maanantai 1. huhtikuuta 2013

Hyvät, pahat ja rumat



Ei minun kelkkaani kukaan tainnut istua, vaikka totta kyllä: on minulla vanha vesikelkka, jossa viimeksi oli lappu ”Tule kahville, minä tarjoan”. No muutama kyllä kävi, ja heistä on tullut myöhemmin hyviä ystäviä. Eivät he siis minun kelkkaani ole istuneet, ovatpahan vain istuskelleet kahvikupin ääressä ja todenneet kuka mitäkin. 



Poliittiseen toimintaan olen osallistunut reilut 40 vuotta, mutta jäätyäni eläkkeelle v. 2009 päätin luopua politiikasta kokonaan. Enhän kovin aktiivinen koskaan ollut, mitä nyt vähän kirjoitellut ja vuoden 2007 eduskuntavaaleissa perussuomalaisen Sirkka-Liisa Lamminkosken vaalipäällikkönä olin. Ehdokkaana olin itse joskus 80-luvulla, ja silloinkin vain kunnallisvaaleissa, joten vuoden 2011 eduskuntavaaleihin en mitenkään voinut vaikuttaa. Se olikin ensimmäinen kerta, kun en itse äänestänyt SMP:tä tai perussuomalaisia. Veri on vettä sakeampi, sanotaan. Poikani Jiri Keronen oli silloin Muutos2011-puolueen puheenjohtaja, joten tätä puoluetta äänestin. Yhtään kalajokista poliitikkoa en edes tuntenut, puhumattakaan siitä, että olisin pyrkinyt estämään heidän mahdollista ehdokkuuttaan. 

Tottahan se tietysti on, että en pidä valheesta enkä totuuden vääristelijöistä. Se nyt vaan on niin, että Veikko Vennamon rötösherrajahti sai minut aikoinaan kannattamaan SMP:tä ja sen seurauksena perussuomalaisia. Aina minä sitä mieltä olen ollut, että ihmiseltä vaaditaan tosiasioiden myöntämistä ja poliitikoilta erityistä rehellisyyttä. Käytäntö tämä ei kuitenkaan tunnu olevan, sillä vuosien varrella olen tavannut sekä hyviä että pahoja, mutta en minä tietoisesti ole koskaan pahoja äänestänyt. Reijo Karjalaisen blogi (http://reijo.karjalainen.kotisivukone.com/blogi.html) kertoo totuudenmukaisesti siitä, mistä oikeasti on kysymys. Kuten jo kerroin, kyllä minulla kelkka on, mutta ei sillä ole koskaan ollut tarkoituksena ihmisiä kuljettaa.

Eikä siihen tungosta ole ollut. 

Valehtelisin, jos sanoisin, että en koskaan ole valehdellut. Jokainenhan meistä joskus, mutta en koskaan ole tehnyt sitä julkisesti enkä tahallani. Sellaista vaan sattuu joskus. Sitä mieltä minä olen, että jos ihminen kertoo tahallaan totudenvastaisuuksia, niin hän syyllistyy tekoon, jota suomen kielessä valheeksi kutsutaan. Ihan itse hän silloin omaa kunniaansa loukkaa, ei suinkaan se, joka valheen paljastaa.

Kun opiskeluaikanani vastasin tenteissä väärin ja opettaja totesi, että ei se niin mennyt, niin loukkasiko hän minun kunniaani? Ei, ei loukannut. Hän vain oikaisi minun väärän tietoni. 

Politiikassa on, niin kuin elämässä yleensäkin, hyviä, pahoja ja rumia. Reijo Karjalaisen sanotaan olevan minun kelkassani. Höpö höpö… Kyllä kai se niin on, että Reijo on nähnyt totuuden. On luultavaa, että hän ei ole edes ainut, mutta ehkä jotkut uskovat, että joku muu kelkka on heille edullisempi. Uskokoot sitten niin… eihän sille mitään voi. Jokainen on oman moraalinsa kanssa yksin, muta totuus ei pala tulessakaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti