Minä
olen kristitty ja yritän elämässäni soveltaa kristittyjä periaatteita.
Uskontunnustuksemme mukaan uskon myös kristilliseen käsitykseen Jumalasta, Pojasta
ja Pyhästä Hengestä. Raamattua pidän pyhänä kirjana, vaikka tiedänkin, että
esimerkiksi Raamatun suomenkielinen käännös on peräisin useasta perättäisestä
käännöksestä, eikä sen teksti enää vastaa alkuperäistä. Historialliset
tosiasiat on alkuperäisissä kirjoituksissa niin monen kertojan toimesta
kirjoitettu, että niitä tuskin on järkevää epäillä. Epäilyttävää on kuitenkin
tapa, jolla ekumeeninen kirkolliskokous 300-luvulla päätti, mitä Raamattuun
hyväksytään ja mitä jätetään pois. Jos Raamattu olisi Jumalan sanaa, tuota
ukkolaumaa tuskin oli tarvittu sanan sensurointiin. Eniten minua täräytti tieto
siitä, että Juudaksen evankeliumi jätettiin pois Raamatusta vain siksi, että se
olisi kumonnut vanhan, kristinuskossa yleisen käsityksen Juudaksen
petollisuudesta. Evankeliumin mukaan Juudas toimi Kristuksen ohjeiden
mukaisesti, vaikka saikin petturin leiman.
En nyt
tässä kuitenkaan koeta suorittaa uskontojen puhdistusta enempää kuin
Raamatunkaan oikolukua. Haluan vain kertoa omasta suhtautumisestani uskontoon
ja uskovaisiin. Monia uskontoja on mollattu yksityisten seurakuntalaisten
pahojen tekojen tähden. Mistään kirkkokunnasta tätä ei voida pitää seurakuntaan
kohdistuvana totuutena, enkä usko seurakuntien sitä hyväksyvän. ”Nyrjähtäneitä”
ja pahantekijöitä on kaikkialla missä on ihmisiä. Näin myös uskonnollisissa
yhteisöissä, kuten huomattu on.
Kyllä
minä vilpittömästi olen sitä mieltä, että uskovissa on enemmän kunnon ihmisiä
kuin ns. tavallisissa kansalaisissa. Tämän uskon ihan ilman ajatusta siitä,
mihin uskontokuntaan ihminen kuuluu. Itse kuulun maailman vanhimpaan
uskontokuntaan, jota toki pidän oikeaoppisena. Se ei kuitenkaan tarkoita, että
pitäisin muita seurakuntia tai lahkoja jotenkin vääräoppisina. Vanha sanonta
”jokainen tulee uskollaan autuaaksi” pitää varmasti paikkansa. Myös jokaisella
on oikeus palvella Jumalaansa omalla tavallaan. Vilpittömyytesi huomataan, ei
käyttämäsi rituaalit. En minäkään rituaaleja kannata, mutta en myöskään
vastusta niitä, koska ne eivät vahingoita ketään. Jos niistä on jollekin iloa,
niin iloitkoon rauhassa. En minä siihen usko, että ortodoksiset papit pitävät
taivaspaikan ehtona praasniekkaan osallistumista.
Kuten
ehkä jo tiedättekin, minä olen siis ortodoksi. Se on hyvinkin ”koristeellinen”
kirkkokunta verrattuna moneen muuhun uskontoon. Kuitenkaan se ei tee siitä parempaa
tai huonompaa muihin seurakuntiin verrattuna. Minulle se on kuitenkin tärkeä. En
edes yritä tehdä käännytystyötä, puhumattakaan arvostelusta tai mollaamisesta. Sitä
tuskin Jumalanikaan hyväksyisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti