Helsingissä
pidetty Karjala-näyttely ja sen yhteydessä järjestetty paneelikeskustelu
houkutteli paikalle runsaasti väkeä. Keskustelu luovutetusta Karjalasta ja pakolaisuudesta
oli nostanut tunteet pintaan. Ikävä, että en itse päässyt paikalle, sillä olen
varmaan yksi viimeisistä ”oikeista” pakolaisista valloitetusta Karjalasta.
Syntymäni tarina nähtiin kesällä ilmestyneessä Aalto-lehdessä.
Jostakin
syystä olen aina nähnyt eron valloitetun Karjalan ja luovutetun Karjalan
välillä.
Paneeli
osoitti Karjalan merkitsevän paikattomuutta, menetystä, myyttiä ja utopiaa.
Karjala merkitsi jotain korvaamatonta ja ikuisiksi ajoiksi menetettyä, olipa
kyse valloituksesta tai sopimuksella luovutetusta.
Kun jäin
eläkkeelle 2006, tuntui kuin elämä oli eletty. Suuri ja mahtava Neuvostoliitto
oli vienyt sekä kotitalon että isänmaan. Suuri osa Suomessa toki oli jäljellä,
mutta minulle se ei korvannut menetettyä Karjalaa.
Sadunhoitoiset
Terijoen hiekkarannat olin nähnyt jo 60-luvlla, samoin kuin ikävästi
rappeutuneet Terijoen pitsihuvilat.
Oppi-isäni
ja poliittinen idolini oli Veikko Vennamo, ja hänen kotitalonsa hämäräperäinen
palo Karjalan Lahdenpohjassa antoi kimmokkeen tälle kirjoitukselle. Vennamon
innoittamana olin lähtenyt aikoinani politiikkaan mukaan. Veikko Vennamo oli
keskeisessä asemassa 1944-1958 ja hänen ansiokseen laskettiin meidän
siirtolaisten nopeasti toteutettu sodanjälkeinen asuttaminen. Se oli enemmän
kuin yksikään poliitikko on sen jälkeen saanut aikaan.
Että mitäkö
se tähän kuuluu?
No oikeasti
ei mitään, mutta se sai aikoinaan ajatukset liikkeelle. Selvää oli, että
Terijoen hiekkarantoja ei saada koskaan takaisin, mutta korvike löytyi täältä
Kalajoelta: Kalajoen hiekkasärkät. Kun Pitkäsenkylästä löytyi vielä talo, josta
”pienellä ehostuksella” saataisiin karjalaismallinen talo, olisiko Impilahden
poika löytänyt kotiin. No näin minä päätin, vaikka pohjalaiset ihmisinä eivät
ihan karjalaisia olekaan.
Kun ”Karjalasta
heilin minä löysin” ja ehkä ”oma” tsasounakin saadaan valmiiksi, niin
Kalajoesta tulee minulle uusi Karjala. Pohjanlahti ei ole Laatokka, eikä
Kalajoki Vuoksi. Hyvänä korvikkeena ne voivat toimia, kun itse sitä haluan.
Hiekkarannat löytyvät molemmista kylistä.
Kalajoenortodoksisen rukoushuoneen kannatusyhdistys on osa karjalaista kulttuuria. Se
on osa karjalaista perintöä ja näin Kalajoellakin voi elää muisto menetetystä
Karjalasta. Tämän kaiken kirjoitan rakkaudella, ilman ”ryssän vihaa”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti