Vaikka kommunismia eräänlaiseksi uskonnoksi
onkin joskus sanottu, en kuitenkaan tosissani ole koskaan sotkenut
vakaumuksellista kommunistia uskovaiseksi.
Kyllä minä tämän termin olen ymmärtänyt aivan erilaiseksi. Ihminen joka
uskoo syvästi johonkin hyvään voimaan ja käyttäytyy itse kutakuinkin
säädyllisesti voi minun tulkintani mukaan olla uskovainen. Minun mielestäni uskovaisuus vaatii kuitenkin
myös uskon tunnustuksen. Uskon
tunnustuksella minä käsitän uskon kohteen määrittelemistä. On aika vaikea uskoa, jos ei edes tiedä mihin
uskoo.
Oikeasti olen aika usein ystävieni kanssa
pohtinut tätä ongelmaa. Ihan uskonsuuntauksesta riippumatta olemme yhdessä
tulleet siihen tulokseen, että uskovaiseksi voidaan katsoa ihminen, jolla on
syvä usko johonkin itseään korkeampaan voimaan ja joka pyrkii elämään
”käskyjen” mukaan.
Panin tuon sanan ”käskyt” sitaatteihin, sillä
minun mielestäni ne eivät ole syntyneet siten kuin Raamattu opettaa. Raamattu
on käännöskirjallisuutta, jota en siis muutoinkaan ota ihan kirjaimellisesti,
vaikka pidänkin sen antamia neuvoja ja ohjeita tosi hyvinä. Siitä ei siis
todellakaan ole kysymys. Tosi ”uskovainen” pitää Raamattua Jumalan sanana, eikä
aseta sitä missään muodossa kyseenalaiseksi. Ikuisena arvostelijana en
milloinkaan ole tähän pystynyt, vaan kyseinen kirja pitää mielestäni sisällään
paljon satuja ja tarinoita.
Harras uskovainen en siis missään muodossa
ole, enkä niin ole koskaan väittänyt. Minun uskonnollani on alun alkaen hyvin
matemaattinen pohja. Maailmankaikkeus on yksinkertaisesti niin hieno
matemaattinen järjestelmä, että se ei ole voinut syntyä sattumalta. Minä uskon
siihen, että on olemassa joku meitä korkeampi voima, jota minä nimitän
Jumalaksi. Minun Jumalani on kuin hyvä työnjohtaja. Hän ei vaadi jokapäiväistä
selkään taputusta eikä jatkuvaa ylistystä. Kyllä Jumalalle riittää se, että
kuokimme hyvin jokapäiväisen sarkamme ja käyttäydymme asiallisesti muita
ihmisiä kohtaan.
Luterilainen kirkko samoin kuin Suomen
ortodoksinen kirkko ovat valtionkirkkoja, joihin pääosin synnytään. Näihin
kirkkokuntiin kuuluva ei automaattisesti ole mitenkään erityisen uskovainen,
vaan suurin osa näistä ihmisistä on ns. tavallisia ihmisiä.
Minulle ortodoksinen rukoushuone merkitsee
paljon muutakin kuin paikkaa, missä palvellaan Jumalaa ja säilytetään ikoneja.
Se on paikka, joka tarjoaa tilaisuuden hiljentymiseen ja ajatusten
kokoamiseen. Uskon sen merkitsevän sitä
myös monille matkailijoille, ja juuri siksi Kalajoen ortodoksinen rukoushuone
on sijoitettu parhaalle matkailualueelle. Kannattaa käydä kokeilemassa sen
vaikutusta mieleen.
Olen Kalajoen ortodoksisen rukoushuoneen
kannatusyhdistyksen puheenjohtaja ja hankkeen alulle panija. Se ei tee minusta tavallista ortodoksia
hartaampaa, sillä kannatusyhdistys ei ole uskonnollinen järjestö. Ennen kaikkea
kalajoen ortodoksisen rukoushuoneen kannatusyhdistys on karjalaista kulttuuria
vaaliva yhdistys, jonka näkyvänä tunnuksena tsasouna on. Toki toivon siitä muodostuvan myös
pyhinvaelluskohteen, jota kautta se hyödyttää Kalajoen matkailuakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti