En minä koskaan ole väittänyt olevani sotaveteraani, vaikka sodan aikana olenkin vallatulla alueella syntynyt. Jossakin kirjoituksessa on kyllä mainittu, että olen ”viimeinen mohikaani”, jolla sinä yhteydessä tarkoitettiin kai viimeistä siellä syntynyttä ja sieltä paennutta suomalaista. Suomalaisena olen todella aina itseäni pitänyt, vaikka vastaanotto täällä Kanta-Suomessa ei aina tätä ajatusta tukenutkaan. Sain kyllä kuulla olevani ”ryssän lapsi” ja kuulin myös aikuisten naureksivan sille, kuinka karjalaiset valittivat, että kaikki omaisuus jäi Karjalaan. Tiedättekö hyvät ihmiset, miksi he valittivat? Se johtui yksinkertaisesti siitä, että kaikki omaisuus jäi Karjalaan. Se oli suurin suomalainen ”veronmaksu” kautta aikojen. Tämä vero ei hyödyttänyt Suomea, jos nyt ei sitä välillistä hyötyä lasketa, että myös karjalainen yritteliäisyys ja karjalaiset yrityksen tulivat näiden evakkojen mukana Suomeen. Kuvitelkaapa mitä tapahtuisi, jos sellainen ”veromäärä” olisi paukahtanut valtion kassaan. Puoli miljoonaa satunnaisesti valittua suomalaista luovuttaisi koko omaisuutensa valtiolle. Ei siinä tarvitsisi miettiä makeisveroa, jota ei toki omatekoisista nekuista silloin tarvinnut maksaa, kun ei nykyistä ministereistäkään kukaan ollut syntynyt.
Vanhimmat
veljeni olivat ”sotapakolaisina” Ruotsissa. Osa kansasta oli myös Tanskassa, ja
monet ovat vieläkin sillä reissulla. Muistan hyvin Amerikan ruokapaketit, jotka
monille perheille olivat melkeinpä elinehto, sillä paitsi että sota oli vienyt
karjalaisperheiltä kaiken omaisuuden, se vei myös monista perheistä
miespuoliset perheenjäsenet. Sodasta palanneet miehetkin olivat usein vain
”puolikuntoisia” ja pahasti invalidisoituneita niin fyysisesti kun
henkisestikin. Minunkin isäni haavoittui kahdesti ja kuoli vajaa 10 vuotta
sodan päättymisen jälkeen, varmasti ainakin osittain sodassa saamiensa vammojen
seurauksena. Vaikka monet selviytyivät sodasta nipin napin hengissä, kuolivat
pian sodan jälkeen.
Kyllä
tosiasia on se, että ilman ulkomaiden apua Suomi ehkä olisi toipunut, mutta
olisi se ollut paljon vaikeampaa. Sodan jälkeinen köyhyys Suomessa pakotti
monet ihmiset jatkamaan ”pakoaan” Ruotsiin, Amerikkaan, Kanadaan ja Australiaan.
Varsinkin Ruotsin talouden nousuun nämä Suomesta tulleet pakolaiset olivat
voimakkaasti osallisina, joskin on ehkä liian itsekästä ajatella, että vain he
sen saivat aikaan.
Nämä
äärimmäiset kokemukset saivat minut laajentamaan katsettani hieman Suomen
rajojen ulkopuolellekin, ja opin ymmärtämään, että kansainvälistä apua
tarvitaan silloin, kun joku maa joutuu aiheettoman ulkopuolisen väkivallan
kohteeksi. Samalla ne tekivät minusta rasismin vastustajan. Kyllä minä sitä
mieltä olen, että rasismi on kasvanut juuri tämän sotien jälkeisen sukupolven
aikana ja juuri siitä syystä, että kaikki omakohtainen kokemus puuttuu ja
suhtautuminen vanhempien kertomuksiin on varsin ylimielinen. Ehkä rasismi ei
sellaisenaan ole rikos, mutta synti se on, naamioitiinpa se minkälaiseen
muotoon tahansa.
Varmasti
olemme monellakin tavoilla syntisiä, mutta aivan varma olen, että turha rasistien
on taivaaseen menevään jonoon koettaa kiilata. Taivaassahan niitä ulkomaalaisia
kuitenkin tulee vastaan, joten ehkäpä rasistit eivät sinne haluakaan. Tuskinpa
siellä on erillistä osastoa suomalaisille.
Sankarihaudoilla
on kuhinaa, kun vainajat kääntyilevät haudoissaan katsellessaan nykyisen
sukupolven ymmärtämättömyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti