Me suomalaiset kiitämme itse itseämme väittämällä, että meillä on maailman paras koulujärjestelmä ja maailman parhaat kätilöt, jotka auttavat naisiamme synnyttämään maailman parhaita ihmisiä. Ihan hyvin tähän voi uskoa kuka tykkää olla tämän sortin uskovainen, mutta todellisuus on hieman toisenlainen. Saattaa hyvinkin olla niin, että ”on lottovoitto syntyä Suomeen”, mutta totuuden nimissä on sanottava, että se on korkeintaan viisi oikein ja lisänumero.
Ei siis aivan turhaan tätäkään
arpaa ostettu, mutta tilastollinen totuus on se, että maailmassa on satoja
paikkoja, joihin syntyminen on jonkin verran suurempi voitto. Sadan maailman arvostetuimman yliopiston
joukkoon sopii vain yksi suomalainen yliopisto, ja ihan samanlaisia lapsia
auttavat mailmaan kaikki kätilöt kaikkialla maailmassa.
Suomalaisen koulutuksen nurja
puoli on se, että vaatimustaso pidetään niin alhaisena, että riman yli onnistuu
kepluttelemaan jokainen, joka sitä haluaa. Ja ne, jotka eivät sitä itse edes
halua, työnnetään jotenkin läpi putken alkuosasta. Onhan meillä
oppivelvollisuus, joka ei tosin tarkoita todellista velvollisuutta oppia
mitään, vaan olla ainoastaan rattaissa mukana johonkin tiettyyn ikään asti.
Kaikesta huolimatta
suomalainen yhteiskunta arvostaa suomalaista koulutusta jopa siinä määrin, että
emme osaa tai emme halua huomioida ulkomailla suoritettuja opinnäytteitä tällä
Suomessa yhtään miksikään. Selvää on, että Suomessa lääkärin tulee osata suomea,
mutta kohtuutonta on, että Moskovan yliopiston professoria pidetään vuosikaudet
kadunlakaisijana. Uskoisin, että tähän meillä ei ole edes varaa. Vähän ihmettelen myös sitä, että joku
Itä-Suomen yliopistossa suoritettu kielenopettajantutkinto ohittaa Campridgen
yliopiston tutkinnon silloinkin, kun kyseessä on huomattavan kokenut ulkomailla
toiminut opettaja. Tässä nyt en mitenkään halua aliarvioida Itä-Suomen
yliopiston tasoa, mutta esitän ihan vilpittömän kysymyksen, että ohittaako se
todella monia maailmalla tunnettuja yliopistoja vain siksi, että sattuu olemaan
osa suomalaista koulujärjestelmää.
Tämä on se toinen suomalaisen
järjestelmän nurja puoli. Koulutus asetetaan jokseenkin aina osaamisen edelle
vetoamalla muodolliseen pätevyyteen.
Uskallan arvostella tätä
järjestelmää siksi, että en tunne itseäni erityisen oppineeksi, vaikka olen
kahlannut tuon putken läpi lähes kokonaan. Ainoastaan tohtorin tutkinnon
jouduin keskeyttämään sydämen pettämisen vuoksi. En tiedä, miten loppumatkasta
olisi käynyt pääni kanssa, mutta siihen saakka olin enimmäkseen tarvinnut istumalihaksia.
Politiikka on se pakopaikka,
jossa on onnistuttu häivyttämään kaikki muodollisen pätevyyden vaatimukset.
Koulunsa keskeyttäneet ja lähes kokonaan kouluttamattomat saattavat kevyesti
nousta maistereiden ja tohtoreiden ohi, ja tavallaan näin on hyvä. Todellista osaamista tulee todellakin
arvostaa, mutta merkityksensä on myös sillä mitä osaa. Lankkujen sahaamisen
osaaminen ei ehkä sittenkään anna sitä pätevyyttä, jolla kansan asioita hoidellaan.
Kyllähän politiikassakin on
tehtäviä, joissa todellinen ammattipätevyys olisi syytä asettaa poliittisen
pätevyyden edelle, tai ainakin sen rinnalle. Sanotaan nyt vaikka esimerkkinä
ministerin pestit. Armeijaan käymätön
puolustusministeri on kyllä yhtä makaaberi asia kuin professori kadun
lakaisijana.
Niin, että silleen. Onhan
meitä moneen junaan. Ei kaikista oppineista ole kaikkiin virkoihin… kaikista ei
ehkä mihinkään, mutta ainahan voi heilutella natsilippuja ja kylvää rasistisia
mielipiteitä. Siihen kelpaa varmasti, vaikka ei koskaan olisi mitään koulua edes
loppuun saanut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti