tiistai 22. toukokuuta 2018

Maailman paras Suomi

Oikeasti minä olin huutanut muiden kanssa samassa kuorossa, kun puhuttiin milloin mistäkin maailman parhaasta ja Suomi oli aivan kärkipäässä, jollei peräti maailman paras.  Pääministeri herätti minun kuitenkin totuuteen sanomalla, että meillä on maailman parhaat kätilöt.  Varmaan meillä onkin ihan hyvät kätilöt ja kaikki kunnia heille, mutta kuitenkin… Kaikkialla maailmassa synnytetään, eikä todella ole olemassa mitään mittaria, joka osoittaisi, että juuri Suomessa se tehdään parhaiten ja että meidän kätilöt olisivat jotenkin ylivertaisia.

Kovin rumia sanoja en edes kirjoittaessani käytä, mutta menköön nyt tällä kertaa. Lopullisen herätyksen tähän Suomen valheelliseen ihannointiin sain luettuani Pasa & Atpon kirjan ”Eniten vituttaa Suomi”. Niin, että menköön nyt, onhan kyse sentään kirjan nimestä, ja minuakin potuttaa tuo lähes pohjoiskorealainen julistautuminen maailman parhaaksi ties miksi.  Kyllä minä olen todella isänmaallinen suomalainen, mutta myös siinä määrin rehellinen, että en voi julistaa Suomen voittaneen jalkapallon maailman mestaruutta, etenkään kun Suomi ei ole koskaan ollut mukana koko kisoissa.

On kuulemma olemassa joku tilasto, joka kertoo, että suomalaiset ovat myös ”maailman onnellisinta kansaa”.  Toinen tilasto kertoo kyllä, että Suomi on myös maailman itsemurhaherkintä porukkaa.  Olisikohan tuossa nyt joku ristiriita? Jokainen teistä tietää varmasti kymmenisen asiaa, joissa Suomi on julistautunut maailman parhaaksi, vaikka asiaa ei tue mikään fakta. Me vaan kerromme niin, jotta voisimme olla maailman onnellisimpia.

Meille tulee lehti nimeltä ”Maailman kuvalehti ” lähinnä siksi, että pysyisimme kärryllä siitä, miten maailma makaa. Olen pitänyt sitä aika luotettavana lähteenä, mutta nyt uskoni alkoi vähän järkkyä.  Luin lehdestä jutun maailman heikoimmista passeista. Suomen passi oli sijoitettu tuossa tilastossa toiseksi parhaaksi, eikä muita pohjoismaita ollut lähimaillakaan. Silloin totesin, että tuota minä en usko.


Rupesin penkomaan muita lähteitä. Netistä löytyi välittömästi tilasto, jossa Suomen passi sijoittui jaetulle 4. sijalle. Nyt vaikutti jo paljon luotettavammalta, eikä jaettu neljäs sijakaan kovin huono ole ja saattaa olla jopa lähellä totuutta.

Mikä ihmeen vika meissä suomalaisissa on? Miksi meidän pitää julistautua maailman parhaaksi tai lähes parhaaksi silloinkin, kun ei ole olemassa mitään mittaria, jolla tuo paremmuus olisi todennettavissa? Ei ole häpeä olla kansakunta kansakuntien joukossa, vaikka emme olisi keskinkertaista parempia.

Enemmän minä kunnioitan rehellisyyttä kuin vaihtoehtoisia totuuksia, jotka saavat meidät muistuttamaan Venäjää ja Pohjois-Koreaa.

Ei minua Suomi vituta, mutta suomalaisten heikko itsetunto joskus närästää.  Saa sitä kysellä, mitä muut meistä ajattelevat, jos jatkuvasti koetamme pönkittää omaa egoamme asioilla, joista ulkomaalaiset ilman muuta tietävät, että ne eivät ole totta.


Uskotteko oikeasti tuohon pylväsdiagrammiin, jonka olen kopioinut tähän. Ehkä joku uskoo. mutta minua moinen härskeys hävettää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti