Olen elämän aikana keskustellut monien pappien kanssa, lukenut sekä Raamatun, katekismuksen sekä Koraaninkin. Koko tämä teologinen paketti ei minusta varmaankaan ole tehnyt yhtään uskovaisempaa kuin ehkä muutenkin olisin, mutta kyllä se on avartanut näkemyksiä.
Viime
päivinä sain taas etuoikeuden keskustella oman kirkkokuntani sielunpaimenien
kanssa ja jälleen kerran sain tiedontarvettani ravittua. Uskonnon historia on
minua aina kiinnostanut, ja monet sen keskeiset hahmot ovat saaneet minut
ihmettelemään suurten ihmisten suuruutta. Kuuntelin saarnaa evankelista
Luukkaasta, jonka elämä oli kiinnostanut minua aikaisemmin lähinnä
ikonimaalarina. Joissakin lähteissä on mainittu, että Luukas on maailman
ensimmäinen ikonimaalari. Ehkä oli, ehkä ei. Luukkaan aikoina noin vuonna 80
syntyivät kyllä ensimmäiset kirkkomaalaukset, mutta ne olivat pääosin freskoja,
joiden tekijästä ei ollut täyttä varmuutta. Itse asiassa ei ole selvää, kuka
teki ensimmäiset kristilliset kuvat tai symbolit, mutta oletettavaa on, ainakin
joitakin kristillisiä merkintöjä käytettiin jo Jeesuksen aikoihin. Ikoni ei ole
mikään katollisen kirkon yksinoikeus, vaan kaikki kristilliset kuvat ovat
ikoneja. Itse asiassa pelkkä ristikin on ikoni, joten ei liene liioiteltua, jos
väitän, että ei ole olemassa pyhäkköä, missä ei olisi yhtään ikonia. Tämä ihan
uskontokunnasta riippumatta.
Evankelista
Luukas on jäänyt kirkkohistoriaan kokonaan toisesta syystä. Jeesuksen aikoihin
häntä ei edes tunnettu, eivätkä opetuslapset olleet koskaan kuulleet tästä
syyrialaisesta lääkäristä. Muuttaessaan nykyiseen Kontantinopoliin hän toi
Syyriasta tullessaan senaikaisen liturgian muodot, joiden mukaan ortodoksinen
kirkko yhä vielä toimittaa seremonioitaan. Kun kysyn ortodoksiselta papilta,
mistä se ja se asia liturgiassa johtuu, saan useimmiten vastaukseksi juuri
vetoamisen tuohon vanhaan perinteeseen.
Kun
kysyn ortodoksipapilta, miksi näin tehdään, hän hyvin mielellään kääntää
kysymyksen päinvastaiseksi. Miksi ei tehtäisi? Se on se tieto, mikä meillä on
alkuseurakunnan uskonnollisista tavoista, ja ortodoksinen kirkko pitää itseään
alkuseurakunnan suoranaisena jatkona. Vaikka seurakunnan jumalanpalvelus eroaa
luterilaisesta palvelusta, ei edes Suomen ortodoksinen kirkko ole nähnyt
tarpeelliseksi uusia näitä joskus eksoottiseksikin miellettyjä tapojaan.
Selvää
on, että meidän Herramme ei olisi asettanut niin monien merkityksellisten
tapahtumien kertojaksi, jos ei kyseessä olisi todella merkityksellinen mies.
Luukas oli siis syyrialainen, hän oli ammatiltaan lääkäri, mutta muutoin täysin
tuntematon kristittyjen keskuudessa, mutta hänen tehtäväkseen muodostui tosiksi
tunnettujen tapahtumien kertominen jälkipolville. Luukas kirjoitti tapahtumat
ylös ja levitti sanaa, joka oli tarkoitettu nimenomaan jälkipolvien
kuultavaksi. Hän ei ollut opetuslasten aikalaisia, vaan hieman nuorempi.
Varmasti
opetuslapsetkin olivat saaneet tehtävän Herralta, mutta he olivat tavallisia
kuolevaisia eikä heidän elinikänsä ulottunut yhtä pitkälle kuin Luukkaan aika
oli. Kirjoitustaitokin oli vielä noihin aikoihin enemmän harvinaisuus kuin
jokaisen hallinnassa, joten se rajoitti näiden tapahtumien muistiin merkintää.
Ehkä Kristus oli tarkoittanut, että vain jotkut tapahtumat ”todistetaan” ja
loput jätetään uskon asioiksi.
Totta
kuitenkin on, että kaikille kristityille Luukas on merkityksellinen mies, ja
erityisesti ortodoksiset seurakunnat muistavat häntä juuri tuon liturgisen
kaavan takia.
Lopuksi
muutama lohdutuksen sana niille, jotka pelkäävät kirkkoon tai tsasounaan tuloa
juuri näiden tapojen takia. Meillä ei mikään ole pakollista, ja ortodoksisessa
kirkossa et voi toimia väärin. Ainoa vaatimus on kohtuullisen ihmismäinen
käytös. Ehtoolliselle et voi osallistua, jos et ole ortodoksisen seurakunnan
jäsen, mutta siihenpä se sitten rajoittuukin.
Tervetuloa
Kalajoen tsasounaan, sinua odotetaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti