keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Uussuomalaiset ja kotouttaminen



Meillä Kalajoella on noin 300 ulkomailla syntynyttä suomalaista.  Yleisesti heitä on käytetty nimitystä maahanmuuttaja, vaikka he aikoihin eivät ole muuttaneet mihinkään.  Eivät siis ole enää muuttajia vaan kalajokisia, ihan niin kuin minäkin, joka myös olen muualta tänne muuttanut. Täällä Kalajoella en sentään ole törmännyt oululaiseen ilmiöön, jossa joskus tuntui, että ihmisen arvo mitattiin syntymäpaikan perusteella. ”Eihän se ole edes oululainen,” sanottii,n kun haluttiin mitätöidä jonkun etelästä muuttaneen mielipiteet ja saavutukset.  Joskus tuskastuneena sanoin ruman sanan niin kuin se on ” (piip..) jos Oulun kehitys olisi jäänyt oululaisten varaan, niin (piip..) soutaisitte edelleen tervaa Turkan saaresta ja se olisi (piip…) teidän kehityksenne huippu.”  No olihan se hieman ylilyönti, eikä kai puoleksikaan totta, mutta jotain nuo asiat asenteesta kertovat. Ne asenteet ovat hyvin suomalaisia, eivätkä siis pelkästään oululaisten yksinoikeus.

Kun me karjalaiset jouduimme pakenemaan kotiseudultamme ja etsimme asuinsijaa Kanta-Suomesta, olivat nuo asenteet kuulemma hyvin yleisiä. ”Tietysti teidät täytyy asuttaa Suomeen, mutta ei meidän maille, eikä meidän kylään.” Tässä kansainvälistyvässä maailmassa suomalaiset näkevät kansainvälistymisen positiivisena asiana niin kauan kuin se koskee suomalaisten matkustelua, opiskelua ulkomailla ja kenties työskentelyäkin siellä. Myös suomalaisen tavaran vienti ulkomaille on sallittua, jopa suositeltavaakin. Suomalaisten mielestä kansainvälistyminen alkaa kuitenkin tuntua vastenmieliseltä, jos ulkomaalaiset alkavat hakea asuinpaikkoja Suomesta.  Viranomaiskohtelu on tosi törkeää silloin, kun joku vierasmaalainen solmii avioliiton suomalaisen kanssa.  Jopa sukupuolisesta käyttäytymisestä on tehtävä tili.  Sanoisinko minä taas ruman sanan… no en sano, kun se ei kuulu minun tapoihini. Kyllä minä kuitenkin tuollaisesta käyttäytymisestä mieleni pahoitan, ja aina kun saan asian tietoon, kerron siitä Suomen johtaville oikeusviranomaisille.

Mutta Kalajoestahan minä olin puhumassa. Täällä tuo ”vierasmaalaisten” vierastaminen näkyy enemmänkin tietynlaisena välinpitämättömyytenä. Kun olen tehnyt eräänlaista vapaaehtoistyötä näiden uus-suomalaisten  keskuudessa, olen törmännyt tähän välinpitämättömyyteen monilla tavoin.  Uus-suomalaisten tutustumisiltoihin on kutsuttu suomalaisia, mutta lähes turhaan. ” Eiväthän ne asiat kuulu meille - ”  Joku työpaikka voi olla auki vaikka kuinka kauan, kun homma on V.. mäistä.  Kun joku ulkomaalainen ottaa työn, alkaa parmatus siitä, että vievät suomalaisten työpaikat. Kyllä se niin on, että yhä edelleen pätee se sama sääntö, että ulkomaalaisia palkataan vain niihin hommiin, jotka eivät suomalaisille kelpaa.  Tämä pitää paikkansa maatalouslomittajasta lääkäreihin.

Mitä me sitten voisimme tehdä?  Siis me, jotka oikeasti haluamme Suomen parasta ja haluamme samalla myös auttaa näitä ihmisiä.

Siitä se alkaa, että emme eristä heitä. Kun seuraavan kerran saat kutsun uus-suomalaisten tilaisuuteen, tule sinne.  Tule vaikka vaan uteliaisuuttasi tai kahville. Olen aina saanut näissä eksoottisia ruokia ja hyvää kahvia. Olen myös saanut hyviä ystäviä ja yleensä varsin viihdyttävän ja kivan illan. Olen oppinut vieraista maista ja kulttuureista.  Luetteloa voitaisiin jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta olkoon nyt tässä aluksi.  Uskokaa vaan, että tulee aika, jolloin me vielä pyydämme apua näiltä ihmisiltä.

Nyt sitten varmaan uskotte, että tässä tulee vaalimainos, kun ehkä tiedätte minun olevan kunnallisvaaleissa ehdokkaana.  No tavallaan oikeassa olette, sillä ei varmaankaan olisi Kalajoen kaupungille pahitteeksi, jos valtuustossa olisi pari ulkomaalaista alkuperää olevaa ihmistä.  Äänestäkää siis valtuustoon bulgarialaissyntyinen Agnessa Vähäsarja, No 91, tai suomalaisempi kuin monet suomalaiset, Thaimaasta lähtöisin oleva Lek Pernu, N o90. Molemmat ovat asuneet kauemmin Kalajoella kuin minä.

Niin että… siitä se alkaa.  Se olisi kotouttamisteko parhaimmillaan. Koituisi Kalajoen parhaaksi, eikä varmasti jäisi vain yhden sukupolven hyödyksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti