Kun Eino Leino kirjoitti
Aurinkolaulunsa, jossa sanottiin: ”Paha ei ole kenkään ihminen, vaan toinen on
heikompi toista”, niin kyllä maailman tapahtumat kertovat aivan toista. Mielestäni Leino erehtyi pahan kerran, ja jos
tämänhetkisellä tietämyksellä joutuisin tuon runon kirjoittamaan, niin kyllä
nuo sanat kuluisivat ehkä ”hyvä ei ole yksikään ihminen, vaan toinen pahempi
toista.”
Kaikista asioista minunkin
täytyy narista, mutta sehän on tämän tyylisten blogien idea. Kritisoidaan mitä kritisoitavaa keksitään ja
annetaan ihmisille ajattelun aihetta.
Viime aikoina televisiossa on
saatu seurata kauheuksia eri puolella maailmaa, ja me hurskaat suomalaiset
olemme kauhistelemassa näitä hirmutekoja.
Jotenkin korniksi tämän hurskastelun tekee se, että me olemme autuaasti
unohtaneet oman historiamme.
Ehkä Suomen kirjoitetun
historian kauheimpia tekoja tapahtui 1700-luvulla, huippuna ehkä tapahtumat vuonna
1714, jolloin avuttomat siviilit joutuivat pakenemaan joukkomurhia, raiskauksia
ja orjuutta. Tästä tulen kirjoittamaan myöhemmin, mutta aina alan hilseillä,
kun joku tollero toteaa: ”Meillä on nyt ennen näkemätön pakolaisvirta.” Saman hengenvetoon kauhistellaan, kuinka
kauheasti meille on tulossa pakolaisia ja kuinka mahdammekaan siitä
selvitä. Tosiasiahan on, että ei tänne
Suomeen juurikaan moni halua, joten nämä pakolaisten joukottaiset siirtymät tännepäin
ovat erittäin harvinaisia, mutta ainahan niitä jonkin verran on ollut. On ollut Vietnamin venepakolaisia ja Kosovon
pakolaisia, samoin kun joitakin kurdeja takavuosina. Mitään joukottaisia
siirtymisiä ei ole tähän kylmään ja rasistiseen maahan kovin paljon tapahtunut.
Kun nyt edelleen jankutan tätä
tosiasiaa, että pakolainen on ihminen, joka pakenee sotaa tai muuta vainoa
paikasta A paikkaan B, ja jonka henki on koko matkan ajan uhattuna, niin kyllä
vaan on pakko luokitella myös osa meistä Karjalan pakolaisista oikeiksi
pakolaisiksi. Valtakunnan rajoilla ei
siis ole mitään tekemistä pakolaisuuden kanssa, ja tämä on asia, mistä
keskustelen minkä tahansa ”päivystävän dosentin” kanssa ihan missä foorumissa
tahansa. Missään ennen kokemattomassa
tilanteessa emme siis suinkaan ole, mutta myönnettävä kyllä, että emme myöskään
aivan jokapäiväistä elämää elä.
Selviytymisvaikeuksia meillä ei toki ole, jos halua riittää.
Suomalaisten suurin ongelma
onkin halun puuttuminen, ja tämä nyt sitten kiteytyy tähän ihmisen pahuuteen.
Me emme kerta kaikkiaan halua auttaa, sillä jos emme olekaan unohtaneet omaa
historiaamme, niin emme välitä siitä. Oli nimittäin aika, jolloin lähes kaikki
maat joutuivat auttamaan meitä. Silti me
olemme valmiit heittämään nämä ihmiset takaisin liekkeihin. Niin voi tehdä vain paha ihminen.
Ne, jotka ovat lukeneet vuoden1918
tapahtumista, ovat varmasti myös tietoisia siitä, kuinka suomalaiset tappoivat
omia maamiehiään kansalaissodan syöväreissä joskus vain ihan huvikseen. Ihminen, joka tekee näin, ei voi millään
mittarilla mitattuna olla hyvä ihminen.
Nämä julmuudet ovat aivan yhteismitallisia nykyisissä diktatuureissa
tapahtuneisiin verisiinkin ”kurinpalautuksiin”. Ihmiset vain ovat pahoja, ja ne
pimeät puolet tulevat esille silloin, kun pelätään jotakin ja oletetaan, että
oma etu on tavalla tai toisella uhattuna.
Toki täytyy myöntää, että
täällä Suomessa on jo hieman noustu jonkinasteiseen sivistykseen. Ei kuitenkaan
kovin paljon tarvitse pintaa raapaista, kun polttopullot lentelevät eikä
seurauksista paljon välitetä. Natsi-Saksan julmuudet on täysin unohdettu, kun
aletaan kiljua ”Suomi suomalaisille” edes tietämättä, että mitään oikeaa
suomalaisuutta ei ole olemassa. Olen ehkä liiankin usein toitottanut sitä, että
ns. suomalaiset ovat maailman sekarotuisinta porukkaa, jota ei muutama
pakolainen tee sen paremmiksi eikä huonommiksi.
Totta on myös se, että
maailmalla tapahtuu yhä edelleen kaikenlaisia kauheuksia, mutta me suomalaiset
olemme niihin aivan yhtä syyllisiä kuin nämä kehitysmaiden asukkaatkin. Siitä
on onneksi jo aikaa, mutta tuskinpa ihminen on miksikään muuttunut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti