tiistai 12. toukokuuta 2020

Ei tämä koronasta johdu


Olen viime aikoina tuntenut jonkinlaista matalapainetta, ja ei ajatus oikein ole juossut. Kun olen lukenut tuulivoimahörhöjen kirjoituksia, olen ikään kuin herännyt. Eihän ihmisiä noin saa pettää!

 

Joka päivä selvitellään televisiossa, kuinka monta ihmistä on joutunut sairaalahoitoon koronaviruksen takia. Tottahan se onkin, että tuo virus on todella vakava asia. Yhtä vakava asia on kuitenkin tuulimyllyjen sairastuttamat ihmiset.  En tiedä, kuinka moni on kuollut tuulimyllyjen aiheuttamiin sairauksiin, sitä kun ei televisiossa ole kerrottu. Toivottavasti ei yksikään, mutta aivan varmaa on, että sairastumisia on vähintään yhtä paljon kuin koronaankin. Minä esimerkiksi en tunne ainoaakaan koronaan sairastunutta, mutta satoja infraäänen uhreja.  Uskallan epäillä, että tuulivoiman vaikutusalueella kyse on huomattavasti suuremmasta ongelmasta kuin korona.



Maassamme suoritettiin jokin aika sitten sellainen ”mukamastutkimus”, jonka tekijöinä oli mm. tuulivoimamyönteisiä ihmisiä. Näinhän se meni. Kun etukäteen oli asetettu päämäärä, johon piti päästä, siihen myös päästiin. Pahinta oli, että annettiin ymmärtää, että tässä oli kyse puolueettomasta ja tieteellisestä tutkimuksesta ja sen annettiin levitä kaikkialle maailmaan. No saatiinhan sillä aikaan hämmennystä, vaikka likikään kaikki maat eivät menneet tuohon lankaan. Päinvastaiset näytöt olivat yksinkertaisesti liian vahvat, mutta suomalaiset tuulivoimayhtiöt taputtivat kämmeniään.



Tosiasiassa tuulivoiman hyöty on suuri kupla.   Eräänkin yhtiön johtaja puhuu antaumuksella 25 vuoden käyttöiästä, vaikka tilastojen mukaan puolet tuosta ajasta hyvin riittää. Jotta tuulivoima näyttäisi kannattavalta, on käyttöikää vääristeltävä tuon verran. Vääristeltävä on myöskin voimaloiden tuottamaa tehoa. Kun teho lasketaan nimellistehon mukaan, saadaan ihan hyviä lukemia, mutta ihan totta ei ole tuokaan, sillä noiden värkkikalujen hyötysuhde on alle 30%.  Kyse on siis todellisesta ihmeestä, jos tuulivoimalasta olisi todellista hyötyä.



Samainen yritysjohtaja kehtasi väittää kauppataseen paranevan, koska energiaa ei tarvita tuoda esim. Venäjältä. Taisi jäädä laskelmista pois se, että jokainen mylly on ostettu ulkomaita ja että sillä rahalla saataisiin melko paljon kaasua Venäjältäkin.



Olen yksi näistä ihmisistä, joka on joutunut jättämään kotinsa tuulimyllyjen takia, joten kaipa minä jonkinlainen kokemusasiantuntija olen.



Myös työllisyydellä on tuota järjettömyyttä perusteltu. Entisellä kotipaikkakunnallani Kalajoella ei työllisyyttä oikein näkynyt, enkä oikein saanut selville, ketä nuo työllistetyt tornien pystyttäjät oivat. En saanut kysyttyä, kun puhuivat vain vieraita kieliä. Siitä päätellen eivät olleet ainakaan kalajokisia.



Tiedänhän minä, että eivät nämä minun kirjoitukseni kaada suuria yhtiöitä, mutta aina minä toivon, että minun lisäkseni edes yksi ihminen kiinnittää huomion tosiasioihin. Tuskinpa meillä Suomessa on varaa työntää rahaa saksalaisille yhtiöille. Useimman suomalaiselta vaikuttavan yhtiön jäljet näyttävät johtavan Saksaan, jonne siis osa meidän verorahoistammekin häipyy, niin kauan kuin tuulivoimatukia maksetaan. Toivottavasti tuo järjettömyys pian loppuu. Tosi on, että yhtään markkinaehtoisesti kannattavaa tuulimyllyä ei vielä koskaan ole rakennettu, eikä luultavasti koskaan tulla rakentamaan.



Isot ja korkeasti oppineet herrat. Näyttäkääpä minulle laskelma, jonka mukaan joku mylly pyörii kannattavasti, niin minä näytän teille, missä meni vikaan.




1 kommentti:

  1. Bisnes perustuu tukirahaan ja verojen kiertoon.
    Mankala periaatetta syöttötariffi/takuuhinta maksatusta perustellaan vanhoilla hallinto-oikeuden päätöksillä, - ei ne sovi tähän juttuun lainkaan.
    Pitääkö tehdä rikosilmoitus, vai mitä sanotte selityksestä:
    "Korkein hallinto-oikeus on todennut vuosina 1963, 1968 ja 1981 (KHO 1963-I-5, KHO 1968-II-521 ja KHO 1981 t. 4989), etteivät mankala-periaatetta noudattavat yhtiöt riko näitä pykäliä. "
    - Syöttötariffia on alettu maksamaan n. 2014 mankala periaatteella toimivalle Tuuliwatti Oy:lle joka on S-ryhmän bulvaani.
    Rikollista touhua tämä on.

    VastaaPoista