Olen useaankin
kertaan hehkuttanut, että olen kiertänyt muutakin kuin tahkoa, eivätkä kaikki
matkani suinkaan ole olleet tavallisia turistireissuja. Kokemuksena
Afrikka, Espanja, Unkari, Jugoslavia ja kymmenet muut maat ovat tietenkin
vähintäänkin Kallan veroisia, mutta ehkä kuitenkin pari kotimaan matkaa ja yksi
Norjassa suoritettu reissu ylittää kokemuksena kaikki muut matkat. Eläneekö matkakaveri
Kotilaisen Pentti enää, mutta hänen kanssaan sen Norjan matkan teimme. Pidimme
tapahtumista päiväkirjaakin, joka jäi Pentin haltuun. Pentti oli
"tekuaikainen” kaverini, ja hänen persoonaansa liittyi eräs erikoinen tapaus.
Siihen aikaan oli tapana järjestää muutaman vuoden välein kurssitapaamisia. Pettiä
niissä ei koskaan näkynyt, ja erään kerran joku sitten kertoi Pentin
kuolleen. Oli kuulemma jonakin juhannuksena puukotettu täällä Kalajoella.
Ei kai tuollaista juttua kukaan keksi, joten kaikkihan sen uskoivat.
Vuosia minullakin tuo usko oli, joten hämmästys oli suuri, kun sairaalan
käytävillä Oulussa kuulin nimeäni huudeltavan. Käännyin katsomaan, ja
hoikahko vanhempi mieshän se siinä huhuili. "Hei, etkö tunne minua,
minähän olen Kotilaisen Pena"... ”Höh, mitä sinä siinä teet...” sanoin, ”sinähän
olet kuollut.” ”No en..”, sanoi Pentti, ”vähän huonossa kunnossa kyllä, mutta
en sentään kuollut.”
No ei siinnä
sen kummempaa.. "vainaja" jäi sairaalaan, ja minä opin taas uuden
asian. Ole kuinka luotettavalta taholta asian kuullut, se on fakta vasta sitten,
kun olet sen itse todennut.
Pentin
kanssa me opiskeluaikoina siellä Norjassa seikkailtiin. Jos kertoisin miksi,
tulisi tästä liian pitkä tarina, mutta siellä me kuitenkin oltiin. Tarkoitus
oli liftata Etelä-Ruotsiin, mutta arveltiin, etteivät ruotsalaiset ota kyytiin,
kun ovat niin itsestään tykkäävää porukkaa. Tuota asiaa pohtiessamme
olimme Kiirunassa, joten päätimmekin mennä junalla Narvikiin ja liftata Norjan
kautta. Matkustettiin siis junalla Narvikiin, ja jos oikein muistan, niin se
oli bussiasema, jossa sitten seuraavan yön vietimme. Alkumatka kuljettiin
sitten bussilla, koska arviomme oli, että pitemmän matkan autoilijat kohdataan
vasta jonkin matkaa kaupungin eteläpuolelta. Jooh..kyllä niitä siellä liikkui,
mutta ei montaa, eivätkä ne vähätkään ottaneet kyytiin. Jalkapatikassa
taivallettiin ja katseltiin Norjan upeita maisemia ja kirkasvetisiä
puroja. Matka alkoi väsyttää ja päätettiin nousta junaan, sillä tiesimme
radan alkavan jostain sieltä. Rahat olivat loppuneet aikaa sitten, sillä
olimme tuhlanneet niitä hotelleihin ja junalippuihin. ”Kaikenlaiseen turhuuteen,”
totesi Pentti, kun teimme tilannearviota. Lopulta onnistuimme löytämään
aseman ja sopivan junan, johon nousimme ilman lippuja. Ajattelimme, että kun
asemat ovat harvassa ja onnistumme hyvinkin matkustamaan pari asemanväliä, niin
olemme jo kulkeneet pidemmän matkan kohti etelää kuin mitä ikimaailmassa
olisimme jaksaneet kävellä.
Tapahtumista
on kulunut yli 40 vuotta, joten muisti saattaa jo pätkiä. Taisimme
todella päästä pari asemanväliä, kunnes meidät kohteliaasti ohjattiin junasta
ulos. Mikäpä siinä... reippaasti kassit taas käteen ja tietä etsimään.
Tultiin neljän tien risteykseen, ja kas siinäpä oli pulma. Ilta oli taas
pitkällä ja joulukuussa oli pimeää. Siinä risteyksessä ihmetellessämme
sattui ilmeisesti paikallinen asukas samaan risteykseen. ”Päivää... gud
dag...,” sanoin sujuvalla pakkoruotsilla, jota olin todennut norjalaistenkin
ymmärtävän.
"Mikähän
tie näistä vie Trondheimiin?" …ja kyllähän herra osasi tien osoittaa.
"Anteeksi, kuinkahan paljon sinne on matkaa?" ”Vähän
toistatuhatta kilometriä,” arveli ystävällinen norski, mutta oli pudottaa
alaleukansa, kun kohensimme ryhtiämme ja lähdimme joutuisasti kävelemään
osoitettuun suuntaan. Parinsadan metrin päästä vilkaisin taakseni ja
siellä se mies seisoi kuin hoo katsellen hullujen suomalaisten perään.
Muutaman kilometrin taas käveltyämme taivalsi vastaamme uusi norjalainen,
polkupyöräänsä taluttaen. Ihan vaan huviksemme rupesimme miestä
jututtamaan, oikeastaan kysyäksemme, sattuisiko hän tietämään paikkaa, missä
tällaiset rahattomat turistit voisivat yönsä viettää.
Jos oikein
muistan, niin miehen nimi oli Magnus Lieg, ja hänpä sattui omistamaan
lähistöllä pienen vuoristomajan, jossa oli jopa lämpö päällä. Sinne hän meidät
saattoi, ja hetkistä myöhemmin joku toi vielä meille lämmintä keittoakin, jota
Magnuksen rouva oli meille keittänyt. Jotain kertoo norjalaisista tämäkin
anekdootti.
Ensi kertaa
Kiirunasta lähdettyämme olimme nukkuneet kunnolla oikein haahkanuntuvapeitoissa
ja saaneet kunnolla syödäksemme. Seuraavan aamuna olimme valmiit jatkamaan
taas matkaa. Suunnitelma oli yksinkertainen. Liftaamaan
tienpäälle ja jos tuuri käy, niin se on siinä, mutta jos ei käy, niin koetetaan
taas seuraavalle asemalle ja samaan junaan, josta jo kerran oli lennetty ulos.
Eköhän siinä taas pari asemanväliä mene, ellei käy niin, että sama junailija
sattuu paikalle.
Tällä kertaa
saimme pienen liftinkin jonkun "maitoauton" kyydissä ja päädyimme
asemalle suunnilleen pari tuntia ennen kyseistä junaa. Meidät asemalle
tuonut auto oli jotain pakettia vastassa, joten oli oletettavissa, että joku
junahan se sieltä tulisi. Nyt meni Pentti kysymään luukulta, että mikähän
juna sieltä nyt tulee ja palasi hieman pettyneenä luokseni. ”Se on
gudstog..siis tavarajuna”, hän kertoi. ”Meidän juna!” minä riemuitsin. ”Jos
se menee oikeaan suuntaan, voimme yrittää viimeisiin vaunuihin, eikä kukaan
heitä meitä ulos.”
Ja sieltähän
se tuli, ja suuntakin oli oikea. Pikkuisen kierrellen painelimme
ratapihan toiselle puolelle, sillä toki tajusimme, että aseman puolelta emme
voi nousta junaan. Viimeiset vaunut olivat avovaunuja, joten sinne. Kaikki kävi
kuin leikki. Rautalootujen väliin istumaan ja matka etelään alkoi.
Oikeastaan
siitä alkoikin seikkailun muistorikkain osa. Upeat olivat Norjan
maisemat, mutta sen verran oli viima, että ei ihan paras ollut tuo
matkustusmukavuus. Jotenkin oli kuitenkin päästävä Trondheimiin, sillä sinne
olin tilannut hieman rahaa, ja sitä totisesti tarvitsimme, jos syödä aioimme.
Pian alkoi kuitenkin vaikuttaa siltä, että Trondheimissa saisivat korjata pari
jäätynyttä ruhoa pois junasta, joten päätettiin jäädä seuraavalla
"pysäkillä" pois.
Seuraava
pysähdys olikin Mo i Rana -niminen kaupunki. Olimme jäässä kuin lumiukot, mutta
onnistuimme kuitenkin pudottamaan itsemme pois junasta ja hämmensimme jälleen
norjalaisia, kysymällä, missä ollaan.
Viluisen
näköisiähän me varmaan oltiin, mutta muuten kuin "jenkkituristit". Kaiken
järjen mukaan meidän olisi pitänyt tietää missä oltiin.
Niinhän se
on, että kysymällä kaikki selviää.
Jääköön tämä
matka nyt tällä kertaa tähän, mutta kyllä me lopulta pääsimme myös
Trondheimiin, sieltä Ruotsiin ja sitten Haaparannan kautta takaisin Ouluun. Jos
sopiva väli tulee, kerron myös matkan loppuosasta. Olinhan silloin elämäni
ensimmäisen kerran putkassa... ja vielä vapaaehtoisesti. Jos joku lukija sattuu
tuntemaan Pentti Kotilaisen, niin terveisiä vaan. Sen matkapäiväkirjan saisi
toimittaa vaikka minulle, jos se ylipäänsä on enää jäljellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti