sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

JAKK ja väärinkäytökset

Oli se minusta oikea ihme, kun kuulin, että Jalasjärven kruunun jalokivi, aikuiskoulutuskeskus JAKK, joutui maksamaan takaisin valtiolta saatuja avustuksia. Ei se mitenkään meinannut minun kallooni mahtua, sillä luulin tuntevani koulutuskeskuksen vähintään yhtä hyvin kuin omat taskuni. En sitten tuntenutkaan, sillä vaikka olin ennen eläkkeelle jäämistäni työskennellyt kyseisessä talossa vuosia, ei minulle sitten vissiin niitä syvimpiä saloja uskottu.

No, olihan se iso talo, ja toimipisteitä yli kymmenellä paikkakunnalla, mutta kuitenkin. Ihmettelen suuresti kuinka salaisesti onkaan osattu toimia, sillä minäkin sentään olin koulutustoimialavastaava omalla osastollani. Siis oikeasti aika iso pomo, jolle nyt oletettavasti olisi tieto päässyt vuotamaan. Olinkohan minä silloinkin liian ”perussuomalainen” ettei minulle kaikkea uskallettu kertoa. Kun ei kerrottu, niin en nytkään tiedä kaikkia vääryyksiä, joita sanotaan tehdyn. Pahimmasta päästä kai oli se, että kunnan omistama laitos antoi merkonomin koulutusta kunnan omille työntekijöille, jotka olivat jo merkonomeja. Oli kai niitä muitakin samantapaisia juttuja, mutta ei ehkä kuitenkaan enempää kuin keskimäärin kaikilla muillakin oppilaitoksilla, jotka nauttivat valtion tukia ja järjestävät oppisopimuskoulutuksia.

Minulle siis ei asioista kerrottu kai myöskään kireäpipoisuuteni vuoksi. Kyllä minullekin jotain ehdoteltiin, mutta ehdotteluksihan ne jäivät. Hyvin elävästi muistan nyt jo entisen osastonjohtajan sähköpostin: ”Asiakas vie ja me vikistään, se on JAKK:n toimintatapa”. Johon minä kireäpipoisuuttani vastasin: ”Oppisopimuskoulutuksessa annamme vain tutkinnon vaatimusten mukaista koulutusta, se on minun toimintatapani”. Asiakas oli kai pyytänyt jotain koulutusta, joka ei sisältynyt varsinaiseen tutkintoon, joten en ollut sitä sisällyttänyt ohjelmaan. Tuon sähköpostin vaihdon muistan hyvin, vaikka asia sinänsä on jo unohtunut. Minun aikanani ei meidän osastolla tehty vilppiä, eikä kai sen jälkeenkään.

Kun JAKK on kunnan omistama oppilaitos, tuntuu aika kohtuuttomalta, että mahdollisesti muutamien ”nousukkaiden” tekemien virheiden takia pannaan kärsimään koko kunnan veronmaksajat. Julkisuudessa on näkynyt kaikenlaisia tietoja, joista hurjimmat kertovat vuoden, jopa kahdenkin verokertymän suuruisista takaisinmaksueristä. Selvähän se on, että silloin koko kunta menisi konkurssiin. No tuo ei ole varmaa, mutta varmaa sen sijaan on se, että jos väärinkäytöksiä on tapahtunut, ei niitä kuitenkaan ole tapahtunut niin paljoa, että tuo olisi edes lähellä kohtuutta.

Tapauksen seurauksena on JAKK:n henkilökunnasta moni joutunut lähtemään. Minähän en nyt oikeasti tiedä, ketä ne syylliset ovat, mutta sen verran kutinaa on, että ihan ei ole sattunut kohdalleen nuo eronneet ja erotetut. Viran puolesta tietenkin rehtori ok., mutta miksi ei samaa kaavaa noudattaen Mari Kiviniemestä mitään puhuttu? Eikös hänelläkin jotain tekemistä ollut JAKK:n kanssa? Tietysti me voidaan tyytyväisenä hykerrellä… Mari ja Minä… että ei koske meitä. Olen minä vaan niin paha ihminen, että luulen Marin olleen vuosikausia sen verran vahvassa asemassa JAKK:n hallinnossa, että olisi pitänyt tietää. Vai oliko niin, että tutkimukset ajoitettiin tahallaan Marin ajan jälkeen. No, onneksi myös ainakin osittain ennen minun aikaani ja vissiin toisille osastoillekin.

Jälleen olen niin ”perussuomalainen”, että sen Marin heittäisin susille, olkoon kuinka kaunis nainen tahansa. Se on nyt sitä tasa-arvon aikaa. Rötösherroja on ollut kautta aikojen, mutta nyt on myös rötösrouvia. Epäilen vaan, että rötösrouvat ne JAKK:ssakin ovat olleet asialla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti