keskiviikko 15. elokuuta 2018

Eivät terveet, vaan sairaat

Olen saanut moitteita ja ihan hyvähän se on. Näin sanoi jo Jeesus aikaoinaan: ”Eivät terveet tarvitse parannusta, vaan sairaat.”  Ei siis haittaa mitään, vaikka minuakin arvostellaan - tai siis' minun blogia.  Moitin kuulemma vain asioita.  No niinhän se on, että maailmassa on paljon posittiivisiakin asioita, tosi asiassa enemmän kuin negatiivisia.  Selkään taputtelu ei kuitenkaan auta muita kuin selkävaivaisia. En toki vertaa itseäni Jeesukseen, mutta ohjenuoranani olen pitänyt hänen sanojaan.

Olen tässä blogissani keskittynyt yhteiskunnallisiin asioihin, pakolaiskysymykseen ja yleensä niihin epäkohtiin, jotka olen yhteiskunnassa huomannut. Urheilumiehenä en ole voinut tietenkään sivuuttaa myöskään urheilua. Pitkän valmentajaurani aikana olen sen oppinut. Että jos urheilija ei kestä totuutta, hänestä ei kovin suurta tähteä tule.  Sama pätee kaikkiin elämän alueisiin. Näitä juttuja kirjoittaessani olen etsinyt epäkohtia, joissa minun mielestäni olisi korjaamista. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että en näkisi asioita, jotka ovat hyvin. Ne vain eivät tarvitse korjaamista.

Olen kirjoittanut epärehellisestä ”valemediasta”. On luultavaa, että tämä kansa voisi paremmin ilman sitä.  Myös rasismia olen vastustanut, sillä se ei mielestäni vain kuulu sivistykseen. Niin, ja sitten nämä uudistukset uudistusten vuoksi. Kyllä ne ovat kaiken pahan alku ja juuri.  Viimeisin on kai tämä täysin tarpeeton koulu-uudistus. Jo minun rippi-isäni opetti aikoinaan: ”Ota se, mikä mielestäsi on hyvää, ja heitä tarpeeton pois.”

Eikös meidän näin pitäisi toimia kaikilla elän aloilla, eikä väen väkisin pyrkiä uudistaman sitä, mikä hyväksi on havaittu? Miksihän luulette meidän koululaisten oppimistulosten huononevan vuosi vuodelta?  Minkä arvelette olevan syynä siihen, että ennen niin hyvästä urheilumaasta on tullut pohjoismaiden heikoin?  Noususuhdannekin alkoi meillä pari vuotta myöhemmin kuin muualla maailmassa.

 
Meillä on suhteellisen hyvät luonnonvarat. Sattui myös olemaan Nokia, joten edelleen olemme keskivertoa varakkaampi maa, mutta on vain ajan kysymys, milloin monet kehitysmaat ajavat meistä ohi. Näin tapahtuu, jos emme avaa silmiämme.

Pakolaisten vastaanottaminen on inhimmillinen velvollisuutemme, mutta senkin voisimme kääntää voimavaraksemme.  Kaikki rikkaimmat maat ovat hyvin monikulttuurisia, joten niistä voitaisiin ottaa oppia. 

Sveitsi on monilla mittareilla vuosisadan Suomea edellä, vaikka joka neljäs asukas on ulkomaalaislähtöinen. En tiedä, onko Ruotsille hyötyä vai haittaa siitä, että maassa asuu noin 700 000 suomalaista, mutta onneksi siellä on lähes saman verran muidenkin maiden kansalaisia.  Ei kovin kummoisia mittareita tarvita siihenkään, että lähes kaikilla sektoreilla Ruotsi on Suomea edellä.

En toki edes yritä väittää, että tietäisin jonkin yleispätevän lääkkeen näiden alennustilojen korjaamiseen, mutta siitä olen varma, että elinolomme eivät parane huutamalla ”rajat kiinni”.

En halua sulkea rajoja siltikään, vaikka muuttoliike ulkomaille on ollut ajoittain niin runsasta, että nyt ulkomailla asuu lähes kaksi miljoonaa suomalaista. Useimmat heistä ovat tulleet maksamaan yhteiskunnallemme satoja tuhansia, jonka pääoman he ovat vieneet mennessään.  Tuskin koskaan saamme tuota menetystä korvattua uusiosuomalaisten avulla, niin ahkeria kun ovatkin.

Minun mielestäni vapaa liikkuvuus pitäisi kuulua kaikille maapallon asukkaille, eikä vain suomalaisille. Mehän pidämme sitä selviönä, kun meistä on kysymys. Entäpä jos Haaparannalla alettaisiinkin läpsiä portteja kiinni suomalaisilta? Suomalaisethan ovat se suurin häiriöitä aiheuttanut ulkomaalaisryhmä Ruotsissa.

Ai … taasko teki kipeää totuuden kuuleminen.  En kuitenkaan halua taputella selkään suomalaisia, sillä olen itsekin ollut Ruotsissa.   


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti