Aina tässä maailmassa
jotakin oppii. Kun en ole oppinut vielä rikastumaan, olen koettanut oppia
köyhänä elämään. Ei se ole edes kauhean
vaikeaa, täytyy vain oivaltaa muutamia perustotuuksia. Ensinnäkin on
oivallettava se tosiasia, että rikkaus ei ole sitä kuinka paljon meillä on,
vaan se on sitä kuinka vähän meiltä puuttuu.
Tosiasiahan on nimittäin se, että puute on synnynnäinen ominaisuus, joka
koskettaa niin köyhää kun rikastakin, jos antaa sille vallan. Tämän huomasin ihan itse istuessani eräiden näennäisvarakkaiden
kanssa erään oululaisen majoitusliikkeen anniskeluosastolla. Sisään astui mies,
jonka vaatetus oli suhteellisen siisti, mutta malli varmasti peräisin jotakin
viime vuosisadan puolelta. Olivat vanhoja tuttuja nämä näennäisvarakkaat ja
tämä minulle vieras kulkija. Kymppiä oli mies vailla, ja saatuaan sen poistui
varsin tyytyväisenä. Kysymättäkin sain
pian kuulla tarinan miehestä, jolla kaikki oli joskus ollut hyvin, mutta oli
ryypännyt koko omaisuutensa ja eli nyt miten milloinkin eli. Miesparalle vielä
naurettiin kaiken päälle.
Minulla on ollut aina ase
epämiellyttävä tapa, että olen kertonut oman totuuteni melko suoraan, jos olen
voinut tehdä sen loukkaamatta muita ihmisiä. Aina se loukkaamatta oleminen ei
ole onnistunut, sillä ihmisillä on taipumus loukkaantua mitä omituisimmista
asioista. Ei onnistunut nytkään, sillä en pitänyt mieheen kohdistuvasta
pilkasta, vaan totesin: ”Mitäs nauramista tuossa on? Tältä mieheltä puuttui
vain kymppi. Tässäkin pöydässä on miehiä, joilta puuttuu satoja tuhansia.”
Enhän minä oikeastaan ketään erityisesti tarkoittanut, mutta taisi kolahtaa
johonkin. Tavallaan minuun itseenikin.
Mitä tällä haluan sitten
sanoa? Ei Suomi ole mikään köyhä maa, kunhan opettelemme pärjäämään sillä, mitä
meille on annettu ja luovumme puutteesta. Selvää on, että tässä tilanteessa meidän
tulee säästää, mutta ei niitä säästöjä pidä ottaa niiltä, joilla muutenkin on
vähän. Säästöä ei ole se, että pannaan joku asia jonkun toisen maksettavaksi.
Säästöä on se, että luovutaan jostakin täysin tarpeettomasta toiminnasta. Se on
rahaa, jota tosiasiallisesti ei oteta keltään pois.
Näitä esimerkkejä olisi
satoja, mutta kerron tässä nyt yhden.
Ajatelkaapa ajokorttia.
On aivan oikein, että ajo-opetus annetaan autokoulussa ja että autokoulu saa
siitä maksunkin. Mitä sitten tapahtuu? Kun
autokoulu on todennut oppilaan riittävän hyväksi kuljettajaksi, hän voi
osallistua teoriakokeeseen ja insinööriajoon.
Sen jälkeen hän anoo ajokortin ja saa ruveta opettelemaan autoilua. Insinööriajon
maksaa yhteiskunta. Miksi tästä asiasta
on tehty näin byrokraattinen ja vaikea? Miksi ei autokoulu voi myöntää
ajokorttia todettuaan henkilön ajotaidon? Tosiasiassahan he parhaiten tietävät
henkilön ajotaidon. Tätä minä sanoisin
säästöksi.
Säästö ei siis ole
minkään leikkaamista tai erilaisten toimintojen siirtämistä taholta toiselle,
vaan se on tarpeettomien toimintojen lakkauttamista.
Näin se menee, uskokaa
tai älkää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti