Kun nyt aika alkaa tehdä tehtävänsä, enkä ole lainkaan varma, mitä historia tulee myöhemmin kertomaan, niin puranpa nyt mieltäni hieman tässä. En toki ole varma, onko tämä lainkaan oikea foorumi näiden asioiden käsittelyyn, mutta tämä on se paikka, jonne minä yleensä kirjoitan. En tiedä mitä asiakirjat kertovat sen jälkeen, kun minä olen kuollut, mutta koska olen eräs viimeisistä sotatoimialueella syntyneistä, tunnen jotenkin velvollisuudekseni kertoa asiat sellaisina kuin ne on minulle kerrottu ja jota myös olen aina totuutena pitänyt. Ja pidän - muutaman ”nykynuoren” väitteistä huolimatta.
Sana ”evakko” on asettunut suomen
kieleen ikään kuin yleisnimenä, joka käsittää kaikki luovutetusta Karjalasta
muuttaneet ihmiset. He ovat ikään kuin yksi iso paketti, joiden kokemuksetkin
oletetaan yhteneviksi. Sain aiheen tähän kirjoitukseen, kun luin jonkun
nykysuomalaisen väittävän, että ei Suomessa ole pakolaisia. No kyllä vaan on.
Tiedän sen varmuudella, koska minä olen yksi sellainen.
Synnyin Laatokan rannalla
Impilahden pitäjän Pitkärannan taajamassa samana päivänä, jolloin neuvostoarmeija
aloitti suurhyökkäyksensä. Sinä päivänä pakeni suurin osa niistä kunnan
asukkaista, jotka vielä silloin olivat kotonaan. Äitini ei voinut lähteä, koska
minä synnyin juuri silloin. En tiedä, mitä äitini mielessä silloin liikkui,
mutta hätä oli varmasti suuri, kun neuvostoarmeija jo tulitti pitäjän laitamia.
Yhdeksän päivää myöhemmin oli sitten pakkolähtö, kun Suomen armeija joutui
perääntymään ja taloja polttamaan tulleet sotilaat löysivät meidät ja
korjasivat pikaisesti sotilasajoneuvoon, jolla kyyditettiin turvallisemmille
vesille. Juuri silloin ei meitä kai tulitettu, mutta kyllä monia ”läheltä piti”
-tilanteita matkaan mahtui. Kuka tässä maailmassa on pakolainen, jos me emme
sitä silloin olleet? Tiedän, että vastaavia tilanteita koettiin kaikkialla
valloitetussa Karjalassa ja koetaan nykyisin eri puolilla maailmaa.
Me Karjalan pakolaiset muodostimme
siis yhden osan evakoista. Toinen varsin suuri evakkoryhmä muodostui niistä
sotatoimialueelta muuttaneista, jotka lähtivät kodistaan jo paljon ennen neuvostoarmeijan
aggressiivisia hyökkäyksiä, kenties vain varmuuden vuoksi, palatakseen takaisin
rauhan tultua. Sellaista rauhaa ei koskaan tullut, että nämäkään ihmiset olisivat
kotiinsa päässeet palaamaan. Varsin suuri evakkojen joukko muodostui myös
niistä karjalaisista, joiden kotia ei koskaan valloitettu, mutta jotka
menettivät ne rajaneuvottelijoiden suostuttua vapaaehtoisiin alueluovutuksiin.
Näille ihmisille annettiin aikaa poistua Kanta-Suomeen, jossa heitä yleensä
odotti jo heille varattu tontti ja tilapäinen majoitus.
Kun lukee nykyisiä kuvauksia
evakoista, melkein luulen, että tästä ryhmästä on kysymys. Kiistatta he ovat
evakkoja, mutta ehkä kuitenkin se kaikkein vähällä päässyt siirtolaisten ryhmä,
vaikka en toki väheksy heidänkään kokemuksiaan. Koskaan ei ole helppo niellä
sodan seurauksia, varsinkin jos joutuu menettämään kotinsa. Evakoiksi
luokitellaan myös se ihmisryhmä, joka ei koskaan asunut menetetyllä alueella,
mutta poistui kotoaan sodan aikana ja pääsi palaamaan sinne rauhan jälkeen.
Myös he olivat evakossa, mutta vain sodan ajan, eivätkä kokeneet varsinaisten
evakkojen kohtaloa. Toki heilläkin omat kokemuksensa olivat.
Historiallisesti on siis täysin väärin
niputtaa kaikki evakot samaan nippuun, sillä joukossa on sekä aitoja pakolaisia
että monta erilaista evakkoryhmää.
En ole ylpeä siitä, että olen
pakolainen, mutta olen vihainen suomaisten tietämättömyydestä ja väitteistä,
että meitä pakolaisia ei ole olemassa. Totta on, että aikaa myöten me häviämme
ja minä olen yksi viimeisistä, mutta toivon, että historia muistaa meidän
olleen olemassa. Niin ”suomettuneita” me emme saa olla, että unohdamme oman
historiamme.
Ehkäpä juuri oma tarinani saa minut
suorastaan vihaiseksi, kun maailman parhaaksi maaksi itseään tituleeraava Suomi
on varsin haluton auttamaan nykyisin sotaa pakenevia ihmisiä. Niin kauan kuin -
kiintiöihin vedoten - olemme valmiit työntämään tuleen ihmisiä, jotka pakenevat
henkensä hädässä, emme voi pitää itseämme edes sivistysvaltiona.
Olen melkein valmis yhtymään tuohon
luonnehdintaan, jonka joskus olen maastamme kuullut: ”Maa karu ja asukkaat
yksinkertaisia.” Ehkäpä se ei ihan sellaisenaan pidä paikkaansa, mutta
monikulttuurisuuden vastustus ja kännipäinen örveltäminen maailmalla kyllä
vahvistavat tuota suomikuvaa. On kuitenkin luultavaa, että pahimmat rasistit
eivät edes kännissä ole päässeet kovin kauaksi kotikuntansa rajoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti