä pitäisi lakkauttaa.  Ehkä ei mitään, kunhan ekumenia asetettaisiin oikealle paikalle ja me kaikki osaisimme kunnioittaa toistemme vakaumusta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti