maanantai 21. lokakuuta 2013

Uskonto ja uskomattomuus






Mitä ihmisiä on joka junaan, ja silti osa jää asemalle. Toiset julistavat suureen ääneen, että ovat uskovaisia ja toiset kertovat olevansa jotain muuta. En minä väitä, että jotain muuta olevat palaisivat helvetin tulessa, mutta mielestäni he ovat silti väärässä. Toki en ole ihan varma siitäkään, että me korkeampiin voimiin uskovat saisimme tanssia taivaan ilossa. Oikea usko ei ole kumpaakaan.

Ihminen määritellään usein uskonsa tai uskomattomuutensa mukaan joko hartaaksi tai vähemmän hartaaksi. Minä en oikeasti tiedä mihin ryhmään lukeutuisin, sillä luultavasti en ole oikein kumpaakaan.  Kai minä olen aika tavallinen ihminen, niin olen ajatellut. Kyllä kuitenkin uskovainen, sillä luultavasti täytän sen määritelmän, johon oman uskoni olen sitonut.

”Usko merkitsee lujaa luottamusta niihin asioihin, jotka järki on joskus hyväksynyt.”

Ei siis ole itsestään selvä, että ns. uskovainen ihminen on erityisen harras. Ei edes ahkera kirkossa kävijä.  Joskus olen kuulut, että minä olen ”olevinani” uskovainen. Ei, kyllä minä olen ihan oikeasti uskovainen, vaikka en ehkä täytä niitä määritelmiä, jotka joku toinen on asettanut uskovaisille. Tosiasiassahan se on asia, jota kukaan toinen ei voi toisesta sanoa, koska ainakaan vielä ei ole keksitty mittaria, jolla uskon määrää voitaisiin mitata.  Totta tietysti on, että ainakin suurin osa ns. kirkkouskovaisista käyttäytyy muutenkin yhteiskunnan asettamien sääntöjen mukaisesti, mutta niin tekevät myös monet ei-uskovaiset. Se nyt vaan on se yleisesti hyväksytty tapa elää. 

Minä olen siis uskovainen. Olen uskovainen myös siinä mielessä, että uskon johonkin itseäni suurempaan voimaan. Minä nimitän sitä Jumalaksi, mutta joku toinen saa puhua vaikkapa joulupukista. Oleellista on, että en edes hetkeäkään kuvittele olevani oman elämäni ohjaaja, sillä sen olen jo havainnut, että elämä menee niin kuin menee, enkä kovin paljon ole voinut siihen vaikuttaa. Oman osuuteni voin tietysti tehdä.  En myöskään valehtele enkä varasta, enkä käytä kovin sopimatonta kieltä. Nämä eivät kuitenkaan ole mitään uskovaisen ihmisen yksinoikeuksia, vaan kuuluvat kaikille ihmisille.  Sanottakoon tätä vaikka sivistykseksi, mutta minun elämäntapaani se yksinkertaisesti kuuluu. Ehkä se on sitä kotikasvatusta, josta nykyisin alkaa olla huutava pula.

Kun nyt poliittisesta blogista on kysymys, niin koetanpa tässä vetää joitakin asioita yhteen.  Hyvin monen elämässä politiikka on korvannut ns. uskonnon, ja joku henkilö on nostettu Jumalan asemaan.  On sellaisiakin, jotka eivät hyväksy tälle paikalle muita kuin itsensä ja joiden mielestä kaikki keinot ovat luvallisia. Eivät oikeasti ole. He ovat pyrkyreitä, jotka tuijottavat vain omaan napaansa ja joilla on sairaalloisen vahva käsitys omista kyvyistä. He täysin unohtavat, että ympäristö määrittelee sittenkin meidän asemamme tässä yhteiskunnassa, emmekä me siihen sanoilla voi paljonkaan vaikuttaa.  

Kyllä minä uskon, että jos teot ja sanat ovat kovin suuresti ristiriidassa, niin kauhean suuria odotuksia ei elämälle yleensäkään kannata asettaa.    


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti