Maailma
ei ole koskaan niin kaksinapainen, että on vain tarpeellisia ja tarpeettomia
asioita. Se mikä on yhdelle tarpeeton, voi toiselle olla hyvinkin tärkeä. Teatterit,
sirkukset ja taiteet saattavat monestakin olla tarpeettomia, ja kieltämättä
niihin liittyykin lieveilmiöitä, joita voisin arvostella. En kuitenkaan
arvostele, koska en tiedä niitä sidonnaisuuksia, joita asioihin liittyy. On
täysin selvää, että esimerkiksi joku rock-konsertti ei välittömästi nosta
kansantuloa, mutta sillä saattaa olla suurikin välillinen vaikutus.
Välillinen
vaikutus on myös urheilulla, ainakin luulen niin. Kansantulo ei kasva, jos
Robert Helenius voittaa ammattinyrkkeilyn maailmanmestaruuden, mutta takuulla
se vaikuttaa Suomen tunnettavuuteen maailmalla, paljon tehokkaammin kuin joku
trendiryhmä. Ei siis pidä mennä väittämään, ettei urheilua kukaan tarvitse.
Luultavaa on, että maailma tarvitsee niin taiteita kuin urheiluakin.
Uskovaisten
joukosta löytyy eniten näitä ”yksisilmäisiä”, jotka pyrkivät kertomaan, kuinka
hyvin he ovat Raamatun lukeneet. Monet ovat lukeneet, mutta vain harva on
ymmärtänyt. Raamattu on eräs maailman vaikeaselkoisemmista kirjoista, josta
syystä maailmassa on satoja Raamattuun nojaavia kuppikuntia, ja jokainen uskoo
olevansa oikeassa.
Todellisen
ekumeenisen elämän esteenä ovatkin ne monet toisistaan poikkeavat tulkinnat,
joita Raamatusta yhä edelleen on liikkeellä. Samanaikaisesti Raamattua pidetään
täysin erehtymättömänä kirjana. Raamattu on hyvä kirja, mutta se on kuitenkin
ihmisten kirjoittama, ja sen alkulähteenä ovat kirjoitukset, joita on
tosiasiassa moninkertainen määrä varsinaiseen Raamattuun nähden. Ensimmäinen
ekumeeninen kirkolliskokous 300- luvulla päätti, mitä kirjoituksia Raamattuun
hyväksytään ja jätti pois kaikki ne kohdat, jotka olivat ristiriidassa aiempien
oppien kanssa tai heidän omien näkemystensä vastaisia. Esimerkiksi Juudaksen
evankeliumi jätettiin pois vain siksi, että se olisi kumonnut opin siitä, että
Juudas petti Jeesuksen.
Uskovainen,
joka luo uskonkäsityksensä pelkästään Raamattua lukien ja siihen nojautuen, on
kuin tiedemies, joka yrittää tehdä tiedettä lukemalla vain yhden kirjan. Kehtaan
ihan tosissani väittää, että sellainen tietomäärä ei anna minulle oikeutta
epäillä toisten tietoja samasta asiasta. Uskontunnustus sellaisenaan on
molemmille suomalaisille valtionkirkoille (luterilaiset ja ortodoksit) yhteinen,
josta syystä nämä kaksi kirkkoa pystyvät erilaisesta jumalanpalveluksen kulusta
huolimatta hyvin ekumeeniseen toimintaan.
Minun
mielestäni Jumala on olemassa, mutta Raamattua hän ei ole kirjoittanut, josta
tosiasiasta on olemassa historian tietoa. Tämän lisäksi Raamattu on käännetty
sadoille kielille, ja uskon, että jokainen käännös on sisällöltäänkin hieman
erilainen. Suomenkielinen raamattu on käännetty peräti useista perättäisistä
käännöksistä, joka suorastaan takaa sen, että virheitä on syntynyt.
Miettiessäni
näitä asioita tulee mieleeni vanha opettajani, joka kertoi tapaamastaan
ateistista. Kun tältä sitten lopulta kysyttiin, kuinka suuren prosentin
kaikesta maailmassa olevasta tiedosta hän uskoo omaavansa, oli mies vastannut,
että alle 1%. Tähän vanha opettaja totesi vain, että sekin on paljon, mutta
entäs jos se Jumala löytyisi siitä 99 prosentista. En minä usko, että tämä mies
paha oli, hän oli vain tietämätön. Samanlaista tietämättömyyttä löytyy myös
toiselta äärilaidalta: syvästi uskovaisten joukosta. Voidaankin ehkä todeta,
että mitä uskovaisempi, sen uskovaisempi. Jumala on luonut ihmiselle järjen ja
vapaan tahdon, jotka hän tarkoitti ihmisen käyttöön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti