Nämä nykyiset ”maahanmuuttokriittiset” ovat katselleet tätä maailmaa kovin vähän aikaa ja kovin yksisilmäisesti, enkä edes rukoile heille anteeksiantoa, vaikka Herramme ristillä roikkuessaan sanoikin: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.”
Minä
nimitän näitä ”maahanmuuttokriittisiä” rasisteiksi, sillä siitähän tosiasiassa
on kyse, yritetään tätä nyt sitten pestä miten lumivalkoisiksi tahansa. Se,
että jonkin lähteen mukaan yli puolet EU maista vastustaa noiden välimeren
takaisten pakolaisten jakamista niin, että rasite ei jäisi vain Kreikan ja
Italian rasitteeksi, pitää varmasti paikkansa. Se ei kuitenkaan anna meille
oikeutta seisoa tuossa vastustajien rivissä.
On valitettavaa, että näitä päätöksiä tekevät poliitikot, joiden
hyötynäkökohtaan eivät humaanisuus ja solidaarisuus ollenkaan sovi. Päällimmäisenä poliitikon ajattelussa on
yleensä oma etu ja sen jälkeen järjestyksessä puolueen etu, kaverin etu, oman
viiteryhmän etu, yhteiskunnan etu ja vasta sen jälkeen humaani kaikkien
etu. On siis aivan selvää, että niin
kauan kuin poliitikot saavat yksin tehdä näitä päätöksiä, ei pakolaiskiintiöitä
nosteta.
Ei tämä
niin selvää ollut sotien jälkeenkään, kun noin puoli miljoonaa Karjalan
pakolaista joutui tulemaan sodan jaloista tänne Kanta-Suomeen. Ihan silloin ei
rajoja meiltä karjalaisilta suljettu, mutta kyllä ”maahanmuuttovastaisuutta” ja
rasismia oli. Olen katsonut lukuisia
elokuvia, joissa nämä pakolaisvirrat Suomessakin tulivat läpi pommitusten ja
tykistön tulen. Olen nyt jo aikuinen mies, ja noista ajoista on kulunut
seitsemän vuosikymmentä, mutta kyllä poskelleni on muutama kyynel vierähtänyt,
kun ajattelen, miten äitini tuossa luotisateessa on kantanut minua sylissään
tänne turvaan, jossa luulimme meidät otettavan hyvin vastaan. Pakkohan meidät tietysti oli ottaa vastaan,
sillä olimme kuin olimmekin suomalaisia. Meidän joiden ainut vikamme oli se,
että asuimme alueella, jonka Neuvostoliitto onnistui valtaamaan. Hyvin monissa
paikoin tämä vastaanotto oli vähintäänkin vastenmielistä ja sielläkin, missä ei
alueita ollut edes pakko siirtolaisille luovuttaa, saimme me lapset kuulla
olevamme ”ryssän lapsia”. Niin minäkin,
jonka isä oli kahdesti haavoittunut ja kunniamerkein palkittu sotasankari. Isäni ei ollut ryssä, vaikka ihan rajapitäjässä
(Salmi) ortodoksisella alueella olikin syntynyt ja kasvanut.
Tästä
suomalaisesta rasismista kertoo kai parhaiten erään tytön tarina, jossaun hän
oli saanut jälki-istuntoa koulussa, koska oli puhunut kotipaikkakuntansa
karjalaista murretta. Vastaavia
tapauksia lienee paljonkin, mutta niitä ei yleisesti edes kehdata julkaista
nykyisenä aikana. Samaa häpeää me saamme
ehkä tulevaisuudessa kantaa suhtautumisesta näihin nykyajan pakolaisiin, joiden
tilanne on melko identtinen Karjalan pakolaisiin verrattuna. He pakenevat sotaa ja väkivaltaa alueelta,
jossa heidän henkensä on vaarassa, mutta me suomalaiset emme ole valmiita heitä
auttamaan. Emme tietenkään, koska me luulemme, että tuo hädänalaisten
auttaminen on jotenkin pois meidän eduistamme. Kiinnipitäminen omista eduista
on jotenkin sisäänrakennettu suomalaiseen luonteeseen, emmekä halua nähdä tai
kuulla mitään niistä tilastoista, jotka kertovat, että parhaiten ovat
menestyneet yleensä kaikki ne maat, joissa ulkomaalaisten määrä on suurin. Selvänä ykkösenä on Sveitsi, jossa joka
neljäs asukas on maahanmuuttaja.
Paradoksista
onkin tässä Suomen suhtautumisessa ”mamuihin”, sillä melkein tippa silmässä
kuuntelemme, kuinka saksalaisen Paciuksen säveltämä Maamme-laulu soi
esimerkiksi jalkapallomaajoukkueemme esittelyssä. Jos sattuu niin, että joskus
saamme maalin tai pari itse ottelussa, me hurraamme, kuinka Suomi sai maalin,
vaikka sen itseasiassa teki joku ”mamu”. Heitähän
joukkueessa on lähes kolmannes. Onneksi
meidän maajoukkueisiin kelpuutetaan vain Suomen kansalaiset, joten joukkueesta
jäävät pois kaikki ne ”mamut”, jotka eivät ole kansalaisuutta saaneet. Hyvähän se näin on, sillä nämä ovat ihmisiä,
jotka tosiasiassa veisivätkin suomalaisten pelimiesten työpaikat, koska ovat
melkein lajissa kuin lajissa suomalaisia parempia. Ihan vain muutamia mainitakseni: Atik Ismail,
Hetemajn veljekset. Eremenkon veljekset ja niin edelleen. Ihan
suomalaisilta eivät vaikuta entinen nyrkkeilyn Euroopan mestari Amin Asikainen, tai ehkä vieläkin paremmin
menestynyt Edis Tatli. Kukaan näistä ei
ole tullut Suomeen urheilumenestyksensä takia, vaan ovat aitoja ”mamuja”, jotka
ovat tulleet Suomeen ihan muusta syystä, mutta antavat oman panoksensa
kansakunnallemme tässä muodossa.
Karjalan
pakolaiset toivat tullessaan Enson, Wärtsilän ja Keskon, puhumattakaan osuustoimintaliikkeestä,
joka syntyi aikoinaan Viipurissa.
Muita
”mamu”-yrityksiä ovat sitten: Sinebrychoff, Fazer, Schauman, Stockmann, Paulig,
Hackman, Finlayson ja monet monet muut.
Ehkäpä näidenkin yritysten puuhamiehet aikoinaan ajattelivat samalla
tavoin kun tuntemani turkkilainen pitsa-yrittäjä:
”Kyllä Suomessakin pärjää, kunhan on ahkera ja
viitsii lähteä silloinkin kun suomalaiset menevät saunaan.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti