Näin meillä Suomessa: huomaamme olevamme
hieman jälkeenjääneitä jossakin asiassa - vasta sitten kun katselemme toisten
peräpeiliin. Meillä ei ole maailman
paras koulujärjestelmä, ja hip hei, emme myöskään ole maailman vähiten
korruptoitunut maa. Suomalaiseen
poliisiin on aina luotettu, mutta hups… kuka onkaan luottanut? Me suomalaiset.
En ole kaikkien alojen ammattilainen, mutta
”jotakin ehkä tietäisin, sillä olinhan siellä minäkin”. Monenkirjavassa
elämässäni olen saanut opettaa lapsia ja aikuisia neljällä vuosikymmenellä,
sekä lukiossa että ammattikoulussa.
Suuressa tyhmyydessäni olen ihmetellyt väitteitä suomalaisten
ylivoimaisuudesta, sillä omat huomioni ovat kertoneet aivan muuta.
Tuskinpa koskaan suomalainen koulujärjestelmä
on ollut maailman paras, mutta ratkaiseva huononnus tapahtui 70-luvulla, kun
kansakuntaa alettiin tasapäistää. Päätettiin, että yhteiskoulumme lakkautetaan
ja kaikille oppilaille avataan tie lukioon ja sitä kautta yliopistoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että on oletettavaa,
että kaikkien ihmisten synnynnäinen oppimiskyky on samanlainen, eikä
koulutuksessa tarvita tasoeroja. Oikeassa elämässähän ei kuitenkaan näin ole,
vaan toinen on synnynnäisesti nopeampi juoksija kun toinen. Samanlaisia eroja
on myös henkisissä ominaisuuksissa. Ihmisten muodostamassa yhteiskunnassa on
vain hyväksyttävä se tosiasia, että me olemme kaikki erilaisia. Jos todella
halutaan kaikkien selviävän vaikkapa peruskoulun koko oppimäärästä, on rima
laskettava sille tasolle, että huonoinkin oppilas selviytyy siitä. Oikeasti
näin on myös menetelty.
Kerronpa teille yhden esimerkin. Vietettyäni
jo pari eläkevuotta opetustehtävistä minut pyydettiin ala-asteen opettajan
viransijaiseksi. Oikeasti olisin halunnut kieltäytyä, sillä näin ”pieniä”
oppilaita en ollut koskaan opettanut. Otin kuitenkin haasteen vastaan ja
päädyin viidesluokkalaisten opettajaksi. Oppilaat olivat aivan ihania, ja tulin
heidän kanssaan todella hyvin toimeen.
Matematiikkaakin opetin, mutta ihmettelin kirjojen ”yksinkertaisuutta”.
En kuitenkaan halunnut poiketa opetussuunnitelmista, vaan seurasin kirjoja
tunnollisesti. Kotitehtäviä antaessani
en kuitenkaan halunnut leikkiä lasten ajalla, vaan yritin tehdä tehtävistä
hieman järkevämpiä. Niinpä yhdistelin yhteen tehtävään eri laskutehtäviä niin,
että oikea lopputulos löytyy, kun yhteenlaskut, kertolaskut ja jakolaskut on
oikein suoritettu. Tavallisen perushelppoja tehtäviä kaikki, mutta ne oli vain
yhteen tehtävään sisällytetty, niin kuin elämässä yleensäkin voi olla. Hämmästys
oli suunnaton, kun seuraavana päivänä rehtori otti minut puhutteluun ja
mainitsi, että jonkun pojan isä oli soittanut ja moittinut liian vaikeista
kotitehtävistä. Voi herran pieksut! Jos tehtävästä oli suoriutunut 90 % luokan
oppilaista, mutta ei yhden oppilaan isä, niin ei kai kyseessä voi olla liian
vaikea tehtävä. Ei se oikeasti ollutkaan,
ja varmasti olisin antanut tukiopetusta tälle pojalle, jos sitä olisi pyydetty,
mutta nyt olikin pyyntö sellainen, että kaikkien tehtävästä selviytyneillekin
pitää järjestää tehtäviä, josta tämä luokan heikoin poikakin selviytyy. Miksi ?
Näin on Suomessa tehty, ja nyt sitten
ihmetellään PISA-tutkimuksen tuloksia. Onko todella oikein, että yhden heikon
oppilaan mukaan lasketaan koko luokan taso? Tästä on ollut seurauksena, että
nämä heikot oppilaat ovat painaneet koko valtakunnan tason siihen pisteeseen,
missä nyt olemme.
Korruptiosta ja
hyväveli-järjestelmistä olen kirjoittanut ja tulen vastaisuudessakin
kirjoittamaan, joten jätän sen nyt väliin. Suomalaisesta poliisista on media uutisoinut
viime aikoina runsaastikin, joten tyydyn vain toteamaan. Lopetetaan itsemme
pettäminen ja katsotaan totuutta silmiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti