Erkki Rahkola ja Carl-Fredrik Geust ovat kirjoittaneet tuon nimisen kirjan, joka kertoo Elisenvaaran risteysaseman tärkeydestä ja siihen kaikkien sotatoimien aikana kohdistetuista vainoista. Se oli tärkeä rautatien solmukohta sen aikaisessa Karjalassa, joten siihen kohdistui myös voimakkaita vihollisuuksia kaikissa sodissa.
Koska
historian ja nimenomaan sotahistorian kiinnostukseni on yleisesti tunnettua, on
luultavaa, että myös Joulupukki on asiasta kuullut, koska osasi tuoda minulle
joululahjaksi juuri tämän kirjan.
Toki
minä tämän kirjan tapahtumat pääpiirteittäin tunsin, mutta monet yksityiskohdat
tässäkin teoksessa vahvistivat minun käsityksiäni siitä, että normaalisti
evakuoitujen ihmisten lisäksi Karjalasta tuli myös suuri joukko pakolaisia tänne
Kanta-Suomeen. He olivat siis aidosti pakolaisia, monet heistä täysin
verrattavissa Syyrian, Irakin ja Somalian pakolaisiin. En minä voi muuta kuin
ihmetellä nykyisen sukupolven väitteitä, että ei Karjalasta tullut pakolaisia.
No ihan varmasti tuli, ja minä olen yksi heistä, vaikka en aivan vielä omin
voimin kävellyt, kun olin vasta muutaman päivän ikäinen.
Synnyin
9.kesäkuuta 1944 Pitkärannassa, josta äitini toi minut sotaa pakoon.
Pitkärannasta lähdetiin 18. kesäkuuta, koska elämä siellä ei enää ollut
mahdollista ja ”ryssä” kolkutteli jo kaupungin portteja. Näihin aikoihin siellä
ei juuri suomalaisia enää ollut, sillä ihmiset olivat paenneet kuka milläkin
keinoilla. Me onneksi pääsimme alkumatkan sotilasajoneuvon kyydissä, josta
varmaankin lankesi kiitos minun avuttomuudelleni.
En
tiedä, mitä pitäisi ajatella suomalaisten historiantutkijoiden avuttomuudesta,
koska eivät millään tavoin ole pyrkineet korjaamaan sitä hyvin yleistä
väärinkäsitystä, että ei Karjalasta tullut pakolaisia. Heille voin sanoa vain,
että lukekaa tuo mainitsemani kirja, samoin kuin Pentti Oksasen kirja nimeltä Laatokan
pakolaiset, niin saatte tutustua todellisiin seikkailuihin.
Painotan sanaa
todellisiin, sillä näin on todella tapahtunut, vaikka näitä tapahtumia ei minun
muistiini olekaan tallentunut. Ei historian tutkiminen ole kielletty myöskään
historian tutkijoilta. Tarkempi syventyminen evakkokysymykseen paljastaisi
varmasta ”ihmeellisyyksiä” tästäkin asiasta. Jopa minäkin olen saanut selville,
että sana ”evakko” pitää sisällään vähintään kolmenlaisia ihmisiä. Ensinnäkin
ihmisiä, jotka saivat evakuointikäskyn hyvissä ajoin ennen kun sotatoimet edes
olivat lähelläkään heidän kotiseutujaan. Toinen hyvin vähällä päässyt porukka
oli rajaneuvottelujen jälkeen siirtymään määrätyt ihmiset, jotka menettivät
kotinsa vain ”munattomien” rajaneuvottelijoiden takia. Pahimmassa asemassa olimme
me, todelliset pakolaiset. Ihmiset, jotka jättivät kotinsa vasta silloin, kun
todella henki oli uhattuna.
Pakolaisten
pakomatka ei ollut mitenkään järjestettyä eikä järjestelmällistä. Kukin tuli
miten pääsi ja mistä pääsi. Hyvin suuren osan matkaa henki oli todella uhattuna,
ja satoja todella myös kuoli tuolla matkalla. Ehkä suurin yksittäin kuolleiden
joukko olivat nimenomaan Elisenvaaran pommituksissa kuolleet. He olivat
siviilejä, jotka eivät kerenneet ajoissa pois sodan jaloista.
Paljon
puhutaan historiallisista vääryyksistä, mutta ihan niin suomettuneita meidän ei
sentään tulisi olla, että tätä vääryyksien ketjua jatketaan silloinkin, kun se
ei mitenkään ole välttämätöntä. Eikö todella olisi aika myöntää, että osa
näistä Karjalan evakoista on todella pakolaisia? On aivan turha vedota siihen,
että pakolainen määritellään siten ja siten. Eivät tosiasiat määrittelemällä
miksikään muutu eikä valtakunnan rajoilla todellakaan ole mitään merkitystä
tässä asiassa.
Kirkkoherra Arvi Kujala siunaa Elisenvaaran pommituksen uhreja Otsanlahden uudella hautausmaalla 25.6.1944. SA-kuva
Pakolainen
on se, joka pakenee jostakin paikasta pelätessään jotakin ja hakeutuu paikkaan
jossa luulee olevansa turvassa.
Ostakaa
nuo kirjat… suosittelen.
P.S.
Minä, ”ryssän lapsi”, olen antanut kertoa itselleni, että lähes nykyisen
kaltainen ”rasismi” kohdistui aikoinaan myös meihin muulta tulleisiin
toisuskoisiin. Rasismi Suomessa ei siis ole ollenkaan uusi asia. Erona
nykyiseen on vain se, että suurin osa noista banderollien kantajista oli
silloin rintamalla. Kun itärajallakin oli kiirettä, ei keretty länsirajoja sulkemaan.
Toisaalta meidät oli kai pakko ottaa vastaan, koska olimme kaikesta huolimatta
suomalaisia. On kai niin, että juuri tästä syystä me pakolaiset emme joidenkin
mielestä ole pakolaisia. Jos se tosia-asia myönnettäisiin, että Karjalasta tuli
massoittain ihan oikeita pakolaisia, ei enää voitaisikaan puhua
ennennäkemättömästä pakolaistulvasta. Eiväthän sotien jälkeen syntyneet ikäluokat
tosin paljon ole nähneetkään, ja heille kai tilanne on ”ennennäkemätön”.
Varmaa
on, että sen verran paljon näitä pakolaisia nytkin on, että ihan sanoja
vääristelemällä ei tästäkään asiasta selvitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti