Petsamosta evakuoitiin jatkosodan jälkeen viitisen tuhatta evakkoa. Määrä oli tosi pieni verrattuna Karjalan pakolaisiin ja evakkoihin. Se oli pieni jopa nykyiseen ns. ”pakolaistulvaan” verrattuna, joka sekin on todellisuudessa aika pieni. Oikeastihan nykyinen ”pakolaistulva” ei edes ole mikään tulva. Ehkäpä oikeaan mittasuhteeseen se asettuu, kun sanotaan, että se vastaa jonkin vähänkin merkittävämmän urheilutapahtuman katsojamäärää.
Karjalan evakoista, jopa Sallan
evakoistakin, olemme puhuneet kurkkumme käheäksi, mutta Petsamon evakot ovat
jääneet jotenkin paitsioon. Suomalaiset ”käsienpesijät” ovat kieltäneet
puhumasta Karjalan pakolaisista ja pyrkineet survomaan pakolaiset ja muut
siirtolaiset samaan muottiin, johon nämä eivät luonnollisesti sovi. Tämä
tapahtui kaikenlaisten määritelmien avulla, joissa pakolaisen statuksen sai
vasta, kun joku valtakunnan raja oli ylitetty. Pakolaisuuden edellytyshän se ei
kuitenkaan todellisuudessa ole, sen me Karjalan pakolaiset varsin hyvin
tiedämme.
Petsamon evakot eivät ole
pakolaisia, sillä he eivät todellisuudessa paenneet mitään, vaan joutuivat
luovuttamaan kotiseutunsa rauhan ehtojen seurauksena. Siitä huolimatta osa
heistä täyttäisi ”kielenvääristäjien” määritelmän pakolaisuudesta, koska he
päätyvät peräti länsirajamme toiselle puolelle. Muutamat peräti Norjaan.
Suomalaiset eivät ole
koskaan olleet erikoisen siirtolaisystävällisiä, olipa kyseessä kotimaiset tai
ulkomaalaiset pakolaiset. Tämä on taas nousut pintaan suomalaisten terroristien
heitellessä polttopulloja turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksiin. Aivan
samantapaista terroria ei jatkosodan evakkoihin ja pakolaisiin kohdistettu,
mutta kyllä siirtolaiset saivat kokea monenlaista kohtelua matkansa varrella.
Emme me kalajokisetkaan ihan
puhtaita papereita saa, sillä tutkija Tuula Koskinen muistaa, kuinka juuri
Kalajoella siirtolaisia kutsuttiin ”kolmannen luokan mustalaisiksi”.
Niin, vaikka minä nyt asun
Kalajoella, niin en ole lainkaan varma, voinko kutsua itseäni kalajokiseksi.
Minäkin kuin olen tällainen ”ryssän lapsi” Karjalasta ja tulin tänne viettämään
eläkepäiviäni. Eräs ystäväni sanoikin: ”Kalajokiseksi pääsee vain syntymällä -
miten sinä tänne erehdyit tulemaan?”
Tervolan Varejoella taas ei
alun alkaen ollut yhtään mitään. Ei teitä, ei puhelinta eikä sähköä. Evakot
rakensivat tuon kaiken, mutta siitä huolimatta heihin suhtauduttiin varsin
epäilevästi. Kemijokivarressa asui vanhoja maanviljelijä- ja kalastajasukuja,
joiden oli vaikea hyväksyä sitä, että laulava ja soittava kansa tuli sinne
metsänliepeille asumaan.
Varejoen ortodoksien tsasouna
Evakkotiet, siirtolaisuus ja
pakolaisuus olivat siis suomalaisille omakohtaisesti tuttuja jo vuosikymmeniä
sitten, joten nykyinen rasismi tuntuu jotenkin oudolta. Luultavaa onkin, että
se johtuu suomalaisesta luonteesta yleensä, sillä nykyisenkaltaista
vastustusta, jopa rasismia, koettiin myös omina massamuuttojen vuosina. Olisiko
niin, että näistä kansamme kohtalon hetkistä on kulunut jo liian kauan, niin että
olemme onnistuneet unohtamaan kansallisen hätätilamme ja sen, että emme olisi
lainkaan selviytyneet ilman ulkomaalaisten apua.
Kansa, joka ylpeilee sillä,
että sotakorvaukset on maksettu, ei sitten halua maksaa kansainvälistä
kiitollisuudenvelkaansa. Ehkäpä nämä vain ovat asioita, joista sotienjälkeinen
sukupolvi ei tiedä tai ei halua tietää mitään.
Olen halunnut uskoa, että
tuo niin näkyvä rasistinen käyttäytyminen on sittenkin vain pienen mutta
kovaäänisen porukan mellastusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti