Perussuomalaisten rasistinen maine on mädättänyt koko puolueen imagon niin, että joskus on herättänyt ihmetystä, miksi minä, kristillinen mies, olen ylipäätään tämän puolueen kannattaja ja joskus ollut jopa jäsenkin. Tämä ei olisikaan mahdollista, jos Olli Immosen tapaiset rasistit olisivat aina olleet puolueessa merkittävillä paikoilla, tai edes kansanedustajina. Näin ei kuitenkaan aina ole ollut, sillä puolue on SMP:n perillinen ja imenyt aatteensa alun alkaen vennamolaisesta perinteestä. Karjalainen Veikko Vennamo ei ollut vähäisimmässäkään määrin rasistinen, eikä tiettävästi myöskään monikulttuurisuuden vastustaja. Jos näin olisi ollut, luulisin, että tietäisin tästä, sillä sen verran olen mukana ollut, sekä SMP:n että Perussuomalaisten toiminnassa. Molemmissa puolueissa mm. kunnallisvaaliehdokkaana. ”Persujen” toiminnasta jäin pois osittain juuri tuon rasistisiiven takia.
Esko Mannermaa kertoo hyvin
kuvaavia tarinoita Veikko Vennamosta ja tässä yksi, joka selvittänee myös niitä
taustoja, jotka saivat minut aikoinaan mukaan SMP:n ehdokaslistoille ja sitä kautta
edelleen perussuomalaisiin.
Kuvakaappaus sivulta "Sana papilta"
”Eräänä aamuna heti viraston ovien
auettua talutti vahtimestari maatalousministeriön asutusosaston päällikön
varatuomari Veikko Vennamon huoneeseen iäkkään naishenkilön, joka hermostuneena
teki ristimerkkejä. Vennamo sijoitti hänet nojatuoliin, jossa nainen rauhoittui
ja alkoi kertoa asiaansa. Nainen oli leskirouva Impilahden pitäjästä (siis
sieltä mistä minäkin), evakko, jonka sota oli heittänyt asutustilallisten
joukkoon syrjäiseen Uudenmaan pitäjään. Aluksi kaikki oli sujunut hyvin, mutta
kun naapuristo oli todennut, että Senja-rouva kumarsi ikoneille ja teki
ristinmerkkejä, tekivät he Senjan elämän ajan mittaan sietämättömäksi. Jotkut
vaativat, että hänen oli lopetettava ”ryssänkuvien” palvonta ja käännyttävä
suomalaiseen, luterilaiseen uskontoon. Tämän kaiken hän oli ottanut todesta ja
odotti nyt itku silmässä Vennamon neuvoa.
Aitokarjalaisena Veikko ymmärsi
hyvin naisen hädän, kun tämän vuodatus päättyi vetoomukseen. ”Voitko sie
Vennamo, Karjalan urhoista parhain, mitenkään minnuu auttaa?”
Vennamo vastasi painokkaasti: ”Kuulehan
sie Senja Ylhämöinen. Myö eletään Suomen oikeusvaltiossa, vaikka ei aina siltä
näytä. Täällä ei tarvii kenenkään sietää ja kärsiä uskonvainoa, siitä voit olla
varma. Nytpä mie laadin siulle Senja sellasen paperin, että se saap
suunsoittajien ja kelmien pöksyt tutisemaan. Jos paperista ei oo apua, niin
sano että Vennamo viep heidät leivättömän pöydän ääreen ja siitä on leikki
kaukana.
Vennamo otti kirjoituskoneen ja
alkoi laatia tekstiä. Siinä todettiin paperinsaajan henkilöllisyys ja
vakuutettiin, että hän sai pitää omaksumansa uskon ja harjoittaa sitä vapaasti,
eikä kenelläkään ollut oikeutta vainota tai painostaa häntä tästä syystä. Alla
luki Veikko Vennamo, lakitieteen kandidaatti.
”Nyt sie Senja olet Suomen lain
täydessä suojeluksessa, äläkä anna kelmien ja rötöstelijöiden hyppiä silmilles,”
sanoi Vennamo ja antoi paperin Senjalle. Nainen teki ristinmerkkejä ja lupasi
rukoilla korkeimman siunausta ”asutuskuvenöörille”, joksi hän nimitti
Vennamoa.”
Kuka sitten ymmärtääkään tuon
tarinan opetuksen, varmasti myös ymmärtää sitä, miksi minäkin ortodoksi ja
Karjalan pakolainen liityin aikoinani SMP:n riveihin. Perussuomalaiset on
todellakin SMP:n perillinen, mutta liukunut tosi kauaksi vennamolaisesta
ideologiasta.
Mistähän nyt löytyisi se
lakitieteen kanditaatti, joka kirjoittaisi vastaavia papereita uskonsa takia
vainotuille pakolaisille. Suomen lain pitäisi heitä suojella, mutta kun osa
lainlaatijoistakin tuntuu olevan sitä mieltä, että laki ei koske kaikkia, niin
kuinka sen suojaan voitaisiin luottaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti