Kyllä se varmaan monia ihmetyttää, että en ole tähän poliittisesti hyvinkin kuumaan asiaan ottanut kantaa. Se nyt yksinkertaisesti johtuu siitä, että en ole tämän alan asiantuntija, enkä ole oikein pystynyt muodostamaan selvää kantaa asiaan. Kuntauudistus oli selkeästi eri juttu, koska oli matemaattisesti todettavissa, että mikään ei halpene sillä, että matkat pitenevät. Varsinkin kun oli jo saatettu aikaan sopimus, että kaikille maksetaan vähintään viiden vuoden palkka, tarvittiin äijää tai ei. Mahdollinen niukka säästö onnistuttiin siis tuhlaamaan melko helposti muutenkin ylipaisuneen byrokratiamme rattaisiin.
Ei sille
mitään voi, että myös tämä sote jotenkin haisee. Sen kuitenkin tajuan, että jos
siinä on kohta, joka on selkeästi lain vastainen, on tämä kohta muutettava.
Aika merkillistä olisi, jos lakia voitaisiin muuttaa sitä mukaa kun se on
poliittisesti tarkoituksenmukaista. Nykyisin tuntuu olevan muodissa, että jos
laki tai säännöt eivät salli jotain toimintaa, muutetaan lakia tai toimitaan
sen vastaisesti. Se nyt vaan on niin, että silloin ei järjestäytynyt
yhteiskunta ole kunnolla järjestäytynyt.
Mikä
tässä sotesopassa sitten oikein mättää? No ihan näin äkkipääten tuntuu siltä,
että yksityisten terveyspalveluiden etuja halutaan turvata, ja maksumiehiksi
pantaisiin ne kunnat, jotka ovat hoitaneet asiansa hyvin ja pystyisivät ihan
itse järjestämään suurimman osan näistä palveluista. Totta tietysti on, että
yhteistoiminnalla voitaisiin joitakin asioita hoitaa tehokkaammin, mutta
tämänkin tulisi perustua vapaaehtoisuuteen. Kyllä kunnan pitää ihan itse saada
sopia, mitä palveluja se ostaa ja keneltä. Aivan samoin kun kunnan tulee itse
pystyä määrittelemään se, haluaako se liittyä yhteen jonkun toisen kunnan
kanssa vai yrittääkö selvitä yksikseen.
Sen
verran aikaa olen jo Kalajoellakin asunut, että voin todeta pääsääntöisesti
täällä asioiden olevan hyvin. En siis oikeasti ymmärrä, miksi kaupunginjohtoa
mollataan toisaalta, kun kuitenkin kehutaan, että esimerkiksi talous on hyvin
hoidettu. Totta kai kaikkialla on nyt ja aina jotain sanomista, mutta ei näitä
asioita voida hoitaa esimerkiksi vaatimalla niiden eroa, jotka pääsääntöisesti
ovat hoitaneet asiansa hyvin.
Kalajoella
siis pääsääntöisesti asiat ovat hyvin, enkä näe meidän kannalta mitään
hyötynäkökohtaa sillä, että liityttäisiin yhteen jonkun naapurikunnan kanssa.
Pyhäjoki ehkä toisi jotain lisäarvoa ydinlaitoksensa myötä, mutta se ei taida
olla Pyhäjoen intressien mukaista. Merijärvikin pystyttäisiin raahaamaan
mukana, mutta se ei taas olisi meidän intresseissä. Siinä ne vaihtoehdot sitten
olisivatkin. Totta on, että jos valtakunnan yleinen etu noita yhdistymisiä
vaatisi, niin kaipa Kalajoen tulisi niihin suostua, mutta vain vapaaehtoisten
neuvottelujen kautta. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin ajatus pakkoliitoksista
on jo kerran haudattu, mutta sen verran kovia nämä hallitusherrat ovat hautoja
kaivamaan, että en ihmettelisi yhtään, jos nämäkin asiat vielä kerran
pulpahtaisivat kuopastaan.
Tähän
loppuun nyt sitten tämä sotamies Honkajoen rukous: ”Varjele näitä Suomen
herroja, etteivät toista kertaa iskisi päätään Karjalan mäntyyn”. Näyttää
olevan nimittäin niin, että niitä Karjalan mäntyjä kasvaa muuallakin kuin
itärajan tuolla puolen.
Minun
rukoukseni kuuluu: ”Kun et Euroopan unionia vielä ole lakkauttanut, varjele
meitä kuitenkin Kataisen töppöilyiltä, sillä mepit eivät tiedä, mitä tuo tollero
voi aikaansaada.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti