perjantai 12. kesäkuuta 2015

Rasistit kiehuvat liemessään


Tuskinpa minä sen suurempi mätäpaise olen kuin moni muukaan, vaikka ajattelenkin asioita hieman humaanisemmin kuin monet rasistit. Vaikuttaa siltä, että joukossamme on porukka, joka ei kerta kaikkiaan voi sulattaa ajatusta, että on joku syntyperäinen suomalainen, joka ei järjettömästi vihaakaan kaikkia ulkomaalaisia, vaan rohkenee jopa asettua puolustamaan näitä. Tällainen käsitys on syntynyt muutamasta kommentista, joita blogiini on ilmestynyt, joskaan en ole niitä julkaissut. Olenhan useaankin kertaan sanonut, että kaikki asiallisesti asiaan kohdistuvat kommentit julkaisen, mutta en mitään asiattomia.

Ehkä lohdutukseksi näille ulkomaalaisvastaisille voinkin kertoa, että en ihan puhtaasti suomalainen olekaan. Olen nimittäin syntyisin Laatokan rannalta, ja isän puolelta suvustamme löytyy venäläistä verta ja äidin puolelta taas sitä ruotsalaista. Pahus vieköön! Olen ihan sekarotuinen. Jonkin verran minua tuon ”syvän surun” keskellä lohduttaa kuitenkin se, että niin ovat kaikki muutkin suomalaiset.

Oikeastaan tästä blogista ei koskaan ollut tarkoitus tulla mitään rasismin vastaista kirjoitelmaa, mutta monet kommentit ovat pakottaneet minut hieman oikaisemaan yleensä melko tietämättömiä ja huhuihin perustuvia käsityksiä. Enhän minä sille enää mitään voi, että olen nähnyt tätä maailmaa keskimääräistä enemmän. Asia olisi varmasti toisin, jos olisin jäänyt istumaan kotipellon laitamille ja pysynyt siellä koko elämäni. Se nyt vaan ei enää käy, sillä eletty mikä eletty.

Kyllä minun rasisminvastaisuuteni perustuu puhtaasti siis paitsi elämänkokemukseeni, niin myös kristillisiin arvoihin. Ei ole olemassa mitään perusteita sille, että meille tai muillekaan olisi luovutettu joku pläntti tältä planeetalta ja sanottu, että tällä alueella saa asua vain tämä arjalainen tai karjalainen rotu, älkääkä koskaan tarjotko auttavaa kättä hätää kärsiville tai vainotuille. Jotenkin tuo ajattelutapa on minulle vieras. Johtuneeko siitä, että minut on aina  otettu hyvin vastaan, liikuinpa missä päin maailmaa tahansa. Täällä Kalajoellakin olen saanut vierailla muslimiperheessä ja saanut todella hyvää kohtelua. En voi mitenkään ymmärtää, että täällä olisi joku, joka vastustaisi näiden ahkerien ihmisten tuloa tänne.

Uskaltaisinkohan väittää, että minä tiedän, mutta useimmat rasistit luulevat. Sen verran politiikkaa taas hipaisen, että tämä ”persujen” rasistinen siipi on saanut sen aikaan, että ulkomailla perussuomalaisia verrataan äärioikeistoon ja natseihin, mikä saattaa vaikeuttaa Timo Soinin asemaa ulkoministerinä. Luulen tietäväni, että Soini ei ole rasisti, mutta sietää rasistien toimintaa, koska pelkää Halla-ahon kannatuksen vähentävän ”persujen” kannatusta, jos hän kokonaan irtisanoutuisi halla-aholaisuudesta. Tosiasiassa sillä saattaisi olla päinvastainen vaikutus, sillä olen kyllä kuulut myös sellaisia äänenpainoja, että ”en voi äänestää perussuomalaisia, koska se on liian rasistinen puolue”.

Minun mielestäni rasismi on epäinhimmillistä. Maahanmuuttovastaisuus on rasismia ja pitkällä tähtäyksellä jopa typerää.

Tätä mieltä on myös yli 90 % talouselämän asiantuntijoista. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti