keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Minun mielipiteeni


Useammin kun kahteen kertaan olen koettanut kertoa ihmisille, että nämä blogissa esittämäni asiat ovat pääsääntöisesti minun mielipiteitäni, eivät suinkaan mitään ehdottomia totuuksia, vaikka niitäkin joukkoon mahtuu. Niinhän sitä sanotaan, että totuus ei pala tulessakaan, eikä totisesti palakaan.

Tätäkin blogia on joskus kommentoitu milloin milläkin tavalla, mutta olen toki pidättänyt oikeuden julkaista tai olla julkaisematta noita kommentteja. Lupaukseni mukaan olen kuitenkin julkaissut kaikki asialliset ja nimenomaan asioihin kohdistuneet vastakkaisetkin mielipiteet, koska kyllä ihmisillä niihin on oikeus. Nimettömiä kirjoituksia en kovin paljon arvosta, olkoon kyse sitten kiitoksista tai moitteista, mutta toki niitäkin julkaisen, silloin kun ne ovat asiallisia. Asiattomankin kommentin saatan julkaista, jos se on nimellä varustettu. Toki tarkastan, että nimi on todella todellinen, sillä jokainen saa nolata vain itsensä. Itsensä nolaamisestahan on aina silloin kysymys, kun kommentoija ei pysy asiassa, vaan alkaa arvioimaan esimerkiksi minun henkisiä ominaisuuksiani. Niissä toki korjaamisen varaa olisikin, mutta koetan nyt kuitenkin pärjätä näillä eväillä, varsinkin kun rohkenen epäillä, että ei kyseiset kommentoijatkaan kovin pitkää kaulaa ole onnistuneet nykäisemään.

Ei tässä nyt kuitenkaan ole tarkoitus itseäni puolustella, sillä mitäpä puolustelemista tässä olisi. Haluan ainoastaan muistuttaa lukijoitani, että en pidä itseäni kaikkien alojen asiantuntijana, vaikka minulla onkin mielipide hyvinkin monesta asiasta. Niinhän se maailma pyörii, että asiat, joita joudut kohtaamaan muodostavat jonkinlaisen mielipiteen. Mitä enemmän maailmaa kierrät, sitä enemmän asioita kohtaat ja sitä useammasta asiasta on myös mielipiteitä. Ei kuitenkaan pidä paikkaansa esimerkiksi lause: ”Luulet kaiken tietäväsi.” En todellakaan luule mitään sellaista, vaikka oletankin, että joistakin asioista on melko vankka tietämys. 


Olen kirjoittanut paljonkin energiapolitiikasta ja jotain myös tähän liittyen tuulivoimasta ja atomivoimasta. Nämähän ovat kovasti keskustelun alla olevia asioita, ja näistä nyt satun ihan kokemukseni ja koulutukseni perusteella omaamaan aika paljon tietoa. Tuulivoimaa en ole koskaan varsinaisesti vastustanut, vaikka olenkin vastustanut ulkomailta tuotuja myllyjä, jotka myös asennetaan ulkomaalaisten avulla. Tuulivoiman epävarmuudesta olen myös syvästi tietoinen, samoin kun siitä, että se on todella kallista energiaa, jos laskentaperusteena pidetään todellisia arvoja ja unohdetaan teoreettiset arvot. Harhaanjohtavia laskelmia olen siis myös vastustanut.

Ydinvoiman suosimiseni perustuu myöskin kokemukseen. Pääsääntöisesti siihen samaan kokemukseen, joka meillä kaikilla pitäisi olla. Meillä toiminnassa olevat ydinvoimalat eivät ole aiheuttaneet pätkänkään vertaa harmia, mutta ilman niitä energiataloutemme olisi mitä suurimmassa määrin tuonnin varassa.

Yksittäisten poliittisen tapahtumien lisäksi olen kirjoittanut paljon myös rasismista. Kyllä minun mielipiteeni on, että niin sanottu ”maahanmuuttokriittisyys” kumpuaa rasismista. Se on mielipide, joka on syntynyt satojen ulkomaalaisten tuntemisesta eri puolilla maailmaa. Eivät nämä ihmiset mitenkään ole osoittautuneet suomalaisia huonommiksi. Minun persoonani ei mitenkään ole verrattavissa Jeesukseen, mutta hänkään ei halunnut sulkea rajoja ihmiseltä. Kristittynä ihmisenä en halua olla se, joka heittää ensimmäisen kiven. Kuten me kaikki kai tiedämme, niin Kristushan oli maailman ensimmäinen tunnettu pakolainen. Silloin ei Egyptissä vaikuttanut perussuomalaisten rasistinen siipi, eikä Hommafoorumia ollut olemassa.

Koko tämän kirjoituksen idea oli kertoa vielä kerran siitä, että kyse on todella mielipiteistä, tapahtuneista tapahtumista ja niistä tosiasioista, joista minulla on todellista tietoa. Huominen ei kuulu näihin asioihin, joten en voi olla varma, onko meillä nyt hyvä vai huono hallitus. Toivon tietysti, että hallitus onnistuisi, mutta kyllä se nähtäväksi jää.

2 kommenttia:

  1. Niinpä, Jeesus perheineen saikin mukavat sosiaalituet: talon, maata viljelyyn, pari aasia ja muutaman lampaan Egyptissä ihan vaan antamisen ilosta, kuten tarina kertoo. Ai eivätkö he saaneetkaan? Me olemme varmaan lukeneet sitten eri tarinoita.

    VastaaPoista
  2. Mistä tiedät? Mariahan sai vain lastenvaunut. Urbaania legendaa kuten Suomessakin liikkuu :-)

    VastaaPoista