torstai 13. syyskuuta 2018

Uskonnonvapaus

Meillä on lain suojaama uskonnonvapaus.  Näin meille on ainakin kerrottu. Pääsääntöisesti se pitäneekin paikkansa, mutta selkeästi se jää maahanmuuttovastaisen jalkoihin, eivätkä tähän hyvin kärkkäästi tartu edes viranomaiset, joille lain valvonta kuitenkin kuuluisi.

Lakimme kieltää myös syrjinnän ihonvärin, etnisen taustan, sukupuolen tai nimenomaan uskonnon takia. Täytyy myöntää, että suurin osa kansastamme kunnioittaakin tätä lakia, mutta arjen puheissa tämä tahtoo unohtua.

Runsas viikko siten olin käymässä eräässä poliittisessa toritapahtumassa. Toki olin siellä käypäläisenä niin kuin joku minulle tuntematon herrakin. Kuulin kuitenkin kuinka tämä herrasmies pyrki levittämään täysin väärää tietoa maahanmuuttajista ja pakolaisistakin.  Kun satuin tietämään asioista hieman totuudellisempaa tietoa, tartuin herran puheeseen ja pyrin korjaamaan valheellisia väittämiä. Luultavasti mies tunsi olevansa heikoilla, joten hän heitti viimeisimmän valttikorttinsa pöytään. Mies esitti minulle kysymyksen: ”Haluanko minä, että islamin usko leviää tähän maahan?”
Vastasin miehelle rehellisesti, että en minä sitä varsinaisesti halua, mutta ei minulla ole mitään sitä vastaankaan.

Tuntui kuin tuo olisi ollut punainen vaate tuolle herralle, joka yltyi kertomaan niistä julmuuksista, joita muslimit ovat maailmassa tehneet. Tottahan sekin, että todella ovat tehneet, mutta eivät siksi että ovat muslimeja, vaan siksi, että ovat jostakin syystä kokeneet sen oikeutetuksi.  Näinhän on käynyt myös kristityille niin Pohjois-Irlannissa, Jugoslaviassa ja Suomessakin vuonna 1918  Ihminen nyt vain on sellainen, että  vallanhimo saa tekemään kauheita tekoja, ja kun alkuun on päästy, syntyy koston kierre, joka ruokkii itse itseään. Uskonnolla ei todellakaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, vaikka se usein nimitetään syntipukiksi.  Pääasiassa tuo syntipukiksi joutuminen johtuu kuitenkin siitä, että lähes jokaisella valtiolla on oma ”kansallisuskontonsa”, joka sitten mainitaan selkkauksien syyksi. Luultavaa kuitenkin on, että ei ketään kiinnosta, mitä uskontoa tuo vihollinen tunnustaa - se on yksinkertaisesti vain vihollinen, jota vastaan jostakin syystä soditaan.
 
 
Tuon torikeskustelun jälkeen mietin, mitä tapahtuisi, jos islaminusko leviäisi tähän maahan. Uskon, että ainakin Alkon myynti laskisi entisestäänkin, sillä islamin usko suhtautuu varsin nihkeästi alkoholin käyttöön. Tunnen monia muslimeja, olen matkustellut monissa muslimimaissakin ja olen huomannut, että kansa todella tottelee tuota ”kieltoa”.  Paljon olen juoppoja nähnyt, mutta en eläessäni yhtään juoppoa muslimia.  Saattaisi siis olla hyvin tervehdyttävä uskonto.

Tosiasiassa Suomessa on yli tuhat uskonnollista järjestöä ja kymmeniä eri lahkoja ja kirkkokuntia. Minäkin kuulun suureen valtion kirkkoon, siihen kansainvälisesti suurempaan, mutta en mitenkään kuvittele, että olemme ainoita oikeassa olevia. Pääsääntöisesti yritän vain toimia niin kuin oikeaksi näen, enkä aina edes muista, mitä juuri minun uskontoni tästä asiasta sanoo.

Toki joskus olen kokenut ”uskonnollisia värväreitä”, mutta olen ystävällisesti kertonut heille, että mielelläni uskonnosta keskustelen, mutta minulla ei ole pienintäkään aikomusta jättää omaa kirkkoani. 

Nuo useat kirkkokunnat ja lahkot ovat varmasti hyvällä asialla, ainakin omasta mielestään, mutta ehkäpä hekään eivät kunnioita uskonnonvapautta. Jotenkin on kuitenkin tärkeää, että he saattavat sanomaa pahuutta vastaan. ”Eiväthän terveet tarvitse parannusta vaan sairaat.”

Toinen mielilausahdukseni on: ”Jokainen tulee uskollaan autuaaksi.”  Jokainen saa mielestäni uskoa ihan miten haluaa, eikä se mitenkään haittaa minun mielenrauhaani.
Toki olen iloinen, jos ihminen on löytänyt itselleen sopivan uskonnon, kunhan ei yritä syöttää sitä minulle.

Suomen lakia tulisi kuitenkin kaikkien noudattaa, jopa Jehovan todistajienkin. Islaminuskoisten kanssa en tiedä tässäkään suhteessa olevan ongelmia. 

”Jumala on suuri ja Muhammed on hänen profeettansa” on lausahdus, jonka usein kuulee muslimien suusta. Jos joku haluaa väittää sitä vastaan, voi saman tien mennä kirkkoon ja kertoa papille, että tämä valehtelee.

Suomensin tässä vain tuon arabiankielisen lauseen, jotta sana Allah tulisi oikein ymmärretyksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti