torstai 22. maaliskuuta 2012

VR ja lippu-uudistus

No onhan se pakko sanoa olevansa tyytyväinen uudistukseen, joka on maksanut kymmeniä, ellei peräti satoja miljoonia euroja. Tilaajan on joko oltava tyytyväinen, tai sitten riideltävä järjestelmän toimittajien kanssa. No joo… tämän luokan järjestelmiä toimittavilla yrityksillä on kyllä keinonsa saada valittajat hiljaiseksi, vaikka en nyt niitä keinoja ala luettelemaankaan. Suomi on korruptiovapaa maa, ja siksi en minkään ole missään tilanteessa sortunut lahjusten ottamiseen tai antamiseen. No juu… eipä niitä ole paljon tarjottukaan.

No jos VR on ollut tyytyväinen uudistukseensa, niin asiakkaat eivät. Sanokootpa VR:n suorittamat tutkimukset mitä tahansa. Ongelmista olin jo kuullut ennen kuin itse niihin törmäsin, mutta suomalainenhan ei usko ennen kuin kokee jotain itse.
Minun piti matkustaa junalla Ylivieskasta Seinäjoelle. Koska asun täällä Kalajoella, olisi ihan hyvä vaihtoehto ollut maantie… joko omalla autolla, tai sitten linjabiilillä. Valitsin kuitenkin junan, koska kieltämättä silläkin on puolensa.

Virastani olin jäänyt eläkkeelle pari vuotta aikaisemmin, kun en niitä lahjuksiakaan saanut. Olin kuullut, että VR:n lippu-uudistukseen kuuluu mm. se, että kaikenlaisiin alennuksiin on oikeutettuja vain ne, jotka ostavat lipun etukäteen esimerkiksi netistä. Oletin tämän koskevan myös eläkeläisten alennuksia. Vaikka olinkin pahoillani ikätovereitteni vuoksi, joista suurin osa ei omista nettiä, eikä osaa sitä käyttää, valitsin minä kuitenkin tämän minulle aika helpon tavan. No niin… jos se on helppoa, niin minulle se vissiinkin sitä on, mutta toki ymmärsin, että eivät likikään kaikki 63+ ihmiset ole yhtä korkeasti koulutettuja, joten se saattaa olla pirun vaikeaa esimerkiksi kansakoulun käyneelle 84.v anopilleni, joka varmasti olisi oikeutettu jo kaikkiin mahdollisiin alennuksiin. No ehkä ei sentään opiskelija-alennukseen.

Ostin siis lipun netistä ja se onnistui jo kolmannella yrityksellä. Ei mitään ongelmia. Lipun hinta löytyi ja maksukin sujui vaikeuksitta, samoin paikkavaraus.. vaunu 2 ja paikka 15…. ikkunapaikkakin siis löytyi. Ei ollut kamalan isosta rahasta kyse… jotain 17,90, joka häipyi vilauksessa myös pankkitililtäni. Ok… hyvä niin, ja varmistus piti tulla puhelimeeni… ja tulikin. Tuli varsin sekava viesti kolmessa osassa, josta sain selville vain lähettäjän ja lopussa olevan lauseen ”hyvää matkaa”. Ihan vähän vaan lohdutti se, että ei saanut Ylivieskan aseman ystävällinen lipunmyyjäkään sen enempää siitä selvää. Hän kyllä soitti jonnekin, josta viesti kai oli lähetetty, mutta siellä ei sellaista viestiä edes tunnettu. Rouva toki näki, että se oli minun puhelimessani, koska annoin hänen itse lukea sen. Löysi myös paikkavarauksen, jonka olin tehnyt. Mutta lippua hän ei voinut näillä tiedoilla antaa.

Lopulta hän hyvin vaivautuneesti kysyi, että voisinko sitten kuitenkin ostaa uuden lipun. No ostinhan minä, koska minun oli päästävä sinne Seinäjoelle ja olin sentään jo rautatieasemalla. Kiitos vaan lippurouva, kyllä sinä teit voitavasi ja myönsit reilusti VR:n puolesta, että systeemi on jostain hyvin syvältä… Lupasit vielä, että maksamani tuplahinta kyllä palautetaan minulle anomuksesta. No, vaivaahan siitä oli, mutta en minä sentään niin tärkeä henkilö ole, että en paria kymppiä takaisin vaadi. Vaadinhan minä, mutta en ole saanut.

Lähetin kyllä anomuksen, sekä asemalta ostamani lipun. Muutaman päivän päästä sai VR:ltä kirjeen, että pitää löytää lisää dokumentteja ja lähettää selvityksiä. No silloin kyllä keitti yli. Voi hyvät VR:n ukkelit. Ettekö millään voi tajuta, että vaikka olenkin eläkkeellä ja siten myös oikeutettu eläkeläisalennuksiin, ei minun työni aivan arvotonta ole. Jo tähän asti on lippu-uudistukseni aiheuttanut vaivaa ja harmia niin, että jos vielä olisin työelämässä, olisin siitä laskuttanut muutaman satasen. Nyt en laskuta… vielä, sillä kaipa se ei olisi ihan suhteessa hyödyn suuruuteen. Helpompi tie olisi jättää vastaamatta teidän kirjeisiinne ja kärsiä nahoissa tuo parin kympin menetys. Tässä on kuitenkin nyt kyseessä laajempi asia. Mikään uudistus ei saa olla huononnus. Tähän asti lähes kaikki valtion yhtiöiden ja laitosten uudistukset ovat johtaneet palvelujen huononemiseen ja kustannusten nousuun. Niinpä minäkin nyt kerran vielä lähetän teille sähköpostia ihan ilmaiseksi, mutta seuraavasta laskutan jo kalleimman mukaan.

Ihan ilmaiseksi nyt sitten hieman koulutusta. Älkää ihan yhden ATK- kursin jälkeen höyrähtäkö tekemään uudistuksia, joiden vaikutuksia ette tunne. Minä selvisin tästä opetuksesta melko pienin vaurioin, mutta kuinkahan paljon muita kaltaisiani onkaan. Ehkä VR:n uudistusta ei kerta kaikkiaan olisi pitänyt aloittaa lipun myynnistä, tai jos olisi, niin ei näin. Tämä todella on syvältä, olkaa itse ihan mitä mieltä tykkäätte.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti