Osmo Soininvaara on
vihreiden kaupunginvaltuutettu Helsingissä. Hänen tietämystä ja osaamista
arvostan siitäkin huolimatta, että mies on nimellisesti vihreä. Voin toki olla
väärässä, mutta henkilökohtaisesti en uskokaan Soininvaaran jakavan moniakaan vihreiden
poliittisia ajatuksia. Tästä kansalaisliikkeestä tuli puolue sen jälkeen, kun
osa liikkeeseen kuuluvista älyköistä halusi ruveta kiipeämään vallan tikapuita.
Joskus suojeltiin liito-oravia joskus taas soita. Eräänlaista osaamattomuutta
kuitenkin kuvaa se, että liike, jonka nimenomaisesti pitäisi kannattaa
esimerkiksi saasteettominta ja ympäristöystävällisintä energiavaihtoehtoa
ydinvoimaa, onkin profiloitunut sen vastustajaksi. Erikoista on, että
samanaikaisesti he kannattavat kaikkein kalleinta ja vaarallisinta vaihtoehtoa
tuulivoimaa. Onhan selvää, että ei Ville Niinistökään ole niin tyhmä, mitä
tökeröstä käytöksestä voisi päätellä. Ei ehkä ole penaalin terävin kynä, mutta
menestyy siinä porukassa erinomaisesti, eikä sukulaisuus tasavallan
presidenttiin varmaankaan pahaa tee näille pyrkimyksille. Mitenkäs siinä
laulussa sanotaankaan: ”Olen lentäjän poika, melkein siis sankari itsekin”.
Seuraavana kuitenkin nyt
Soininvaaran ajatuksia, jotka ovat pahassa ristiriidassa esimerkiksi Kokoomuksen
ajatusten kanssa.
Suomi kärsii valtavasti
siitä, että sen kaupungit ovat Ruotsiin tai Saksaan verrattuna hyvin hajanaisia
ja pieniä. Jos niiden koko kaksinkertaistuisi, niin niiden tuottavuus kasvaisi,
jopa yli 8%. Kaupunkien kokoa ei kuitenkaan kannata pyrkiä suurentamaan
pelkillä alueliitoksilla, sillä kokoakin suurempi merkitys on asukastiheydellä.
Soininvaara on arvioinut, että jos väestöntiheys kaksinkertaistuisi, niin
tuottavuus kasvaisi noin 5%. Soinninvaaran arvioiden mukaan voidaan siis
pelkällä asuttamispolitiikalla lisätä tuottavuutta peräti 13%. Kun heitän tähän
jo aikaisemminkin julkaisemiani omia ajatuksia siitä, että paitsi että järkevä
asutuspolitiikka paitsi lisää tuottavuutta, se myös laskee kustannuksia.
Poliittisesti hyvin hoidetussa kunnassa olisi siis mahdollisuus varmaan ainakin
20% nettotuoton parannukseen, joka automaattisesti näkyisi samansuuruisena
elintason nousuna.
Kunnallislain muutoksen
myötä monet maalaiskunnat julistautuivat jokin aika sitten kaupungeiksi pyrkien
siten jonkinasteiseen statuksen nostoon. Totuus on kuitenkin, että
kuntamuodolla ei ole läheskään samaa merkitystä kuin kunnan rakenteella.
Kuntaliitoksilla on siis hyvin kaksipiippuinen vaikutus. Se kyllä lisää kunnan
asukaslukua, mutta samalla myös sen hajanaisuutta.
Mitään viisastenkiveä on
vaikea löytää, kun kansaakaan ei voida vaihtaa. Todellisuudessa me olemme se
”juntti” suomalainen kansa, joka saattaa kyllä kaikissa juhlapuheissa muistaa,
että ”vastakkainasettelua ei ole”, mutta jo seuraavana päivänä kadehditaan
jotain pääkaupunkiseudulle nousevaa rakennusta, aivan kuin se olisi henkisesti
muilta pois. Tosiasia nyt vain on, että Suomessa on vain yksi suurkaupunki ja
muutamia kaupungin nimen ansaitsevaa taajamaa, jotka voisivat kiivaasti ryhtyä
toteuttamaan näitä periaatteita ja ajatuksia kaikissa toimissaan. Alueliitokset
eivät ole mikään ratkaisu, mutta ne voivat kyllä joissakin olosuhteissa toimia
hyvänä alkuna. Alueliitosten toteuttamisessa ei kuitenkaan saisi luvata liikoja
näille liitettäville kunnille, sillä näillä lupauksilla on taipumus johtaa vain
entistä suurempaan hajaannukseen, vaikka alkuperäinen tarkoitus olisi ollut
juuri päinvastainen.
Taloudellisesti onnistunein
alueliitos on täysin perisuomalaisen ajatustavan vastainen. Se olisi sitä, että
”emäkuntaan” liitettävistä kunnista siirretään sekä asukkaat että palvelut
sinne keskustaajamaan. Kunta tiivistyy ja saadaan niitä ”vahvoja hartioita”,
joita usein peräänkuulutetaan, mutta joita ei pelkillä alueliitoksilla saada. Tätä
utopiaa tuskin koskaan suomalaisessa yhteiskunnassa voidaan toteuttaa, mutta
kaavoituksella ja rakentamisella tätä voitaisiin hieman edesauttaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti